Elkerülhetetlen a felelősök őrizetbe vétele?

Szinte az egész magyar jogrendszert próbára teszi az ajkai ipari katasztrófa ügye. A strasbourgi bíróság tavalyi ítélete szerint az államoknak alkotmányos kötelességük, hogy megvédjék polgáraik egészséges környezethez való jogát. Emiatt elképzelhető, hogy a kormánytöbbség a múlt kedden elrendelt, három megyére kiterjedő veszélyhelyzetnél magasabb védelmi fokozatot határoz meg. Természetvédelmi, vízgazdálkodási okokból szóba kerülhet az üzem kisajátítása is. Halálos tömegszerencsétlenség miatt a rendőrség nyomozást folytat az ügyben, az adatok alapján elkerülhetetlennek látszik a cégvezetők őrizetbe vétele. Vizsgálják a kártérítési felelősséget is.

Kulcsár Anna
2010. 10. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különleges helyzetekben – az alkotmány szerint – rendkívüli jogrend érvényesül. Az állam ilyen esetekben összehangolt, különleges intézkedéseket alkalmazhat. Ez történt a múlt héten Ajka környékén: a kormány kedden – a polgári védelemről és a katasztrófavédelemről szóló jogszabály alapján – elrendelte a veszélyhelyzetet az érintett három megyében. Kolontár lakóit azóta elköltöztették otthonaikból, a környék a rendőrség és a katasztrófavédelem felügyelete alatt áll. A nagy mennyiségű iparihulladék-anyagot kibocsátó timföldgyár zagytározója elé falat húznak fel, hogy elhárítsák az esetleges újabb baleset következményeit. Az üzem működését felfüggesztette a hatóság.
A veszélyhelyzet elvben a legenyhébb rendkívüli szituáció, ennél egy fokkal súlyosabb a szükségállapot. Ezt egyebek közt akkor rendelhetik el, ha az élet- és a vagyonbiztonságot ipari katasztrófa tömeges mértékben veszélyezteti. A veszélyhelyzet és a szükséghelyzet különbsége abban is megmutatkozik, hogy utóbbiról csak az Országgyűlés dönthet, az intézkedéseket pedig a köztársasági elnök rendelheti el.
Az ajkai timföldgyár zagytározójának fala a hét végén nem omlott le. A körülmények változásától függ, hogy a kormánytöbbség milyen lépéseket lát indokoltnak és milyen eszközt vesz igénybe a veszély elhárítására.
Strasbourgi ítélet
Polgárainak az állam mint közhatalom feltétlen felelősséggel tartozik. Ezt legutóbb éppen a 2000. január 30-i tiszai ciánszennyezés ügyében rögzítette az Emberi Jogok Európai Bírósága. A Tatar kontra Románia ügy ítéletében a strasbourgi testület 2009. február 4-én elmarasztalta Romániát, mert a román állam nem szavatolta állampolgárai tiszta és egészséges környezethez fűződő jogát. A román hatóságok nem támasztottak olyan feltételeket a nagybányai üzemmel szemben, amelyek révén elkerülhető lett volna a környezet és az egészség károsodása. Sőt, a tiszai szennyezés után sem korlátozták a színesfém kinyerését, noha aggályok vetődtek fel a technológia biztonságát illetően. A ciánügy más szempontból is hasonlít a mostani hazai ipari katasztrófához.
Ma várhatóan öttagú szakértői küldöttség érkezik az országba az Európai Unióból. Az unió szakértői a ciánszennyezés után is közreműködtek a helyzetfelmérésben: részvételükkel alakult meg 2000-ben az úgynevezett Nagybányai Munkacsoport, s útmutatásokat fogalmazott meg a környezetvédelem számára. Hasonlóság az is, hogy üzemi katasztrófa történt. Ötévi pereskedés után a Fővárosi Bíróság 2006. május 8-án a magyar állam kérésére olyan közbenső ítéletet hozott, amely tíz pontban kötelezte a nagybányai üzemet az európai normáknak megfelelő biztonsági intézkedésekre. A gyár teljesítményét közben a kapacitás 15 százalékában maximálta. Előírta a zagytározó gyakori műszeres ellenőrzését és megerősítését.
