Vagányok

<p>Ő S Ö K  T E R E</p><p> Hogyan forgattak az amatőr filmesek 1956-ban? Hány profi és kezdő operatőr készített felvételeket a forradalomról? Ezeket a kérdéseket boncolgatja hétfőn Hír TV Ősök tere című műsora. </p>

Békés Márton
2010. 10. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly október 23. előestéjén rendezte meg a Magyar Nemzeti Filmarchívum hét 1956-ról szóló amatőr film ősbemutatóját. A kópiákat az intézet munkatársa, Kurutz Márton filmrestaurátor vezetésével nagyították fel és gondozták. A hat magyar magánoperatőr és egy cseh páros által készített ötvenhatos felvételek első nyilvános vetítésekor az alkotók közül többen beszéltek a forgatás pillanatairól, köztük a forradalom idején húszéves Gánóczy József is. Az egy példányban készült, és sokszor csak a csodának köszönhetően megmaradt nyolc milliméteres keskenyfilm-kópiákat komor zongorakísérettel vetítették le, csaknem háromnegyed óra alatt. A vágatlan és szerkesztetlen, narráció nélküli, fekete-fehér mozgóképek varázslatos módon idézték fel a forradalom napjait. A magyar amatőr filmesek mellett 1956 októberében két prágai fiatal is forgatott Budapesten, akiknek harcokat is sikerült rögzíteniük. Amatőrök örökítették meg a harcok szüneteit, a forradalmi főváros hétköznapjait, a lerombolt házakat és a kórházi állapotokat. Sőt még decemberben is készült olyan amatőr felvétel, amely a levert forradalom utáni havas Budapestet örökítette meg drámai képsorain. A felvételek tematikája, operatőri látásmódjuk nem különbözött a profi stábok eljárásaitól és gyakorlatától.
Kurutz Márton elmondása szerint a forradalom napjaiban véletlenül Budapesten tartózkodó külföldi profi stábok és a magyar hivatásos játékfilmesek számos felvételt készítettek, hiszen előbbiek természetszerűen járták az utcákat, és forgattak az eseményekről, utóbbiak pedig gyakran a stúdióból tartottak hazafelé, amikor a náluk lévő kamerát üzembe helyezték ott, ahol valami érdekeset láttak. De a kamerákat sokszor előkapták olyan fiatal, kezdő operatőrök is, akik saját felelősségükre merészkedtek ki a városba. A forradalom napjaiban forgató amatőrök általában huszonéves műszaki érdeklődésű egyetemisták voltak. Egyikük, Gánóczy József ötperces anyagot készített október 24-én; főképp az Üllői út, a Nagyvárad tér, a Corvin köz, illetve a Práter utca környékét járta be biciklivel. A kamerákhoz értő fiatalembernek nővére adta oda – a harmincas években készült – kameráját, méghozzá javítás céljából. Gánóczy József helyrehozta a chicagói játékgyár Buddy 8 típusú gyártmányát, és a hozzá kapott egy tekercs film segítségével ki is próbálta, hogy működik-e. Mindez éppen a forradalom kitörésének másnapján történt! A próbafilmre rögzített anyag megdöbbentő erővel, őszintén és tisztán rögzíti az első harcok utcai maradványait, a kilőtt harckocsikat, az elesetteket és a házfalon lobogó büszke lyukas zászlót.
Kurutz kijelentése szerint a magyar forradalom volt az első és legkorábbi olyan jelentős történelmi esemény, amelyet szinte teljes körűen dokumentáltak celluloidon. Ehhez nagymértékben hozzájárultak az amatőr operatőrök is. A több mint ötven éve készült filmek sorsát azonban nagyon nehéz nyomon követni. Ebben nagy szerepet játszott, hogy – ellentétben a Horthy-korszak precíz gyakorlatával a tanácsköztársaság alatt készült filmhíradó-felvételekkel kapcsolatban – az ötvenhatban készült szalagokat hivatalosan nem archiválták a Kádár-korszakban. Legfeljebb annyi történt, hogy a musztereket 1990-ig Ellenforradalmi események címmel vörös „Z” betűs, azaz zárt anyagként tartották nyilván. Más volt azonban az eljárás, ha a forradalmárok ellen lehetett fordítani a tekercsek tartalmát! A forradalom leverése után a belügyi alakulatok és a szovjetek egymással versengve igyekeztek felkutatni az október–novemberi felvételeket, s mivel a rajtuk megörökített forradalmárok nem takarták el az arcukat, a belügy bizonyítékul használhatta fel őket. A filmesek lakásán 1956 novemberétől kezdve rendszeresen tartottak razziát. A tekercseket aztán rendre felhasználták a bírósági perek bizonyítási eljárásaiban, vagy képkockáikat pofátlanul belevágták a kommunista hazugsággyár által kompilált propagandaanyagokba. Így járt el Kolonits Ilona is a rendezésében készült Így történt című ötvenhetes koholmányban, amelyben több lefoglalt hazai és megvásárolt külföldi felvétel is szerepelt, nem beszélve az utólag forgatott epizódokról.
A kommunista rezsim eljárását ismerve novembertől kezdve a szerzők elrejtették a forradalom napjaiban felvett amatőr filmjüket, sajnos sok esetben meg is semmisítették az általában csak egy példányban készült kópiákat. Mivel a filmlaborok mind állami kézben voltak, a lebukás veszélye nélkül esély sem volt a nyolc milliméteres anyagok előhívására. Gánóczy József tekercse is sokáig dobozában pihent, mígnem megtudta, hogy a forradalom leverése után a megjavított kamerával együtt nővérének átadott próbafilmet testvére nem semmisítette meg, hanem elrejtette a padlás gerendája mellett. A kalandos sorsú munkát aztán megtekintették a nyolcvanas évek végén szűk családi körben, mígnem a forradalom után ötvenhárom évvel – huszonötszörösére felnagyított és javított minőségben – végre a közönség is láthatta.
Azt ma sem lehet tudni, hogy 1956-ban összesen hány méter filmet forgattak külföldi és magyar amatőr vagy profi filmesek. Eddig körülbelül öt-tíz órányi filmanyagról tudunk.
Az 1956-os amatőr filmesekkel foglalkozik hétfőn az Ősök tere. Az adás időpontja a Hír Televízióban: hétfő 22.05. Ismétlések: kedd 10.30; szerda 16.05; szombat 15.05.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.