Meghiúsulhat a balatoni óriásreptér

Több mint érdekes, hogy az elmúlt években csak olyan tóparti „fejlesztésekről” számolhatott be a sajtó, amelyek milliárd forintos befektetés ígéretét hordozták magukban, ám végül kiderült: ingatlanspekuláció állhat a hátterükben. Ilyennek mondható immár a Balatonalmádi és Veszprém környezetében beharangozott nemzetközi repülőtér ügye is, amelyben a napokban a hatóságok is nyomozást rendeltek el.

Dénes Zoltán
2010. 10. 15. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntettének alapos gyanúja miatt nyomoz a szentkirályszabadjai repülőtér eladásával kapcsolatban a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) gazdaságvédelmi főosztálya. Az eljárást Kepli Lajos, a Jobbik országgyűlési képviselője kezdeményezte. Feljelentése szerint az összességében 5,6 milliárd forintot érő ingatlant 2006-ban mindössze 1,2 milliárd forintért adta el a két tulajdonos önkormányzat, s ezzel megvalósíthatták a hűtlen kezelés bűntettét. Az MTI-nek nyilatkozó képviselő emlékeztetett arra is, hogy uniós állami támogatásból 2007– 2008-ban a volt katonai repülőtér területét csatornázták, ami ugyancsak több száz millió forintba került.
Nem csak egy nemzetközi repülőtér kiépítését ígérte az a befektetői csoport, amely így potom áron jutott hozzá a Balatonhoz közeli, nagyjából 440 hektárnyi állami területhez. A világhálón megtalálható dokumentáció szerint a turisztikai fejlesztést ígérő angol–amerikai és izraeli befektetők hazai képviselője, Karai Péter által jegyzett egyik irat értelmében a helyszínen 12-15 milliárdos beruházással tervezték elindítani a szentkirályszabadjai repülőtér fejlesztését. A légikikötőt megvásárló BudaWest Airport Zrt. arról számolt be, hogy ott szeretné megnyitni az első, klasszikus hazai fapados repülőteret, konferencia- és logisztikai központot, szállodát, valamint technológiai parkot is építtetne a területen. A 2023-ig szóló fejlesztési elképzelések között vízi vidámpark, élményfürdő, kereskedelmi és szórakoztatóközpont felépítése is szerepel – olvasható a befektetők által készített leírásban.
Nos, ebből eddig semmi sem valósult meg, sőt úgy tűnik, a volt katonai repülőtér nemzetközi leszállópályává fejlesztése sem fog már megvalósulni. Ez azonban nem változtat azon a tényen, hogy a befektetők a 440 hektáros területhez, feltételezhetően a befektetési ígéreteknek köszönhetően, 2006-ban alig több mint egymilliárd forintért jutottak hozzá. Az ingatlant a veszprémi és a szentkirályszabadjai önkormányzat a kormánytól kapta ingyenes hasznosításra, azzal a feltétellel, hogy ott polgári repülőteret kell majd üzemeltetniük. Szentkirályszabadja Veszprém megye egyik legősibb települése. Veszprémtől, Balatonalmáditól egyaránt öt kilométernyi távolság választja el. A két település nyílt pályázatot hirdetett, ahol beruházót keresett ehhez a feladathoz. Ennek eredményeként a második helyezést elért BudaWest Airport Zrt. tulajdonába kerülhetett a hatalmas földterület. Az indoklás szerint azért, mert a korábbi nyertes olasz cég nem teljesítette határidőre a fizetési feltételeket és a vételárrészt sem tudta kiegyenlíteni. Az új tulajdonos viszont vállalta, hogy a volt katonai repülőtér 2010 szeptemberére nemzetközi, nyilvános kereskedelmi reptérként fog üzemelni.
A szerződésben rögzített részhatáridőhöz kötött különböző munkálatok elmulasztása miatt az önkormányzatok háromszázmillió forintos kötbért igényeltek, ám a cég ezt visszautasította, mondván, nem saját hibájuk, hanem a környezetvédelmi engedélyek miatt késik a beruházás.
A Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség ugyanis idén szeptember elején másodszorra is elutasította a Veszprém–Szentkirályszabadjai nemzetközi kereskedelmi repülőtér létesítéséhez beadott előzetes környezetvédelmi engedélykérelmet. A határozat szerint Balatonalmádiban és Siófokon a helyi rendeletnek megfelelően nem megengedett a repülőtér által várhatóan kibocsátott zaj mértéke.
A nagy gépek – többek között Boeingek – fogadására is alkalmas repülőtér építése ellen többször is demonstrációt szerveztek a balatonalmádiak, illetve több százan jelentkeztek be ügyfélként a regionális környezetvédelmi hatóságnál. A két önkormányzat a nemrégiben tartott együttes ülésén úgy döntött, hogy elállnak a BudaWest Zrt.-vel kötött szerződéstől. Mivel a BudaWest arra hivatkozik, a beruházást az engedélyezési hatóságok visszautasítása miatt nem tudta elvégezni, az ingatlan sorsa – miként a sukorói kaszinóberuházók esetében is – feltételezhetően bírósági eljárásban fog eldőlni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.