Gyümölcsösből betontenger

A helyi önkormányzat, a lakosság és a mérnöki kamara mellett a környezetvédelmi érdekeket képviselő Levegő Munkacsoport is tiltakozik a sajtóban csak kis Sukoróként elhíresült törökbálinti óriás lakópark ellen. A civil szervezet számításai szerint a beruházásnál minden egyes hektár zöld terület beépítése évente több száz millió forint többletköltséget okoz a társadalomnak. Az ügyet jelenleg a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa vizsgálja.

Szabó Anna
2010. 11. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vizsgálat indulhat a hivatalban. A törökbálinti óriás lakópark ügyének kivizsgálását ígérte a Lánchíd Rádiónak nyilatkozva Csenger-Zalán Zsolt a térség fideszes országgyűlési képviselője, aki szerint nem kizárható, hogy a jegyző hibázhatott az engedélyezés folyamán. A képviselő szerint a jövőben be kell zárni azokat a kiskapukat, amelyek egy-egy terület átminősítése utáni önkényes tervmódosítást hozhatnak. Mint elmondta: Törökbálinton eredetileg irodákat hoztak volna létre, amely munkahelyeket teremtett volna, sokkal kevésbé terhelte volna az infrastruktúrát, és a szükséges közintézmények létrehozását sem indokolta volna. Meglátása szerint az átsorolással kapcsolatos törvényt módosítani kell ahhoz, hogy ne lehessen ugyanazon területre irodák helyett lakóparkot építeni, kihasználva a jogalkotási hézagokat.


Egy hektár lakópark évente 4,6 millió forint többletköltséget okoz a társadalomnak, ha feltételezzük, hogy egy hektáron átlagosan 15 lakást alakítanak ki – derül ki a Levegő Munkacsoport városi terjeszkedésről közölt számításaiból, amely a közlekedési és egészségügyi károktól kezdve egészen a talajpusztulásig és a vizek károsodásáig vette végig a lakóparkok építésének környezetvédelmi kárát.
Mivel a kis Sukoróként emlegetett törökbálinti óriás lakópark esetében tíz hektáron 1040 lakás épülne, ez hétszeresét jelenti a példában szereplő fejlesztésnek.
A Levegő Munkacsoport tanulmánya a város környéki lakópark megépülésével járó összes környezeti kárt számolta össze, és döbbenetes eredményre jutott. A természetes területek csökkenése, a talaj és vízkészlet értékének megcsappanása, az infrastrukturális, egészségügyi, közlekedési és levegőszennyezési költségek a szervezet szerint összesen 24,2 millió forintos kárt okoznak lakásonként, és ebben az esztétikai, a lakosságra gyakorolt pszichológiai káros hatás, a mikroklíma rombolása még nem is szerepel, mivel nehezen számszerűsíthetők. Az egy átlagos ingatlanra jutó ingázás költsége azonban már jobban látható: a szervezet becslése szerint ez éves szinten 240 ezer forint lehet, vagyis a törökbálinti beruházás esetén ez hozzávetőlegesen 250 millió forintot jelent évente. A szervezet számításai alapján a törökbálinti kertvárosba tervezett óriás lakótelep épületeinek kialakítása, illetve két-háromezer fő betelepülése miatt milliárdos nagyságrendű beruházás szükséges a közintézmények – bölcsőde, óvoda, iskola, járda, tehermentesítő utak, a tömegközlekedés, a csatornázás, közvilágítás bővítésére.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke a konkrét eset kapcsán leszögezte: családi házas környezetben egy ilyen óriás blokkházas lakópark több mint ezer lakással túlterheli a víz- és csatornahálózatot, tovább fokozza a már most is szinte elviselhetetlen közlekedési dugókat, így környezeti, gazdasági és társadalmi hatástanulmány nélkül nem szabad jóváhagyni a beruházás terveit.
A zöldek tanulmánya egyébként nemcsak a környezeti károkra mutat rá, hanem foglalkozik a lakóparkok kialakításához és az építési engedélyek kiadásához szükséges területi átminősítések kérdésével is.
Mint írják, a belterületbe vonások során gyakran felmerül a spekuláció, a korrupció és a csalás lehetősége is, ezek társadalmi költségei pedig felbecsülhetetlenek, de minden bizonnyal elérik az ingatlanonkénti több százezer forintos értéket. Mivel becsléseik szerint a városból kiköltözők többsége megtartja budapesti lakását és sokan járnak be dolgozni és tanulni, a közlekedési igények is hatalmasra növekednek egy ilyen lakótelep megépítésével. A fővárosba belépő személyeknek ugyanis a hatvan százaléka érkezik személygépkocsival, negyven százalékuk pedig tömegközlekedéssel. Ha minden lakóparki lakásból csak egyetlen személygépkocsi indul el Budapestre, átlagosan 1,5 utassal, évente 250 alkalommal és az oda-vissza útra harminc kilométerrel kalkulálva, akkor az ingatlanonként évente 240 ezer forint költséget jelent – fogalmaz a tanulmány.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.