Fele sem igaz

Van-e másik Magyarország, van-e másik Budapest? – ez a fő kérdés ismét húsz év elteltével. A főpolgármester elefántcsonttornyából sikernek tűnhet, hogy több mint tizenhatezer fejlesztéssel sok minden megváltozott. A statisztikák, a beruházóknak paradicsomi állapotokat nyújtó környezet, az új irodaházak, plázák, üzleti centrumok megjelenése mellett a fővárosban élők többsége olykor még a Kádár-korszakhoz képest is romlást, pusztulást, gyakran pusztítást láthat maga körül. Összeállításunkból kiderül, hogy az önmagukban sikeresnek nevezhető beruházásokra a szükségesnek a többszörösét fordították, mégis a hanyagság, a gondatlanság, sőt,  mint azt mellékletünk más oldalain bemutatjuk, a rossz és bűnös szándékok miként vezettek ahhoz, hogy a mi értelmezésünk szerint Budapest ezernyi területen visszafejlődött. A város egy része újjáépítésre szorul, a jövőbeni beruházások irányát, a fejlesztések minőségét és összehangolásának módját pedig szinte teljesen újra kell gondolni.

MN
2010. 10. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország fővárosának képe másnak látszik a húsz év alatt „belakott” főpolgármesteri pulpitusról – derült ki azon a kiállításon és könyvbemutatón, amelyet Demszky Gábor és köre 75 millió forint közpénzből készíttetett öt önkormányzati ciklus összefoglalójaként. – 1990 óta a fővárosi önkormányzat és a tulajdonában álló társaságok több mint tizenhatezer beruházást valósítottak meg – emelte ki a városvezető. Demszky a Központi Statisztikai Hivatalra (KSH) hivatkozva sok adatot is közölt arról, hogy milyen jó itt élni (ő maga budakeszi lakos – a szerk.). Szerinte évekkel nőtt az itt élők átlagéletkora, egyre többen költöznek vissza Budapestre, itt a legmagasabbak a fizetések. A KSH adataiból ellenben az is kiolvasható: a húsz éve még jóval több mint kétmilliós főváros állandó lakóinak száma ma már nem éri el az 1,7 milliót sem. – Ez a könyv és a kiállítás csak egyik lehetséges olvasata Budapest és a fővárosi önkormányzat elmúlt két évtizedének. Emellett sok száz másféle olvasat is létezhet és létezik, mindenki „összerakhatja” a maga Budapest-történetét – hangsúlyozta a két hét múlva távozó főpolgármester.


Demszky listája és egy másik főváros


A következőkben főként az első négy önkormányzati ciklus beruházásait raktuk össze, míg az utolsó ciklust a következő oldalakon, a botránykrónikában foglaltuk össze. Szinte teljes az átfedés, a 2006 és 2010 között az egyetlen átadott jelentősebb fejlesztés a Szabadság híd felújítása volt, bár a kivitelezés több mint fél évet csúszott, és a minőséggel a mai napig problémák vannak. A városligeti műjégpálya uniós támogatású felújítása évekig el sem kezdődhetett, hosszú hetekig állt, a kivitelező most két hónap csúszással jövő áprilisra ígéri az átadást. Elkészülhet 2011-re az egykori közraktárak helyén épülő, bálna formájú, multikulturálisnak szánt központ. Azt, hogy miféle kultúra lesz itt, az úgynevezett PPP-beruházású létesítmény szerződése szerint negyed évszázadon át egy külföldi használó mondhatja meg. Pénzhiány miatt viszont időközben kimúlt a Podmaniczky-program. Nemhogy nem épül, de terv sincs az aquincumi hídra, tervek vannak, de forrás nincs a Római-parti gátra, becsődölt a Városháza-program, akárcsak a gázgyári fejlesztés, az 1-es villamos meghosszabbítása kizárólag Brüsszel támogatásától függ. Az alábbi adatokat, a Demszky Gábor saját honlapján olvasható listát kiegészítettük, magyarázatainkat zárójelbe tettük. Legrészletesebben pedig a közlekedés fejlesztéseit vettük górcső alá.


