A közös zene visszanyert értékei

Ünnepi hangversenyt ad Giovanni Battista Pergolesi olasz zeneszerző, hegedűművész és orgonista születésének háromszázadik évfordulója alkalmából ma este hét órai kezdettel az Óbudai Társaskörben a Budapesti Tomkins Énekegyüttes és az Ars Longa Kamarazenekar. Közreműködik Zádori Mária és Horváth Mária (ének), vezényel Dobra János, az énekegyüttes művészeti vezetője.

P. Szabó Ernő
2010. 11. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szinte nincs olyan zenebarát, aki ne ismerné Pergolesi nevét és fő, egyben utolsó művét, a Stabat Matert, amelyet alig néhány hónappal halála előtt, 1736-ban írt a pozzuoli ferences kolostorban. Életművére azonban – értékéhez képest méltatlanul – mindmáig nem figyeltek oda itthon az őt megillető módon.
Pedig van ebben az életműben opera – pontosabban opera seria, a XVIII. század jellegzetes műfaja, amelynek témája hősi vagy mitológiai, szövegkönyve olasz, énekbeszédekkel összekapcsolt áriákból áll –, számos művet írt hangszeres együttesre, énekhangra, a La serva padrona (Az úrhatnám szolgáló) című buffointermezzója a francia opéra comique előképe volt.
– Rövid, de igen termékeny életet élt a huszonhat évesen elhunyt komponista – fogalmaz Dobra János, aki szerint nemcsak az életmű egészét nem ismerjük eléggé, de olykor az egyes művekről is más képet alakítottunk ki. – Én a kéziratát hangról hangra átnézve fedeztem föl magamnak a Stabat Matert.
Miért várt hát Pergolesi (újra)felfedezésével maga a Tomkins énekegyüttes is? Dobra János úgy érzi, ő maga is csak most értette meg igazán a szerző szándékát, „üzenetét”. A művészeti vezető szerint mindig egy dolognak kell vezetnie az előadót: a szerző szándéka szerinti legjobbat kell adni. Még akkor is, ha ezzel Pergolesi esetében (is) meglepi a hallgatóság, a kritikusok egy részét. A kerek évfordulók egyébként, véli Dobra, kiváló alkalmat adnak arra, hogy az egyes életműveket részleteiben értelmezzük, megvizsgáljuk, mik a kötelességeink, hogy a művekre fölhívjuk a közönség figyelmét is.
És mire adnak alkalmat a jelentős kitüntetések? Az újságírói kérdést az indokolja, hogy Dobra János október 23-án a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjét vehette át. – A többi között arra – válaszol –, hogy átgondoljuk az együttes alapítása óta eltelt harminckét évet. Amikor a Budapesti Tomkins Énekegyüttes alakult, voltak kezdeményezések, mégis, ahogyan Kroó György professzor fogalmazott, hézagpótlóan egyedi jelenségként űrt töltött be a magyar zenei életben. A hatvanas-hetvenes években itthon az énekegyütteseket nem szerette a hatalom, gyanúsak voltak neki a művészek nehezen ellenőrizhető közös muzsikálásai. Márpedig Kodály országában mindenki előtt nyilvánvalónak kell lennie, milyen fontos a közös éneklés az egyének és a közösségek szempontjából.
Aligha vitatható a megállapítás: az együttes is hozzájárult ahhoz, hogy mára igen népszerűvé vált a közös zenélés eme formája, hogy föllépéseiknek köszönhetően visszanyerhetünk valamit azok közül az értékek közül, amelyek az iskolai nevelés hiányosságai miatt már-már elveszni látszottak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.