Ígéretekre nem
lehet alapozni
Az ítélet szerint a céget mint veszélyes üzemet, vétkességtől független, objektív felelősség terheli. A létesítményt úgy kellett volna megtervezni, megépíteni és karbantartani, hogy a rendkívüli időjárás se vezethessen a zagytározó gátjának átszakadásához, a cianidos, lúgos folyadék kiömléséhez. A magyar állam ugyanakkor nem juthatott hozzá a 28,5 milliárd forintnyi kártérítéshez. Be kellett érnie azzal, hogy ítéletbe foglalták az üzem polgári jogi, kártérítési felelősségét. A cég ugyanis először az Aurul név helyett a Transgold elnevezést vette fel, majd fizetésképtelenség címén 2006-ban jogutód nélkül megszűnt. A Fővárosi Bíróság emiatt zárta le a 2001 áprilisában megindított pert. Ezek után felvetődik, komolyan vehető-e az alumíniumgyár vezetőjének az a kijelentése: nem fognak csődöt jelenteni csupán azért, hogy elkerüljék a többmilliárdos kártérítés kifizetését. Ígéretekre nem lehet alapozni, különösen ha a gyár a végsőkig tagadja a nyilvánvaló károkozást. Sőt megpróbálja a kormányra hárítani a következményeket. A hazai cég is veszélyes üzem és objektív felelősséggel tartozik, ugyanúgy, ahogy az Aurul, illetve a Transgold.
A jelenlegi feltételek között két lehetőség van az igények érvényesítésére, egyik, hogy az állam a 2007. évi törvény alapján közérdekből – természetvédelmi és vízgazdálkodási okból – elrendeli a bánya kisajátítását. Ezt csak azonnali, teljes és feltétlen kártalanítás mellett teheti meg. A másik: mielőbb dönteni kell, alaposan gyanúsíthatók-e az üzem vezetői – és nem a portása és a gépkezelője – a halálos tömegszerencsétlenség bűntettével. Az is válaszra vár: elrendelhető-e az őrizetbe vételük, hiszen nem tudni, nem kívánják-e megakadályozni a nyomozás sikerét. A gyanúsítottak magánvagyonát az esetleges kártérítés fedezeteként csak akkor lehet zár alá venni, ha szándékos bűncselekményt követtek el. A rendőrség az eddigi adatok szerint gondatlan bűncselekmény miatt nyomoz.
A szocialista nagyipar
hagyatéka
Történelmi tény: a magyar állam az elmúlt évtizedben nem érvényesítette megfelelően a környezetvédelmi szempontokat. Az ajkai alumíniumkombinát 1996-os privatizálásakor például magánosította az élet- és vagyonbiztonság védelmét is. A Horn–Kuncze-kormány idején ez a megoldás tömegessé vált. A Legfelsőbb Bíróságon lezárult perek tucatjai igazolták, hogy az 1995-ben létrehozott ÁPV Rt. az akkori vagyontörvény alapján úgy alakította át részvénytársasággá a hajdani állami nagyvállalatokat, hogy nem gondoskodott tartozásaik és kötelezettségeik kiegyenlítéséről, teljesítéséről. Így történt meg a környezetszennyezés következményeinek áthárítása is. Az állam a rendszerváltozás óta csupán a szovjet hadsereg kivonulása után végzett tényfeltáró elemzést a környezeti kártételekről. A szocialista nagyipar ilyesfajta hagyatékának regisztrálása – az egykori privatizációs vállalások teljesítésének ellenőrzése – és a konzekvenciák levonása máig várat magára. Ez a folyamat az ajkai üggyel veheti kezdetét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.