Szigorúbb ellenőrzési rendszert ígér Bakondi György

Magyarország eddigi legnagyobb ipari katasztrófájáról, a Kolontáron és környékén történt tragédiáról, a károk elhárításáról és a jogszabályok szigorításáról is nyilatkozott lapunknak adott exkluzív interjújában Bakondi György tűzoltó vezérőrnagy, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság vezetője.

Swendt Pál
2010. 10. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tragédia után a Magyar Alumíniumtermelő és Kereskedelmi (Mal) Zrt. egyik tulajdonosa azt állította, nem sokkal korábban vizsgálták a tározó gátjainak állapotát, és mindent rendben találtak. Mit vizsgált a cég, s milyen eredményre jutott az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF)?
– A gátszakadás után, kora délután érkeztem a helyszínre, ahol már ott volt a környezetvédelmi hatóság két illetékese, akik elvégezték az említett vizsgálatot. Nem állapítottak meg hiányosságot, de hogy ezt milyen alapossággal végezték, s felfedhető lett volna-e bármilyen rendellenesség, annak a nyomozásnak képezi a tárgyát, amelyet a Nemzeti Nyomozó Iroda folytat a halált okozó tömegszerencsétlenség kapcsán. Az OKF elsőként azt vizsgálta, okozhatta-e a tragédiát földrengés, vagy más természeti hatás, de nem erre utaló jel. Ebből az következik, hogy valamilyen tevőleges közreműködés vagy mulasztás állhat a háttérben.
– Az ország több pontján, így az almásfüzitői Duna-part közelében is ezt a veszélyes anyagot tárolják. Hol tart a többi tározó állapotát felmérő vizsgálat?
– A kormány döntése nyomán az összes ilyen tározó felülvizsgálatát el kell végezni. Ez most is tart, de az ellenőrzést a környezetvédelmi hatóság folytatja, nekünk a veszélyeshulladék-tárolókkal kapcsolatban nincs hatósági jogosultságunk.
– Van adat arról, a többi helyszínen mennyi ilyen anyagot tárolnak?
– Ezt jelenleg még nem tudom megmondani.
– Az OKF elkészítette a katasztrófavédelmi törvényt módosító javaslatait. Milyen újabb változtatásokat indítványoznak még?
– Új elem, hogy annak lehetőségét vizsgájuk, miként lehet létrehozni egy egységes iparbiztonsági hatóságot az OKF bázisán, hiszen a főigazgatóság most is ellát egyes létesítmények engedélyezésével összefüggő hatósági feladatokat. Ez a törvénytervezet részét képezi.
– Milyen feladatai voltak a katasztrófavédelemnek a tragédia bekövetkezése után, és ön szerint hogyan látta el az OKF azokat?
– Első feladatunk a lakosság mentése, az esetleges további kifolyások megakadályozása volt. A riasztást követő nyolcadik percben a tűzoltók megkezdték az emberek mentését, amelynek során nyolc munkatársunk meg is sérült. Kedden megkezdtük a mentesítést, péntektől már nagy teljesítményű gépek, szivattyúk, gőzborotvák is közreműködnek ebben, s a hét végéig megtörténik a lakott területek mentesítése. A harmadik feladat a vizek mentesítése, az erősen lúgos kémhatású anyag kezelése, semlegesítése volt annak érdekében, hogy a szennyezés a Duna élővilágát ne veszélyeztesse. Kértük az unió polgári védelmi rendszerének támogatását is, olyan vegyészekre, ökológusokra számítunk, akiknek van tapasztalatuk a vörösiszap kezelésében.
– Szükség van-e egyéb külföldi segítségre?
– A magyar rendvédelmi szervek rendelkeznek a helyzet kezeléséhez szükséges tudással, eszközparkkal.
– A főigazgatóság szerint hány épületet kell ledózerolni, mert lakhatatlanná váltak?
– Kolontáron ez a mai adataink szerint harminckét házat érint, de Devecseren is kettőszázharmincnégy olyan ház található, amelyet elért az áradat. A lebontandók száma hétfőn derül ki, amikor a helyszínre érkezik az első statikus-építész csoport.
– 2004 előtt veszélyes anyagnak minősült a vörösiszap, és az akkori kormány az unióban érvényben lévő szabályozásra hivatkozva enyhített ezen. Mikor térhetünk vissza a korábbi előírásokhoz?
– Folyamatban van a hasonló tárolóhelyek vizsgálata, és ennek eredményei alapján dönt a kormány arról, szigorít-e a jelenlegi szabályozási szinten. Megoldást kell keresni arra, hogy ezeknek a műveknek és tárolóknak a kötelező felelősségbiztosítási rendszerét kialakíthassuk, valamint a műszaki követelményrendszert és annak ellenőrzését is erősíteni kell.
– Az előzetes becslések alapján milyen nagyságrendű a kár?
– Sokmilliárdos, akár a tízes nagyságrendet is megközelítő öszszeg lehet, de nem szeretnék becslésekbe bocsátkozni, mert az öszszes kár felmérése még folyamatban van.
– A műszaki egyetem egyik szakembere szerint egy rendkívüli erejű, váratlan erőhatás okozhatta a katasztrófát, de a problémák már az építésnél kezdődtek, mert a tározó északi fala éppen két különböző szerkezetű talaj találkozásánál áll. Alátámasztják állításait a vizsgálati eredmények?
– Nem tudom, az adjunktus milyen tapasztalatok alapján tette kijelentését, s az sem világos, ha ilyen adatok birtokában volt, miért nem fordult korábban a hatóságokhoz. E kérdésben az összes adat hiányában nem szeretnék állást foglalni.
– A Greenpeace szerint az arzén koncentrációja a vörösiszapra jellemző érték duplája a Kolontár térségében kedden vett mintában. Ön is így tudja?
– Az analízist a Magyar Honvédség és az ÁNTSZ hiteles laboratóriumai végzik, a jövőre nézve ezt tekintjük irányadónak. Jó lenne, ha nem keletkeznének olyan rémhírek, amelyek hol nukleáris sugárzásról, hol arzénmérgezésről szólnak, erre vonatkozó mérési adatok, tényszerű eredmények nincsenek.
– A Mal Zrt.-nek volt egységes környezethasználati engedélye, amiről úgy tudjuk, az OKF-nek véleményeznie kellett. Nem merült fel, hogy a tárolás módjából tragédia lehet?
– A cég 1986-ban kapott engedélyt, amikor az OKF még nem létezett. A környezetvédelmi hatóság vélhetőleg az akkori előírások mentén a kellő gondossággal járt el. A rendőrség lefoglalta az akkori környezeti hatásvizsgálatról készült szakvéleményeket is, és a nyomozás ad majd választ arra, hogy megfeleltek-e minden törvényi előírásnak az időközben elvégzett hatósági ellenőrzések.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.