Jean-Luc Godard és a szocializmus

Hegyi Zoltán
2010. 11. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pár hete ünnepeltük csendesen az Infrakultúra hasábjain, hogy ötven éve készült el az egyetemes filmtörténet egyik legfontosabb darabja, a Kifulladásig. De tévedés lenne azt gondolni, hogy az idén nyolcvanesztendős Godard már csupán a velünk élő történelem, a mester alkotókedve töretlen és az évfordulóknak köszönhetően elszaporodtak a vele és munkásságával foglalkozó dolgozatok is. Alain Fleischer francia rendező például Beszélgetés töredékek Jean-Luc Godard-ral címmel készített dokumentumfilmet abból az alkalomból, hogy a párizsi Pompidou Centerben kiállítással tisztelegtek a filmművészet fenegyereke előtt. A gyerek szócska első hallásra talán anakronizmusnak tűnhet, hiszen mégiscsak egy idős emberről beszélünk, ugyanakkor találó, mert Godard, sosem fog felnőni. Kompromisszumokra képtelen, utópista és idealista, egy film noir hős a mindennapokban, néha követhetetlen, de mindig eltalál a falig.
Mindezek ékes bizonyítéka legutóbbi, 2010-es filmje a Szocializmus. Műfaji besorolása a lehetetlennel egyenlő, az viszont valószínűsíthető, hogy nem játsszák majd agyon a multiplexek, talán a különböző fesztiválok műértő közönségénél számíthat kitüntető figyelemre. Bár a fogadtatás még ilyen védett környezetben sem volt eddig egyértelmű, az elragadtatottak mellett sokan a lábukkal szavaztak vetítés közben, utána pedig gyakran felmerült a kérdés, hogy ki volt az az idióta, aki pénzt adott nyersanyagra. Ugyanakkor kicsit érthetetlen a csodálkozás, a Szocializmus tipikus Godard-film (illetve legalább három), lenyűgöző és idegesítő momentumokkal. A „cselekmény” egy óceánjáró fedélzetén kezdődik, ami igazán kitűnő terep a legkülönbözőbb emberek és gondolatok összezárására és felszabadítására, miközben, amint azt Fellinitől is tudjuk, a hajó megy. És viszi magával a huszadik század összes mocskát és politikai illúzióját, filozófiákat, ideológiákat, történeteket, illúziókat, mítoszokat és hazugságokat. Viszi a kommunizmust és a nácizmust, a létező szocializmust és a létező kapitalizmust, a gyarmatosítást, a kizsákmányolást és a globalizmust, mindazt a szemetet, amit eddig valahogy túléltünk. Az utasok belemondják a szentenciákat a kamerába, ezek kibogozhatatlanul belevesznek a narrációba, az eredmény a bemutatni kívánt káosz. Akad közöttük háborús bűnös és híres filozófus, az egyenlőség és szabadság szent eszméinek hirdetője és a zseniális rock and roll énekesnő, Patti Smith miután ugrált egy kicsit az ágyon, összepakolja a gitárját és lelép. Ezek után némiképp váratlanul beköltözünk egy benzinkút mellett lakó család mindennapjaiba és velünk együtt még néhány értelmezhetetlen nőalak is, természetesen kamerával, hiszen változatlanul az a mi töltőtollunk. Godard immár duplán dokumentálja fáradhatatlanul a hétköznapokat, miközben továbbra is mindenki tolja az arcunkba az igazságot, beleértve a gyerekeket is, olyan sűrűn, hogy lassan súlytalanná válik minden, akár a híradók mindennapos borzalmai. Aztán egy hirtelen váltással kapunk néhány miniesszét a világ pár kitüntetett helyéről és az üzenetnek vége. A dekódolás nem egyszerű feladat, hiszen Godard a filmművészet Tamás Gáspár Miklósa, kissé kaotikus, de legalább nem unalmas.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.