„Eltökéltek vagyunk a hálózatfejlesztésben”

A válságadóból fakadó 27 milliárd forintos pluszkiadás dacára a Magyar Telekom eltökélt a további hálózatfejlesztést illetően – jelentette ki lapunknak a társaság marketingért felelős vezérigazgató-helyettese. Király Istvánnal az okostelefonok és az IPTV növekvő népszerűségéről, valamint az energiapiaci szerepvállalásról is beszélgettünk.

Bodacz Péter
2010. 11. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Habár a távközlés területén is megváltoztatta a 2008-ban kitört gazdasági krízis hatása a vállalati és lakossági fogyasztási szokásokat, feltűnő az új iránti igény is, ami példának okáért a készülékpiacon is tetten érhető. Egyre többen érdeklődnek az okostelefonok iránt, s ebben forgalmazóként komoly része van a T-Mobile-nak is. Melyek az iPhone 4 első kéthónapos forgalmazásának tapasztalatai?
– A márkának komoly rajongótábora van, így a fokozott érdeklődés nem meglepő. Eladási számokat nem mondhatok, de arra számítunk, hogy a karácsonyi szezon rátesz még egy lapáttal a keresletre. Bízom benne, hogy ellátási gondok nem lesznek, ami azt jelenti, hogy maximum egy-két várakozási nappal kell számolniuk a vásárlóknak. Az iPhone-t nem figyelmen kívül hagyva ugyanakkor érdemes említést tenni más típusok térnyeréséről is, ami egyértelműen arra utal, hogy a többfunkciós, érintőképernyős készülékek felé tart a világ. A piac felpörögni látszik, a T-Mobile ügyfeleinek több mint 20 százaléka okostelefont vásárol, azaz talán csökken a nyugattól mért lemaradásunk.
– Az iPhone 4-et a két konkurens szolgáltató is forgalmazhatja. A kereslet megoszlása is hozzájárul ahhoz, hogy nem lesznek ellátási gondok?
– A korábbi kizárólagos magyarországi forgalmazás miatt többéves lépéselőnyben vagyunk, ugyanakkor nincs ellenünkre a jelenlegi helyzet sem, hiszen szeretjük a versenyt. Nem a készülék szintjén, hanem a szolgáltatások és az árak terén folyik a küzdelem. Az új iPhone-t egyébként nagy számban olyanok vásárolják, akik a korábbi modellekkel már megismerkedtek. Közülük sokan ismét bennünket választanak, hiszen ismerik és elégedettek a szolgáltatással, ehhez persze szükség van a T-Mobile kiváló mobil-adatátviteli szolgáltatására is.
– A vállalat néhány évvel ezelőtti átszervezésében kulcsfontosságú volt a különböző szolgáltatások összehangolása, amelyeket külön-külön és csomagban is kínál a társaság. Ez utóbbiak értékesítése azonban csak az elmúlt fél évben látszik felfutni. Mit lát emögött?
– Érdemes külön is megnézni a szolgáltatásokat: mobiltelefon és internet terén piacvezetők vagyunk, a televíziószolgáltatásban – a hagyományos és az IPTV-t is ide értve – pedig csak hajszálnyival vagyunk másodikok. Az értékesítés lendülete részint annak köszönhető, hogy az IPTV kinőtt a gyerekbetegségekből, nincsenek működési zavarok, és a fogyasztók is kezdik megérteni, hogy miért is jó haladni a technológiai fejlődéssel. Sokan emlékeznek még azokra az időkre, amikor videomagnóval lehetett adást rögzíteni, ám az időzítő beállítása kis túlzással vagy szakemberért, vagy tanulékony kisgyermekért kiáltott. Az IPTV-vel ilyen gondok nincsenek, a csatolt szolgáltatások a műsorújságtól a filmkölcsönzőig egyszerűen működnek. A csomag legfőbb lényege egyébként a három képernyős megoldások terjesztésében rejlik, hiszen kézenfekvő egy jó szolgáltatótól megvenni az egymással is összhangban álló tévé-, internet- és telefonszolgáltatást.
– Hiányozni látszik ugyanakkor a lendület az energetikai szektorban. Nem volt elsietett lépés a villany- és gázpiacra lépni?
– A Magyar Telekom az energiapiac liberalizációjában továbbra is lehetőséget lát: komoly értékesítési és ügyfélhálózatunk van, tehát sok háztartáshoz már nem kell eljutni, kár volna ezt nem kihasználni. Jelenleg nyolc nagyvárosban és két budapesti kerületben kínálunk kedvezményesen gázt és villamos energiát valamilyen távközlési szolgáltatásban már ügyfél fogyasztóinknak. A számuk jelenleg húszezerre tehető és folyamatosan emelkedik, ami főként annak köszönhető, hogyan a piaci átlagárnál mintegy 5-8 százalékkal olcsóbban adjuk az energiát.
– A lakossági és vállalati takarékoskodás erősen érintette a távközlési szektort, a visszaesést pedig az ágazatra is kivetett válságadó tetézi. Hol spórolják meg a Magyar Telekom 27 milliárd forintos kalkulált pluszkiadását?
– Érthető a kormány azon törekvése, hogy mindenkitől, így a nagyvállalatoktól is áldozatvállalást vár a jelenlegi gazdasági helyzetben, és nyilván nekünk is érdekünk, hogy a fellendülés meginduljon. Ami a konkrét kérdést illeti, egyelőre a helyzet értékelésénél tartunk. Annyit azonban már elmondhatok, hogy elkötelezettek vagyunk a további hálózatfejlesztéseket illetően. Itt kell azonban megjegyezni azt is, hogy a magyar frekvenciaszabályozási és díjazási rendszer jelenleg nem nevezhető beruházásösztönzőnek, hiszen minél több bázisállomást épít egy szolgáltató, azaz minél nagyobb lefedettséget és kapacitást ér el, annál többet kell befizetnie az államkasszába, ami a vidéki területeken a fejlesztéseket visszafogja. Reméljük, hogy ezen a téren is lesz változás.
– Példátlanul magas, 200 millió forintos bírságot szabott ki a cégre a Gazdasági Versenyhivatal egy SMS-játék miatt nemrégiben. Különösen figyelemre méltó az ügy annak tükrében, hogy a Magyar Telekom rendkívül büszke jó ügyfélkapcsolatára.
– A bírság valóban nagyon magas, álláspontunkat azonban csak a határozat tanulmányozását követően alakítjuk ki, és ez még folyamatban van. Ha van az esetnek tanulsága, akkor azt egészen biztosan figyelembe vesszük majd a jövőben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.