origo.hu
Kigyulladt egy lakás Budapesten, pizsamában menekültek a lakók
Automatizmus helyett minőségi elv. A Magyar Teátrumi Társaság a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (Nefmi) kulturális államtitkárságának felkérésére tervezetet készített elő az előadó-művészeti törvény módosítására. Vidnyánszky Attila, a szervezet elnöke és a debreceni Csokonai Színház igazgatója a Magyar Távirati Irodának adott nyilatkozatában elmondta: még ebben az évben szükséges a rossz folyamatokat elindító előadó-művészeti törvény megváltoztatása. A direktor szerint egy nem automatizmusokon, hanem a minőségi elv érvényre juttatásán alapuló finanszírozási rendszert kell bevezetni. Rávilágított arra is, hogy a hatályos törvény két részre osztja a meglévő színházi struktúrát, a függetlenek felé mozdítva a hangsúlyokat. Vidnyánszky szerint abszurd, hogy jelenleg automatikus módon (egzakt mutató, a fizetőnézőszám alapján) kapják meg a vidéki színházak a minisztériumtól a pénzeket. A javasolt új struktúrában a támogatások odaítélése a pénzt folyósító Nefmi joga és felelőssége lenne, illetve egy miniszter által kiválasztott és egy alulról delegált szakmai testület döntene az összegekről. A Nefmi ütemterve szerint decemberre kerülne az Országgyűlés elé a jogszabály új szövege, ez a 2011-es költségvetési kereteket már nem érintené, csak az elosztás mikéntjét.
Megfeledkezett például a sajtó azokról a színházakról, amelyek az előadó-művészeti törvény után az erre elkülönített összegből kompenzációt ugyan kaptak, de a megítélt pénz nem pótolta a kieső támogatás teljes összegét – véli az igazgató. A Bárka Színház az idei pénzügyi évben kilencvenmillió forintot bukott, de kompenzációként összesen csak ötvenhatmillió forint illeti meg. Ezt követően született meg a kormánydöntés arról, hogy harmincnégy százalékot zárolnak még ebből az összegből is. – Nemcsak a függetlenek kerültek rossz helyzetbe, hanem mindazok, akik a kompenzációnak csak a 66 százalékát kapják meg. Tisztázni kell azt is, hogy a pályázaton elnyert pénzeknek is ugyanennyi százalékát kapjuk meg – fogalmaz az igazgató. A kieső forrásokat pótolni szinte képtelenség. Seress tervei között szerepel, hogy a produkciós költségekből a következő pénzügyi évben már tíz-tizenkét százalékkal kevesebbet fordítanak az előadások létrehozására. Mindezt azért, hogy ha a bizonytalan helyzet állandósul, a Bárka akkor is működőképes legyen. A nézőszámcsökkenés csak tetézi a problémákat. – Súlyos hiba volt minimális differenciálással piaci alapra helyezni a színházakat. Az előző kormány kulturális koncepció hiányában összecsapta az előadó-művészeti törvényt, csak azért, hogy fel tudjon mutatni valamit ezen a téren is. Ezt a törvényt nem a kicsiknek találták ki. Milliárdos tételeket engedett ki a kezéből az állam pont a piaci alapon működő színházak miatt. Egyre égetőbb, hogy a mostani kormányzat rendet tegyen. Nem szabad engedni, hogy bárki a maga kedvére halászhasson a zavarosban – hangsúlyozta lapunknak a Bárka direktora.
Kigyulladt egy lakás Budapesten, pizsamában menekültek a lakók
Kovács Gergely és a Kutyapárt már az első napján lebukott
Ezt tedd a főzővízbe, és meglepődsz, mit történik a tojással!
Vásárlás: valami olyan dolog történt a magyar boltokban, amit az elemzők se nagyon értenek
Összeszorul a szív: így néz ki két hónappal a temetés után Boros Lajos sírja – fotók
Ő rontott rá Orbán Viktorra az uniós sajtótájékoztatóján
Úgy tűnik, nem bírja a terhelést a Z generáció
Varga József sohasem felejti el Tichy Lajos gereblyéjét
Nagy Bandó András gusztustalan, fékevesztett kirohanásával végleg kiírta magát a közéletből
Dárdai Pál bemutatott a fiai kritikusainak, majd Rossinak is üzent
Egy tányér leves mellett kapta a hírt: ő a fizikai Nobel-díj nyertese
Alázatból kettest kapott Milák, aki ugyanúgy áll bosszút, mint gyerekként
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.