Közlekedés


A Lágymányosi híd és kapcsolódó úthálózatának megépítése. (Az Antall-kormány idején épült, de a Horn Gyula és Demszky Gábor által felavatott hídberuházást teljes egészében az állam finanszírozta. Az M7-s és az M1-es autópálya forgalmát az elnéptelenedett Andor utcára terelték, a környék elértéktelenedett épületeinek lakói perek sokaságát indították, a „kísértetút” felújításához pedig csak nemrég kezdtek hozzá.)

A Nagykörút közmű- és úthálózatának, villamospályájának teljes rekonstrukciója. (A kilencvenes évek közepén csaknem minden évben feltúrt, felbontott, majd rendre újjáépített körút hagyományos üzletei a budapesti plázaépítések következtében megszűntek, eljelentéktelenedtek, egy-egy szakasza ma is felújításra szorul. A villamospálya felújítását követte a Combinók botrányos beszerzése, és ezután minden megállót és a teljes felsővezeték-rendszert újra át kellett építeni.)

Az Andrássy út rekonstrukciója. (A Budapest legszebb sugárútjának felújítását követő fásítási botrány szinte eltörpül az itteni paloták nagy terézvárosi kiárusításához képest. A főváros azonban rátett még egy lapáttal akkor, amikor szinte mindenütt bevezette Pesten a fizető parkolást, kivéve az Andrássy út szervizútjait, amelyek ma szabadtéri garázsként működnek.)

A Budai körút rekonstrukciója. (Pontosabban: az útfelület felújítása.)

A 2-es villamos pálya- és jármű-rekonstrukciója (Lassan újrakezdhető, ráadásul a négyes metró építésének szervezetlensége miatt a villamosvonalat több szakaszon megbontották, elterelték, nem tölti be eredeti funkcióját, nem népszerűsíti a Duna-part melletti tömegközlekedést.)
A kisföldalatti teljes rekonstrukciója. (A nagyszerű elődök által épített közlekedési rendszert ma 1-es metróként is emlegetik, így szinte ez az egyetlen metróígéret, amit a városvezetés megtartott.)

A Hungária-gyűrű kiépítése. (A főútvonal sokszor ma is járhatatlan, de a teher- és kamionforgalom csökkent.)

Az Etele tér rendezése. (Nem rendezték: ma sem tudni pontosan, hogy a Kelenföldi pályaudvar és környékéből, a négyes metró végállomásából hogyan és mikor lesz közlekedési központ.)

A Szilágyi Erzsébet fasor felújítása. (A fasorról a budapestiek többségének húsz év eltelte után sem jut eszébe a fák sora, sokkal inkább az átmenő forgalom és az azzal járó benzingőz.)

A Kvassay út és az acélhíd bővítése és újjáépítése. (A beígért négy új dunai átkelő közül egyedül az északi M0-s, azaz a Megyeri híd készült el, állami beruházásban.)

Haller utcai nagyrekonstrukció. (Az átgondolatlan közműmunkák és az útfelújítások következtében csaknem fél évre lebénult a környék, ez szinte gyakorlattá vált főváros- szerte.)

A Móricz Zsigmond körtér és a Fehérvári út átépítése. (A Móricz Zsigmond körtéren ma is hadiállapotok vannak, a négyes metró aluljárórendszerét négy éve már átadták, majd szétverték, az átépítés folyamatos. A Fehérvári úton pedig ma már tengelytörés veszélye nélkül nem lehet végigautózni.)

A 2-es metróvonal komplex felújítása. (Nem komplex. Százmilliókba került, de a hatályos fővárosi közlekedési terv előírásai ellenére úgy végezték, hogy a metróvonalat ne lehessen összekötni a gödöllői–csömöri HÉV-vonallal. A kettes metrón már 2008 óta futniuk kellene az új szerelvényeknek, az Alstom-botrányról másutt írunk.)

