Egy koreográfus látlelete

M O Z D U L A T<br /><br />Közel öt évtizede, 1964-ben, Martha Graham, a klasszikus balettvilág eretneke és az amerikai modern tánc anyja, Bethsabée de Rothschild bárónővel együtt bábáskodott az izraeli Batsheva Dance Company születésénél. A nagynevű együttes a budapesti Trafóban bemutatott Project 5 című előadáson művészeti vezetőjük, Ohad Naharin veretes múltjának fontosabb töredékeit és jelenének pillanatait táncolta el.

Makrai Sonja
2010. 12. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Naharin pályafutását táncosként kezdte a Batshevánál, markáns koreográfiai hangjának köszönhetően 1990-ben már művészeti vezetője lett. Tíz évvel azután, hogy New Yorkban debütált első, önálló darabjával. Azóta olyan társulatokkal dolgozott együtt, mint a Kibbutz, a Cullberg Ballet, vagy Jiri Kylián társulata.
A Project 5-ben Naharin négy darabjának női változatát fűzte öszsze. Bár eltérő időszakokban komponálta őket, mégis harmonikusan illeszkednek egymáshoz, sajátos összhangzattant teremtve. A Batsheva három darabja díszlet nélküli, a táncosok is csak egyszerű fekete ruhában táncolnak: nincs semmi, ami elvonná a figyelmet a testek munkájáról, a puszta fizikalitásról.
Az első darab, a 2006-os George&Zalman hármas egységet alkot: az Arvo Pärt zenéje, Charles Bukowski szövege, a Making It, és a hozzá alkalmazkodó, folyamatosan ismétlődő gesztussorozatok organikus egésszé teszik a kamaraetűdöt. Az öt táncos pontosan leköveti a szavakat: ritmusuk, jelentésük köszön vissza a mozdulataikban. Akcentusokkal teletűzdelt mozgásuk miatt feszessé, pulzálóvá válik ez a rész.
Az est legütősebb darabja a két táncosra komponált 2008-as B/olero. Ravel zenéjét Isao Tomita értelmezte újra. Ebben a groteszk zenei játékban szólók és duók váltakoznak hol párhuzamosan, hol egymásra reflektálva. Puha-nőies és harsány-éles mozdulatszekvenciák vitatkoznak itt egymással.
A Park, from Moshe című etűdben Naharin szintén a szöveg-gesztus-hang összjátékával kooperál. Gondolatfoszlányokra improvizatívnak tetsző, vonaglásszerű mozdulatokat produkálnak a lányok, mikrofonállványok előtt, alternatív énekes-dívákat utánozva.
A záróakkord, az 1985-ös, nagyhírű Black Milk más formanyelvvel bír: ősibb, erősen ott érződik benne Graham szellemisége. Matriarchális rítustánc ez arról, hogy a közösség mindig kiveti magából azt, aki nem hajlandó elfogadni a szabályokat. A mozdulatsorok itt is a végletekig kimunkáltak, de mégis hiányzik belőlük az átütő energikusság.
Naharin táncosai (Ariel Freedman, Chen-Wei Lee, Rachael Osborne, Michal Sayfan és Bobbi Smith) technikailag kidolgozottak, fizikai erőnlétük kimagasló. De egyikük többször kiesik a közös ritmusból, megzavarva így a többiek koncentrációját. Pillanatokra széttöredeznek a táncok, ami azért is sajnálatos, mert épp a szinkronmozgás az egyik erőssége a társulatnak. A Project 5. fő hibája a felszínesség. Naharin táncosai perfekcionisták, csak épp a szenvedély, a vehemencia hiányzik előadásukból. Emiatt pedig sterillé, mesterkéltté válnak Naharin koreográfiái.
(Batsheva Dance Company: Project 5. Koreográfus: Ohad Naharin. Trafó, november 19.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.