
origo.hu
Elvakította a nap a sofőrt, tragédia lett a vége
Bemutatkozik a szállodaipar. Száztizenöt hazai cég mutatkozik be a 29. Hoventa nemzetközi szálloda-, vendéglátó-ipari és gasztrotechnikai szakkiállításon október 19–22. között a Hungexpo Budapesti Vásárközpontban – mondta Szalai Levente kiállításigazgató a rendezvényt beharangozó tegnapi tájékoztatón. Erdei János, a Magyar Szállodaszövetség elnöke elmondta: reméli, jövőre valamivel több lehet az ország promóciójára fordítható öszszeg – tudatta az MTI.
Egyetértünk az egészségturizmus prioritásával, a keresletélénkítéssel és a Széchenyi rekreációs kártya bevezetésével, ám nem tartjuk helyesnek az üdülési csekket terhelő adót – közölte lapunkkal Kovács István, a Magyar Szállodaszövetség titkára. Bánki Erik, az Országgyűlés turisztikai szakbizottságának fideszes elnöke e felvetésre úgy reagált: bár fontos az üdülési csekk – mert élénkíti a belföldi turizmust –, azonban előállítása és üzemeltetése túl drága. Ezért elektronikus kártyát szeretnének kibocsátani, és vizsgálják, hogy miként lehet mérsékelni a csekk helyébe lépő rekreációs kártya adóterhét.
A marketinget illetően mindkét szakember kiemelte, hogy dinamikus lépésváltásra van szükség. Kovács István szerint a külföldi vendégek megnyerésére többet kell költenie a Magyar Turizmus Zrt.-nek, hiszen hatalmas a verseny. Bánki Erik erre azt reagálta: hozzáláttak a nemzeti marketingszervezet átalakításához, és megszüntetik a felesleges kiadásokat. A lapunknak nyilatkozó szakemberek eltérően ítélik meg a szállodafejlesztéseket. Kovács István úgy véli, a beruházások túlkínálatot hoztak létre, éppen akkor, amikor a kereslet visszaesett. Ráadásul a szállodai szobák árát 18, a vendéglátást 25 százalékos áfa terheli. Ez az adóteher az unióban a legmagasabbak közé tartozik. E felvetésre Bánki Erik ígéretet tett arra, hogy javasolják majd ezen adónemek ütemezett mérséklését. Szerinte azonban nincs túlkínálat a szállodai kapacitásban, a baj az, hogy hiányoznak a versenyképes turisztikai programok. E tekintetben az öngyilkos árverseny helyett az a jó megoldás, ha javul a szolgáltatások színvonala és a marketing hatékonysága.
Az ágazatban gigantikus, 500 milliárd forint hitelállomány keletkezett, többnyire euróban – emlékeztetett a szállodaszövetség titkára – aláhúzva, hogy 2007-ben 33, 2009-ben 89 szállodai szolgáltatót számoltak fel, az idei első fél évben pedig 49 ellen indult eljárás. „A kormánynak ezért azt javasoltuk, hogy a jövőbeni beruházásokkor ne újabb szállodák létesítésére, hanem a kínálat minőségének javítására törekedjék” – mondta Kovács István. Bánki Erik erre reagálva arra emlékeztetett: a turisztikai kínálattal éppen az a probléma, hogy az elmúlt időszakban elmaradtak a komplex fejlesztések. „A Széchenyi-tervben azért írunk ki pályázatokat szálláshelybővítésre, mert szállóból nincs túlkínálat. Valójában szegényes a szálláshelykínálat, az árak pedig irreálisan alacsonyak. Ha a fővárost vonzóvá lehetne tenni, magasabb szobaárakat is el lehetne érni” – fűzte hozzá.
S hogy a szállodaszövetség mit vár a jövőben? Kovács István szerint nem lehet kihagyni a hatalmas potenciállal rendelkező Budapest és a Balaton fejlesztését. A döntéshozóknak fel kell ismerniük a konferenciaturizmus fontosságát is, s ennek jegyében egy kongresszusi központot kell létesíteni. Bánki Erik szintén úgy látja, hogy a konferenciaturizmus sokkal jobban felfuthatna Budapesten, ám ehhez a fürdőket is erőteljesebben be kell vonni a kínálati csomagba. Budapest Európa legnagyobb fürdőfővárosa, amit nem használunk ki a konferenciák szervezésekor. Mindenképpen szükség van egy 6000 személy befogadására alkalmas konferencia-központra; ha e fejlesztések megtörténnek, akkor a főváros Európa három top konferencia-helyszíne közé kerülhet, azaz létrejöhetne a Barcelona–Berlin–Budapest háromszög.
Bánki Erik szerint a turisztika jövőjét az dönti el, hogy képesek vagyunk-e egyedi vonzerővel kilépni a piacra. Az elmúlt nyolc évben például volt már kultúra vagy vizek éve, az ideit pedig a fesztiválok éveként hirdették meg. Nagy hiba volt azonban, hogy ezáltal nem épült ki egy új Magyarország-brand, amelynek célja, hogy a turistáknak két-három egyedi különlegesség jusson eszébe hazánkról. Mivel Magyarország a világ öt leggazdagabb termálvízkinccsel rendelkező országának egyike, a termálvíz is jól használható eleme e brandnek. A fideszes országgyűlési képviselő leszögezte, az Új Széchenyi-tervnek a gyógyturizmus a zászlóshajója, ám az idegenforgalom többi szegmensét – például a konferenciaturizmust, a kulturális vagy ökoturizmust – is fejleszteni kívánják.
Elvakította a nap a sofőrt, tragédia lett a vége
Tombol a Pride-terror, mindent elönt a szivárvány
Házasság első látásra: babázva tért vissza Marica
Demonstrációt szervez a Citizengo a Budapest Pride ellen + videó
Orlando Bloom már tovább is lépett: nem fogod kitalálni, ki Katy Perry utódja
Botrány Brüsszelben: Magyarország és Szlovákia megvétózta az Oroszország elleni szankciókat
Káosszal kezdődik a Budapest Pride – Kövesse nálunk élőben!
Sz*ros patkánynak nevezik a Barcelonához igazoló sztárjátékost
Ilyen pofont még sosem kapott Djokovics, félbeszakadt az Alcaraz elleni meccse
Megérkeztek az tüntetők a Szabadság-hídhoz, hogy lezárják azt a pride előtt
Káosszal kezdődött a Budapest Pride – Kövesse nálunk élőben!
Szinte pucéran flangál egy férfi a pride-on
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.