Tiszta vizet a pohárba

Seress Zoltán, a Bárka Színház igazgatója szerint a független társulatok, alkotócsoportok támogatása körüli felbolydulás kapcsán sokan megfeledkeztek arról, hogy a színházak közül mások is rosszul jártak a pénzelvonások miatt. Az igazgató úgy véli, az előadó-művészeti törvénynek számos anomáliája van, amelyek nem csak a függetleneket érintik, más kategóriába tartozó színházaknak is a fennmaradásért kell küzdeniük. Seress szerint a sajtóhírekben erős hangsúlyeltolódás történt.

Makrai Sonja
2010. 11. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Automatizmus helyett minőségi elv. A Magyar Teátrumi Társaság a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (Nefmi) kulturális államtitkárságának felkérésére tervezetet készített elő az előadó-művészeti törvény módosítására. Vidnyánszky Attila, a szervezet elnöke és a debreceni Csokonai Színház igazgatója a Magyar Távirati Irodának adott nyilatkozatában elmondta: még ebben az évben szükséges a rossz folyamatokat elindító előadó-művészeti törvény megváltoztatása. A direktor szerint egy nem automatizmusokon, hanem a minőségi elv érvényre juttatásán alapuló finanszírozási rendszert kell bevezetni. Rávilágított arra is, hogy a hatályos törvény két részre osztja a meglévő színházi struktúrát, a függetlenek felé mozdítva a hangsúlyokat. Vidnyánszky szerint abszurd, hogy jelenleg automatikus módon (egzakt mutató, a fizetőnézőszám alapján) kapják meg a vidéki színházak a minisztériumtól a pénzeket. A javasolt új struktúrában a támogatások odaítélése a pénzt folyósító Nefmi joga és felelőssége lenne, illetve egy miniszter által kiválasztott és egy alulról delegált szakmai testület döntene az összegekről. A Nefmi ütemterve szerint decemberre kerülne az Országgyűlés elé a jogszabály új szövege, ez a 2011-es költségvetési kereteket már nem érintené, csak az elosztás mikéntjét.


Megfeledkezett például a sajtó azokról a színházakról, amelyek az előadó-művészeti törvény után az erre elkülönített összegből kompenzációt ugyan kaptak, de a megítélt pénz nem pótolta a kieső támogatás teljes összegét – véli az igazgató. A Bárka Színház az idei pénzügyi évben kilencvenmillió forintot bukott, de kompenzációként összesen csak ötvenhatmillió forint illeti meg. Ezt követően született meg a kormánydöntés arról, hogy harmincnégy százalékot zárolnak még ebből az összegből is. – Nemcsak a függetlenek kerültek rossz helyzetbe, hanem mindazok, akik a kompenzációnak csak a 66 százalékát kapják meg. Tisztázni kell azt is, hogy a pályázaton elnyert pénzeknek is ugyanennyi százalékát kapjuk meg – fogalmaz az igazgató. A kieső forrásokat pótolni szinte képtelenség. Seress tervei között szerepel, hogy a produkciós költségekből a következő pénzügyi évben már tíz-tizenkét százalékkal kevesebbet fordítanak az előadások létrehozására. Mindezt azért, hogy ha a bizonytalan helyzet állandósul, a Bárka akkor is működőképes legyen. A nézőszámcsökkenés csak tetézi a problémákat. – Súlyos hiba volt minimális differenciálással piaci alapra helyezni a színházakat. Az előző kormány kulturális koncepció hiányában összecsapta az előadó-művészeti törvényt, csak azért, hogy fel tudjon mutatni valamit ezen a téren is. Ezt a törvényt nem a kicsiknek találták ki. Milliárdos tételeket engedett ki a kezéből az állam pont a piaci alapon működő színházak miatt. Egyre égetőbb, hogy a mostani kormányzat rendet tegyen. Nem szabad engedni, hogy bárki a maga kedvére halászhasson a zavarosban – hangsúlyozta lapunknak a Bárka direktora.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.