Múzsák zabigyereke

K Ö N Y V E S H Á Z

Kő András
2010. 10. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kosztolányi Dezső a következőképpen írt egy műfajról, amely a XIX. század kilencvenes éveiben élte virágkorát Magyarhonban: „Az orfeumokról jó családokban, tiszta leányszobákban afféle huncut somolygással szokás beszélni, mint a vágyak netovábbjáról, a bűnök ördögi csiklandásáról, a tilosról, amelyet nem szabad megízlelni a halandónak.” Az orfeum vonzó mulatóhely volt, gyűjtőnevén zengeráj (olcsó, zenés kávéház), ahol a pikantériára, a frivolra vágyó publikum asztalok mellett vigadhatott, miközben a színpadon artisták és csepűrágók mutatták be tudományukat, egyfelvonásosok és kuplék váltakoztak. Erről a „bűnös” helyről nem hiányozhatott a nőimitátor, a hasbeszélő, a kéz nélküli lábművész, a grimaszember, a jövendőmondó és a világ isten tudja, még hány „csodája”. Érthető, hogy a szellem bajnokai féltették a kultúrát ettől a Bécsből importált műfajtól, de elismerték, hogy a „múzsák zabigyereke” megkerülhetetlen idehaza is. Így vagy úgy, de hat mindenkire, különösen a szalmaözvegyekre, katonákra és vakációzó joggyakornokokra, hiszen a nyári időszakban kavarta fel a nagyvárosok csendjét. Legalábbis a szemtanúk szerint így volt ez Szegeden.
Most itt egy könyv, amely a „törvénytelen gyermek” nagykorúvá és „törvényessé” válását követi nyomon 1881-től 1931-ig a Tisza-parti városban, de fővárosi kalauzt is ad, hiszen például a nevezetes Somossy-orfeum vagy az Ős-Budavára csillagai rendszeresen turnéztak Szegeden, országos figyelmet keltve. Arról nem beszélve, hogy ötven év alatt 235 társulat 44 játszóhelyen (Hétválasztó, Fekete Sas, Rózsa-kert, Próféta stb.) lépett fel, szelet vetve és vihart aratva, a siker fényében, vagy a bukással számolva.
A hatalmas panoptikumban tehetséges emberek élete és sorsa rajzolódik ki, botrányok és tragédiák követik egymást, a megélhetésért vívott harc kitermeli az érdekeset, a különlegest, a szükségszerűt. A szegedi színház megnyitásával (1883) azonban ez a harc állandóvá válik. Hol betiltás fenyegeti az orfeumokat, hol hagyják működni őket, de béke sohasem köszönt rájuk. Két út közül választhatnak: tehetséges szereplőgárdával a műfajhoz illő pajzán, de nívós szórakoztatást nyújtanak, vagy lezüllenek, és a kültelki bordélyházak fedőszervévé válnak. Van egy másik visszatérő refrén is: a nyelv kérdése. Ady Endre írja 1900-ban: „már-már mutatkozik ezeknek a zengerájoknak a magyarságot vetkőztető hatása is. Felvonásközökben – talán a darab hangulatának hatása alatt – németül beszél mindenki.” Nem szabad tűrni, hogy Szeged városába német zengerájt beeresszenek. Magyarok vagyunk, mulassunk is magyarul – véli az egyik csárdatulajdonos.
A századfordulón aztán új műfaj születik a zengerájokból: a kabaré. A malackodó, kétes nívójú német szövegek helyett magyar írók – Ady, Babits, Szép Ernő stb. – megzenésített költeményeit hallja a nagyérdemű. Persze a kabaré is vegyes, könnyű műsor, mint elődje, az orfeum: kisebb színdarabok, jelenetek, táncos-énekes számok váltják egymást. Amiben viszont valóban újat hoz: a kabaréban előadott kuplék és frappáns végű jelenetek általában politikai, társadalmi kritikát is hordoznak. Ezért nem csoda, hogy „nagy hatást tett nemcsak a magyar művészetre, hanem az egész magyar közéletre is” – állította Nagy Endre, a magyar politikai kabaré és konferanszié műfaj megteremtője, megújítója. A háború rémségei elől is a kabaré gondtalan álomvilágába menekültek a polgárok. Feljegyzésre érdemes, hogy egy alkalommal Karinthy Frigyes konferálta a Szegeden fellépett színészek műsorát, amely csak részben számított kabarénak. Találóan írta Kosztolányi Dezső: „A kabaréban mindig van egy mellékajtó, mely az irodalomtörténetbe vezet.”
Mindenesetre az irodalmi kabaré születésénél ott bábáskodott – Adyn és Karinthyn kívül – többek között Heltai Jenő, Somlyó Zoltán, Gábor Andor, Molnár Ferenc és Reinitz Béla. Trianon után a csípős politikai szatírát a hálószobák titkait firtató bohózatokra cserélték fel, és a társadalmi kérdések iránt elkötelezett „csevegők” közül is csak – utolsó mohikánként – Békeffi László állta a sarat. De ha már őt említettük, főhajtás illeti a zengerájok csillagait is, például Neumann Számit, a mulatságos grimaszairól és virtuóz mimikájáról híres nevettetőt, Baumann Károlyt, aki 1905-ben megnyerte a Magyarországon először megrendezett komikusversenyt (mellesleg ő volt az első Pesten, aki magyarul énekelt kuplékat), Papp Jancsit, aki Reinitz Béla megzenésítésében elsőként énekelt Ady-verseket, vagy Nyáry Antalt, az „emberszavú komédiást”, ahogy Juhász Gyula jellemezte. Hosszú a sor, és hosszú a kabaré hírességeinek sora is Vidor Ferikétől Rózsahegyi Kálmánig vagy Gózon Gyulától és Berky Lilitől Salamon Béláig.
Forrásértékű, alapos, nagy kutatómunkát igénylő könyv született. Nehezen rágja át magát az ember a sok néven és eseményen, de elviszi magával a sok érdekes figurát a hétköznapok sodrásába, és jókedvre derül, ha egyik-másik komédiás eszébe jut. A kötet emlékállítás is olyan bohémeknek és művészeknek, akik a pillanatok nagyszerűségében hittek.
(Sándor János: Zengerájtól a kabaréig. A szegedi kabaré kalandos története. Bába Kiadó, Szeged, 2010. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.