Román kori templom Jókán

Ludwig Emil
2010. 11. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jóka négyezer lakosú nagyközség Pozsonytól keletre, a Csallóközt észak felől bekerítő Kis-Duna partján. Hivatalos szlovák neve: Jelka. A földrajzi nevek akadémiai szótára szerint a Jóka helységnév 1237-ben szerepel először írásban – a szó régi magyar személynév becéző alakja. IV. Béla király 1239. március 6-án Budán kelt oklevele három Ilka nevű falut említ egy bokorban, a pozsonyi vár birtokai között. 1298-ban tűnik fel a Kis előnév Jóka határában, később Harmathely-Jókaként említik az egyik falurészt, de Nagy-Jóka, Újhely-Jóka településnevek is szerepelnek adomány- és egyezséglevelekben a XIV. században és később. 1256-ban Bereinus de Ilka – Berény – neve olvasható egy iratban, 1305-ben Szentkereszti Hunt fia János elörökíti a községgel határos földbirtokát Jánoki Jakab comesnek. Az 1330-as esztendők tizedjegyzékeiben Joca formában található a község neve a pozsonyi káptalan egyházas helyei között.
Mindegyik Jóka helység a pozsonyi királyi vár javai közé tartozott a XIII. század derekáig, amikortól az óbudai klarisszanővérek, majd a pozsonyi Szent Klára-apácakolostor tulajdonába kerültek át. Lakói a királyi várszolgák, szerviensek státusából egyházi jobbágysorba süllyedtek. 1324-ben a Salamoni nemeseknek szintén volt itt birtokuk, amelynek egy részét Olgyai Péter fiainak engedték át; 1335-ben már az Olgyai család tagjai egyezkedtek a földek tulajdonjogán. 1434-ben a Fraknói grófoké volt Jóka, akik átadták Molnári Kelemen győri püspöknek.
A plébániatemplom elkészültének idejéről nem szól írott forrás, azonban bizonyosra vehetjük, hogy az a tatárjárást követő nagyszabású országépítés korára, az 1250-es évekre esett. Védőszentje Keresztelő Szent János. Kegyurasága az 1256-ban említett Jókai Berény lehetett, talán ő építette az egyhajós, félkör apszisú egyházat, mégpedig téglából, a korabeli kisalföldi és mátyusföldi rokon emlékeihez hasonlóan. Az architektúra díszítőelemei, a függőleges falszalagok és a párkányzatot koronázó íves vakárkád ugyancsak a XIII. század második felének népes nyugat-magyarországi emlékcsoportjához kapcsolja Jóka templomát.
A román stílusú részletek ma már csak a keleti szentélyen és a hozzá csatlakozó hajófal egy kis szakaszán láthatók. Eredeti formáját őrzi a diadalív és az apszis belsejében lévő két, korai csúcsíves formájú falfülke, valamint a szentségtartó elhelyezésére szolgáló mélyedés. Csekély freskótöredékek is felszínre kerültek a vakolatrétegek alól, minden bizonnyal az 1300-as évekből. A gótika korából további részletek nem maradtak meg, holott a Fraknóiak és a győri püspökség kegyurasága idején biztosan végeztek bővítéseket, átépítéseket a templomon.
A jókai Szent János-templom története a XVI. század közepétől fogva átépítések története. Nagy-Jókát 1541-ben a török hadak lakhatatlanná tették, még az 1553. évi adóöszszeírásban is mindössze két-két jobbágyporta szerepelt a faluban és Kis-Jókán akkor birtokos Farkas János és az Udvarnoki család neve alatt. Még abban az évszázadban sor került a tönkrement épület renoválására: a hajót nyugati irányban meghosszabbították, ami által a XIII. századi hajószakaszból szentély lett, az apszis sekrestye gyanánt szolgált tovább. A barokk stílus évszázadaiban újabb átépítésekre került sor: új poroszsüveg-boltozatot kapott a hajó, főoltára 1697-ben készült. 1756-ban harangtornyot emeltek az előcsarnok fölé. Az első világháború után kétfelől kereszthajóval bővítették az épületet – a romanizáló ízlésű toldalékok inkább zavaróak, mintsem stílusosak. A román kori apszist három irányból masszív támpillérekkel kellett megerősíteni.
Jóka református gyülekezetét 1562-ben említik először, Szenczi Molnár Albert prédikátor több ízben meglátogatta a híveit. Fényes Elek 1851-ben megjelent országrajzában 1730 katolikus, 322 református, 46 evangélikus, 243 zsidó vallású lakosról ír. 1920-ban Jóka – a teljes magyarok lakta Csallóközzel együtt – Csehszlovákia részévé lett. 1938-tól 1945-ig – a bécsi döntés révén – újra Magyarországhoz tartozott. A településen ma élők hetven százaléka magyar, anyanyelvük használatát hatályos törvény korlátozza. Lakóhelyük nyolc évszázad óta szerepel írott forrásokban, első templomuk a XIII. század közepén épült. „Világ és vakság egy hitvány lapon!” – idézhetnénk Vörösmartyt 1844-ből –; „Ment-e / A könyvek által a világ elébb?”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.