NUPI-utód a táguló világban

Nemzeti Sportintézet (NSI) – ez az október 1-jei hatállyal felálló intézmény lépett a méltán elhíresült, de az előző kormányzati ciklus alatt minden logikát nélkülözően más területekkel összevont NUPI (Nemzeti Utánpótlás-nevelési Intézet) helyébe. A neve általánosabb, a feladatai bővültek, az államigazgatási helyét pedig még keresik, ahogy ezt Szabó Tamás megbízott főigazgatótól – a NUPI „mindenkori” vezetőjétől, a MOB alelnökétől – megtudtuk. Mint ahogy azt is, hogy az olimpiai felkészülés segítése, a sportági akadémiák megteremtése vagy a határon túli magyar tehetségek fellelése új és fokozott jelentőséget kapott a deklaráltan sportbarát kormány stratégiai célkitűzéseinek megfelelően.

Deák Zsigmond
2010. 10. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A neve rövidebb és átfogóbb lett, de valójában miben más, miben több az NSI a NUPI-nál? – kérdeztük Szabó Tamást.
– A választ az előzményekkel kell kezdenem. A 2001-ben alapított NUPI-ra 2007-ben ráerőltettek egy szervezeti fúziót, ami súlyos tévedésnek bizonyult. Ez a NUSI– NUPI „házasság” nem fért bele semmilyen koncepcióba, és a fennen hirdetett százmilliós megtakarítást sem hozta meg, miközben a sportfejlesztés korlátok közé szorult. Az új kormány áttekintette ezt a struktúrát, s úgy határozott, hogy a sportlétesítmények fenntartását január elsejétől együttesen kezeli. Ezek után kellett eldönteni, hogy restauráljuk-e az előző intézetet, vagy más területeket is bevonunk. Utóbbi történt, a meglévő utánpótlás-nevelési feladatok mellett a szabadidő- és a parasportnak is adunk módszertani segítséget. Az új struktúrától is függ, hogyan valósul majd meg mindez.
– Milyen lesz az új struktúra?
– Az új köztestületi vízió szerint a MOB és a Nemzeti Sportszövetség, az NSSZ a két fő szervezet, az intézet pedig valahol középen helyezkedik el, az olimpiai és az egyéb területek felé is hasznosítható erőforrásokat nyújtva. Számunkra tehát kitágult a világ, több prioritás mentén dolgozunk. Az egyik az olimpiai felkészülés fokozott segítése, hiszen rengeteg, a korábbi programjainkban érintett fiatal készül Londonra. Az iskolai és szabadidősport területén bővítenünk kell a sportiskolai rendszert, garantálni a diáksporton belüli létszám-növekedést, áttekinteni és összefésülni a diákolimpiai és a szövetségi versenyrendszert. Amolyan koordinatív munka lesz a miénk a rendcsináláshoz, nem elméleteket gyártunk, hanem cselekvési programok sorát az érintettek igényeinek megfelelően.
– Az eddig sikerrel működő utánpótlás-fejlesztési programok változnak majd?
– Az elemzéseink alapján mindenképpen felülvizsgáljuk őket. A Sport XXI-ben például diszkriminációt tapasztaltunk néhány sportággal szemben, pluszforrást kellene beletenni, s a teljes utánpótlás-nevelési vertikumot átfoghatnánk. A Héraklész-, illetve a Bajnok- és a Csillagprogram összességében kiválóan ketyeg, hiszen jól vizsgáztunk nyáron Szingapúrban, az első ifjúsági olimpián. Azért akadnak anomáliák, például ha megnézzük, hogy a támogatott fiatalok közül kik és mennyien kerültek a felnőttélmezőnybe, akkor már nem olyan rózsás a helyzet.
– Több forrásból dolgozhatnak, mint korábban?
– Most folyik a költségvetés vitája, lehetőséget kaptunk megtervezni az igényeinket. Ennek alapján több forrásra lenne szükségünk, mint tavaly, hiszen egyrészt kaptunk új feladatokat, másrészt a korábban zárolt pénzeket pótolni kellene. Új stratégiai célként egyrészt ki kell alakítanunk sportági akadémiákat, centrumokat, s ez nagyon komoly előkészítést igényel, másrészt a kormányzati szándéknak megfelelően közeledni kell a határon túli fiatalokhoz. Jelenleg háromszáz tehetségpont működik a környező országokban, erre a rendszerre kellene ráépíteni a sportot is. Azt tervezzük, hogy már az idei Héraklész-gálára meghívunk határon túli magyar tehetségeket.
– Hol helyezkedik majd el az intézet az államigazgatásban, ha már „megszabadult” a létesítményfenntartástól?
– Ez még nyitott kérdés. Az biztos, hogy a kiemelt szerepet kapó MOB-bal szorosabbra kell vonnunk a kapcsolatunkat, de a központi finanszírozású tehetséggondozó programok az állami sportirányítás felé determinálnak. Sokféle modell létezik világszerte, a tudományos-módszertani intézmények általában külön működnek, illetve az államigazgatási rendszerben. A struktúrákkal kapcsolatban politikai döntés szükséges. A én szerepem azért érdekes, mert egyrészt egy állami intézet megbízott főigazgatója vagyok, másrészt a MOB alelnöke, így mindkét oldalt jól látom és ismerem. A lényeg, hogy a hatékonyabb megoldást válasszuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.