Fordulat a fejlesztéspolitikában

Kaotikus uniós pályázati rendszert kapott örökül az új kormány – nyilatkozta lapunknak Molnár Ágnes, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejlesztéspolitikai koordinációért felelős államtitkára. A kárelhárítás jó ütemben halad, januártól az Új Széchenyi-terv pályázatain keresztül egyszerűbben lehet uniós és hazai fejlesztési forrásokhoz jutni, s immár a kis- és a középvállalkozások a kedvezményezettek. A korrupció visszaszorítására a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél csúcsközbeszerzési egység alakul, amely a közbeszerzések előtt áttekinti és jóváhagyja az uniós forrásokhoz kötődő dokumentumokat. Ez a visszaélések megszüntetését és az unióval való elszámolás átláthatóságát is garantálja.

Vasvári Éva
2010. 11. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemrégiben Petykó Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) elnöke azt mondta, hogy az új kabinet kaotikus uniós pályázati intézményrendszert örökölt elődjétől. Osztja ezt a megállapítást?
– Petykó Zoltán finoman fogalmazott. Az átvilágításkor ugyanis kiderült, hogy bonyolult, bürokratikus, ezer sebből vérző, a stratégia teljes hiányától szétesett rendszert kaptunk örökül. E romhalmaz legnagyobb hibája az volt, hogy a szaktárcák egymástól független ötleteiket és koncepcióikat nem fűzték fel egy egységes és erős gazdaságfejlesztési stratégiára, amelynek a foglalkoztatás és a gazdaságélénkítés lett volna a feladata. A szétaprózottság felőrölte az energiákat, elpazarolta a forrásokat, fenntarthatatlan beruházásokat eredményezett, s az irányító hatóságok koordinálatlan működése rontotta a hatékonyságot. Mi egységes stratégiájú és új szemléletű fejlesztéspolitikai rendszert kívánunk létrehozni, amelynek három pillére a nemzetgazdasági tárca, a fejlesztési minisztérium és az NFÜ a közreműködő szervezetekkel.
– E „hármas fogatban” megvalósítható az egységes fejlesztéspolitika? Hiszen ütköznek az érdekek, és versengés indulhat a források fölötti diszponálásért…
– Szó sincs érdekellentétről, erre nincs időnk. Az egységes fejlesztéspolitika három pillérét a nemzetgazdasági tárcához utalt stratégiaalkotás, a fejlesztési minisztériumhoz tartozó intézményi felügyelet, szabályozás és koordinálás, valamint az NFÜ hatáskörébe utalt végrehajtás képezi. E rendszerben az ágazati és a területi fejlesztési igények is összehangolhatók, ami szintén nem valósult meg a szocialista kormányzás éveiben.
– Januárban indul az Új Széchenyi-terv, a potenciális pályázók joggal remélik, hogy gyorsabban és egyszerűbben jutnak forrásokhoz. Ez az idő elegendő ahhoz, hogy a rendszer átalakítása során ne hibázzanak?
– Az idő valóban sürget, hiszen olyan túlbürokratizált intézményt kaptunk, ahol a teljes rendszerben háromezer ember dolgozik, tizenöt operatív program jelöli ki a fejlesztés fő csapásirányait, és tizenöt – különböző eljárásrendeket alkalmazó és gazdálkodási formájú – közreműködő szervezet vesz részt a pályázati-támogatási folyamatban. Most ebben a szövevényben kell rendet tenni. Felül kell vizsgálni a támogatáspolitikát a programok tervezésétől a pénzügyi elszámoláson át a panaszkezelésig és az ellenőrzésig. Nem szeretnénk hibázni, ezért is van napirenden a már folyamatban lévő pályázatok áttekintése is, noha ez esetekben érdemi beavatkozásra akkor van lehetőségünk, ha a döntések még nem születtek meg.
