Tesco: a sofőrök is elmaradt juttatásaikat követelik

Három évre visszamenőleg, fejenként mintegy négymillió forint elmaradt bérpótlék kifizetését követeli a Tesco Globál Áruházak Zrt.-től tizennégy sofőrje. Ügyvédjük számítása szerint az összesen kétszázhúsz tescós gépjárművezető elmaradt juttatása meghaladja a kilencszázmillió forintot. Az ügyben az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség vizsgálatát is kérték.

Bákonyi Ádám
2010. 10. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Összesen kétszázhúsz sofőr dolgozik a Tesco gyáli logisztikai központjában, közülük egyelőre tizennégyen kérték a Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezete (KDFSZ) segítségét elmaradt juttatásaik kifizetéséhez. Nyitrai Károly, az érdekképviselet megbízott ügyvédje a rendelkezésére bocsátott munkaszerződések, beosztások, fizetési jegyzékek alapján lapunknak elmondta: a frissáru-kiszállítást végző gépkocsivezetők három műszakos, megszakítás nélküli munkarendben dolgoznak, napi rendes munkaidejük így is legfeljebb 12 óra lehet. A sofőrök azonban általában ennél 3-4 órával többet dolgoznak, a rendkívüli munkavégzésért járó pótlékot azonban nem fizetik ki számukra. A gépkocsivezetők mindezen túl nem kapják meg a ledolgozott időre járó húszszázalékos délutáni, illetve negyvenszázalékos éjszakai műszakpótlékot sem.
Az ügy talán leghangsúlyosabb része az úgynevezett T napokért ki nem fizetett juttatások kérdése. A gépkocsivezetőknek egy hétre előre olyan munkabeosztást adnak át, amelyeken T betűvel jelölik azokat a napokat, amikor a nap bármelyik szakaszában, 0–24 óra között behívhatók munkavégzésre. Ez a Tesco részéről valóban indokolt igény, hiszen a friss áru kiszállítása nem tűrhet halasztást, azokat akkor kell az áruházakban szállítani, amikor szükség van azokra. A munka törvénykönyve alapján azonban a T betűs napokon a sofőröknek folyamatos rendelkezésre állásuk miatt húszszázalékos készenléti díjat, a készenlét alatt elrendelt munkavégzésért pedig rendkívüli munkavégzésért járó díjat kellene kapniuk. A Tesco azonban ezen juttatásokat sem fizeti ki.
Fontos kérdés, hogy a munkaidő-beosztásnak ezen módja sérti a munka törvénykönyve szerinti meghatározott rendeltetésszerű joggyakorlás követelményét, azaz hogy privát, családi életük érdekében a dolgozók időben értesülhessenek a munkavégzés időpontjáról. Ezek alapján a tizennégy sofőr követelése három évre visszamenőleg fejenként négymillió forint körül mozog, azaz összesen 50-60 millió forintot kellene számukra kifizetni. Ügyvédjük számítása szerint a kétszázhúsz Tesco-sofőr elmaradt juttatása meghaladja a kilencszázmillió forintot, ami egyben azt is jelenti, hogy maga az állam is 270 millió forintnyi tb-járuléktól esett el.
A járulékok kifizetéséről szóló ügyvédi felszólítást megküldték a Tescónak, amely október 21-re belső vizsgálatot, október 25-re pedig egyeztetést ígér. Ha nem sikerül peren kívül megegyezni, bíróságra kerül az ügy. A gyáli központban elkövetett munkajogi szabálysértések ügyében a KDFSZ vizsgálatot kért az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőségtől. Lapzártánkig a Tesco nem reagált megkeresésünkre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.