A jó beszéd művészete

K Ö N Y V E S H Á Z

Hanthy Kinga
2010. 12. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mivel a retorika egész rendszerét áthatja a négy stíluserény: az illőség, a világosság, a nyelvhelyesség és az ékesség, természetes, hogy az érthetőség legmagasabb fokára törekedtünk. Ezekkel a szavakkal vezetik be a szerkesztők, Adamik Tamás és A. Jászó Anna a Kalligram Kiadó által megjelentetett Retorikai lexikont. Olvasóbarát mondat, amellyel azt ígérik, hogy a hazai tudományos könyvpiacon egyedülálló adattárat nem csak a szakma forgathatja haszonnal. Már csak azért sem, mert a retorika olyan speciális tudományközi tudomány, amelyet ideális esetben minden hivatalos és magánmegnyilvánulás során felhasználunk. Szabályait, amelyek az évezredek során változtak, gazdagodtak, a görög és római rétorok fektették le, s ezek tanulmányozása során fejlesztették az utódok.
Sokféle retorikai lexikon létezik, többségük csak a fogalmakat rögzíti címszavaiban, vannak, amelyek a kiemelkedő rétorokról is megemlékeznek, azonban csak a most elkészült magyar Retorikai lexikon vette fel a nagy szónokokat is. Így lesz egy lexikon kultúrtörténeti fejlődésrajz, ez adja tematikai újdonságát. Vannak benne történeti áttekintést adó szócikkek, vannak, amelyek e tudományág jelenlegi ismereteit foglalják össze, a fogalmakhoz mindig példákat is adva. A meghatározások lehetőség szerint magyarul szerepelnek, mellettük a klasszikus terminusok: az idősíkváltás technikájától a temetési beszéd meghatározásáig.
Adamik Tamás és A. Jászó Anna régóta élharcosa a retorika újbóli magyarországi elterjesztésének, mivel Quintilianusszal együtt vallják, hogy „a retorika annak tudománya, hogy polgári ügyekben is kiismerjük magunkat”, továbbá, hogy olyan művelt és erkölcsös közéleti embereket kell nevelni, akik szóban és írásban is képesek a közösség érdekeit hatékonyan képviselni. Akiknél szó és tett összhangban van egymással. Erre okították tanítványaikat évtizedeken át, ezért rendezik meg évente a szónokversenyeket. Hisznek abban, hogy a fiatalságban feléleszthetik a kedvet a „jó beszéd” iránt. Ettől a hittől vezérelve született meg Aczél Petra, Adamik Tamás és A. Jászó Anna Retorika című alapmunkája, melyet ma már nem csak egyetemi tankönyvként forgatnak, és ennek a tematikának az új darabja a lexikon, mely felépítése okán is könnyen használható, és 1300 oldalon rendkívüli mennyiségű ismeretanyagot kínál. Népes szerzőgárda jegyzi a szócikkeket, a lexikon világos utalási rendszere A. Jászó Anna kitartását és szakmai kvalitásait dicséri.
A pozsonyi Kalligram Kiadó is megérdemli a méltatást, mert igényes, szép kötetet készített. Bár bátorságnak tűnhet a mai szellemi állapotok közepette retorikai lexikonnal foglalkozni, talán a kiadót is meglepte, hogy Quintilianus Szónoklattana kiválóan fogyott, és siker lett Adamik Tamás hiánypótló római irodalomtörténete is. Lehet, hogy nem nagyot, csak okosat kell dobni a sikerhez.
(Retorikai lexikon. Főszerkesztő: Adamik Tamás. Kalligram Kiadó, Pozsony, 2010. Ára: 6900 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.