– Az Új Magyarország fejlesztési tervben 2007 és 2013 között valamivel több mint 8000 milliárd forint érhető el, de ebből csupán 2000 milliárd a szabad forrás. Ez mihez képest sok, és mihez képest kevés?
– Tény, az előző kormány a források háromnegyedét elköltötte. Ám nemhogy új munkahelyek nem jöttek létre, de gazdasági csőd maradt hátra. Eltökélt szándékunk tehát, hogy egyetlen forint se menjen ki az uniós és a – fejlesztési támogatásokra fordítható – költségvetési forrásokból, amely nem a növekedést és a foglalkoztatás bővítését szolgálja. Szándékaink szerint a kis- és a közepes vállalkozások a szabad források legalább ötven százalékát megkapják. Ugyanakkor komplex csomagokat szeretnénk kínálni nekik, ezért a hitelintézetekkel visszatérítendő és vissza nem térítendő, egymást kiegészítő támogatási konstrukciókat próbálunk kidolgozni.
– Ahol nagy pénzek mozognak, arra rávetül a korrupció árnyéka. Ön szerint a korábbi rendszerben melyek voltak azok a gyenge kötések, ahol kicsoroghattak a pénzek?
– A túlbonyolított építmény melegágya a korrupciónak. Ezért kell az egész struktúrát átalakítani. Ami persze nem egyszerű, hiszen a folyamatos működés fenntartása mellett – pályáztatás, pénzek kifizetése – kell korrekciókat eszközölni. Ez az uniónak is kötelezettségünk.
– Eddig az uniós források jó esetben látványberuházásokat szolgáltak. A nagy projektek nyilván szükségesek, de az érthetetlen, hogy ezek beszállítói és hazai kivitelezői gyakorta csak futhatnak a pénzük után, még a munkások bérét sem tudják kifizetni. Mit terveznek, hogy megszűnjön ez az áldatlan állapot?
– Valóban, az előző időszakban projektek tömegét indították, amelyek esetében hiányzott a nemzetgazdasági tervezés és a fenntarthatósági elemzés-értékelés. A forráskihelyezésekkel kapcsolatban az unió is ellenőrzéseket indított, és nem egy projektről derült ki, hogy szabálytalan volt, és a finanszírozást fel kellett függeszteni. E szabálytalanságok általában a közbeszerzésekhez köthetők, ám a magyar büdzsét is veszélyeztetik, ugyanis amit az unió adott, azt szabálytalanság esetén azonnal visszaveszi a magyar költségvetéstől. E problémák kezelésére – a közbeszerzési törvény módosítása mellett – olyan miniszteri rendelet születik, amely újabb ellenőrzési pontot iktat a folyamatba. Ennek lényege, hogy a jövőben az uniós forrásokhoz kötődő közbeszerzések előtt minden dokumentációt be kell mutatni az NFÜ csúcsközbeszerzési egységénél, s csak akkor indulhat a közbeszerzés, ha megvan a jóváhagyás. Ez egyfelől a korrupció visszaszorítására, másfelől az unióval való elszámolás átláthatóságára is komoly garancia. De egyéb változásokat is érzékelnek majd a pályázók. Például 20 százalékkal karcsúsodik a bonyolult intézményrendszer; egy közvetítő szervezet több operatív programot is kiszolgál majd. A pályázók az egyszerűsítést is örömmel fogják üdvözölni; jövőre már elektronikus pályázati lapot tervezünk. A mellékletek számát is drasztikusan csökkentjük, de jó hír az is, hogy nem kell majd külön igazolást kérni az adó- és vámhatóságtól, elegendő, ha a potenciális pályázó szerepel abban az adatbázisban, amely igazolja, hogy nincs köztartozása. Mindez, vagyis a szolgáltatói szemléletű pályázati rendszer helyzetbe hozza a magyar vállalkozásokat, ezzel munkahelyek jönnek létre, és növekedhet a gazdaság. Arra vállalkoztunk, hogy a források olcsóbban, gyorsabban és hatékonyabban jussanak el a pályázókhoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.