Több mint 300 kilométernyi útfelújítás és útépítés. (A témakör szintén a botránykrónika része, azonban mindazok, akik Budapesten élnek, közlekednek, tudják, hogy a szakszerűtlenül, gyakran alapozás nélkül végzett útfelújítások zöme korántsem tökéletes munka.)

Új buszsávok létesítése. (Valójában csak az elmúlt években létesítettek buszsávokat a főváros útjain, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület, más civil szervezetek és az ellenzék sokszori javaslatára.)

Új villamosok, trolik, buszok vásárlása. (Ezer busz hiányzik Budapest biztonságos közlekedéséhez, az elmúlt években a 17-18 éves átlagéletkorú BKV-buszok százával gyulladtak ki, álltak le, indultak el behúzott kézifékkel, elgurult a kerekük vagy éppen megroppant az alvázuk. A Combinókról a botrányoldalakon írunk.)


Közművek


Több mint 1200 kilométernyi csatorna megújítása, 143 kilométernyi távhővezeték megújítása, 500 kilométernyi vízcső megújítása, illetve építése, az észak-pesti és a dél-pesti szennyvíztisztító bővítése, a dél-budai főgyűjtő Pók utcai átemelőtelep megépítése, a csepeli szennyvíztisztító beruházása. (Utóbbi botrányairól még szó lesz a későbbiekben, de az elmúlt húsz évben a fővárosi vezetők közül senki sem emelt szót amiatt, hogy a külső kerületek egy része ma is csatornázatlan.)


Szociálpolitika


Szociális depó, fővárosi közműdíj-kompenzációs rendszer, 24 milliárd forintos program a szociális otthonok felújítására, hajléktalan- és krízisszállók felújítása. (Budapesten láthatóan egyre több a hajléktalan, a fedél nélkül élő szerencsétlen sorsú emberekkel 1990 óta nem tudnak mit kezdeni, helyzetük a tél közeledtével katasztrófával fenyeget.)


Oktatás


Szerb Általános Iskola és Gimnázium rekonstrukciója, a Horvát Általános Iskola és Gimnázium felépítése, Vakok Általános Iskolája, a Német Nemzetiségi Gimnázium új tornaterme, a Szabolcs utcai Könnyűipari Tanbázis új, korszerűsített épülete, a TISZK-program elindítása. (Budapesten gyakorlatilag felszámolták a szakképző iskolákat, csaknem kéttucatnyi oktatási intézményt szüntettek meg, összevonásnak, racionalizálásnak nevezve a bezárásokat.)


Egészségügy


Itt nem szerepel semmi, pedig az elmúlt években sok pénzt fordítottak a Bajcsy-Zsilinszky Kórházra, az Uzsoki Kórházra és a Szent Imre Kórházra. Ugyanakkor a városvezetés záratta be a Schöpf-Merei Anyavédelmi Központot és – eredeti formájában – a Budai Gyermekkórházat. A Szent Margit Kórházat csak Óbuda tiltakozása mentette meg, az angyalföldi Szabolcs utcai kórház évek óta szellemépület.


Környezetvédelem


A Fővárosi Hulladékhasznosító Mű rekonstrukciója és füstgáztisztítójának megépítése. (Csak a negyedik ciklusban, miután Derce Tamás, Újpest polgármestere minden pert megnyert a főváros ellen a rákkeltő anyagokat a levegőbe engedő szemétégető ügyében.)

A pusztazámori hulladéklerakó megépítése, a szárazelem- és a szelektív hulladékgyűjtési program elindítása, több száz gyűjtősziget és többtucatnyi hulladékgyűjtő udvar létesítése. (Szakemberek szerint Budapesten nincs valódi szelektív hulladékgyűjtés, és mindaddig nem is lesz, amíg a szelektált szemét zömét a lerakókban, megsemmisítőkben ismét összeömlesztik.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.