Nyugdíjpénztári játszmák a befizetésekkel

A Magyar Nemzet csaknem másfél évvel ezelőtt (Hárommillió munkavállalót vernek át, 2009. augusztus 7.) számolt be először arról, hogy a magyar nyugdíjpénztári tagok által gyakorlatilag ellenőrizhetetlen, hogy a tagdíjként befizetett megtakarításuk egy része valóban az egyéni számlájukon kamatozik, esetleg az államkincstár és a kötelező magánnyugdíjpénztárak által közbezárt háromszögben termeli a hasznot – valaki másnak. Lapunk már akkor felhívta a figyelmet arra is, hogy a 2008-as vagyonvesztésnél jóval nagyobb baj érheti a hárommillió pénztártagot, hiszen az utóbbi években a folyamatos – több hónapos vagy akár éven túli – késések miatt százmilliárdos nagyságrendű összeget használhattak a magánnyugdíjpénztárak, illetve a mögöttük álló vagyonkezelők olyan számlákon, amelyeknek a hozamai soha nem kerültek nyilvánosságra. Több mint egy évig tartó tényfeltáró munkával próbáltunk utánajárni annak, hogy valóban a saját számlánkra kerülnek ezek a pénzek, esetleg nagyobb részük más zsebét hizlalja. Az előző hetekben megjelent elemzések és kormányzati megszólalások pontosan azokat a másfél évvel ezelőtti feltevéseinket erősítették meg, amelyek több száz milliárdos vagyonvesztés lehetőségéről és a magán-nyugdíjpénztári adatok manipulálásáról szóltak.

Szilágyi Richárd
2010. 12. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Stabilitás mint haszonélvező. A magánnyugdíjpénztárakban felhalmozott vagyon értéke ma körülbelül 3050 milliárd forint, 500 milliárddal kevesebb az összes befizetésnél és kamatkiadásnál – tehát a Századvég Gazdaságkutató Zrt. a múlt héten közzétett idézett számítása szerint 500 milliárd hiányzik. A Stabilitás Pénztárszövetség rövid időn belül elkészítette e számítás cáfolatát, azonban G. Fodor Gábor, a Századvég kutatási igazgatója a Fidesz.hu kérésére készült elemzésében kifejtette, bizonyos értelemben „érthető” a Stabilitás magatartása: mivel a rendszer haszonélvezőiről van szó, számháborút indítottak az elkönyvelt veszteség nagyságáról. Hozzátette, a pénztárszövetség által kiadott sajtóközlemény nem tudja cáfolni, hogy a rendszert az államháztartási hiány növelésén keresztül finanszírozták; ez kamatterheket vont maga után; a rendszer nemzetgazdasági szinten vagyonvesztést okozott, mert a magánpénztárakban felhalmozott vagyon értéke kevesebb az összes befizetésnél és kamatkiadásnál, emiatt pedig az emberek vesztesei lettek a kötelezően rájuk erőltetett piaci megoldásnak.


Néha kimondva – bár az esetek többségében mégiscsak kimondatlanul – a rendszerváltozást követő két évtized politikai kommunikációjának egyik, ha nem a legfontosabb „célszemélyei” a nyugdíjasok voltak. Miután Orbán Viktor miniszterelnök a Széll Kálmán Alapítvány októberi rendezvényén bejelentette, hogy a kormány tizennégy hónapra felfüggeszti a magán-nyugdíjpénztári befizetéseket, szinte azonnal megindult a harc a kötelező pénztárak – és leginkább a mögöttük álló vagyonkezelők –, illetve a kormányzat között már nem is annyira a jelenlegi, hanem a jövőbeli nyugdíjasok kegyeiért és/vagy befizetéseiért. A jelenlegi kabinet – híven a Fidesz 2007-es ígéretéhez – meg akarja szüntetni a kötelező magán-nyugdíjpénztári rendszer miatt kialakult és már rövid távon is fenntarthatatlan költségvetési helyzetet, a nyugdíjpénztárak viszont foggal-körömmel ragaszkodnak az általuk kezelt háromezermilliárd forintos vagyonhoz. A Stabilitás Pénztárszövetség, amely a Magyarországon működő pénztárak által létrehozott legjelentősebb érdek-képviseleti szervezet, és – legalábbis papíron – egyik deklarált célja, hogy elősegítse a tagi vagyon és az egyéni megtakarítások védelmét, médiakampányok sorozatába kezdett. Ezeket viszonylag erőtlenül és kevés hatékonysággal kezelte a Matolcsy György által vezetett Nemzetgazdasági Minisztérium, és ahelyett, hogy mindenki által érthető módon elmagyarázta volna a kötelező pénztári rendszer visszásságait, belement egy olyan, sokaknak visszatetsző törvénykezési-kommunikációs csatába, amelyet igazából könnyedén elkerülhetett volna. Ebbe a helyzetbe érkeztek azok a szakértői elemzések (Varga István–Patrubány Anna: Hozam helyett viszem, Magyar Nemzet, 2010. november 13.; Századvég Gazdaságkutató Zrt.: A nyugdíjrendszer pilléreiről, Magyar Nemzet, 2010. december 1.), amelyeket az utóbbi napokban tudatosan félremagyaráztak a magánosítás jogossága mellett kardoskodók. A vélt vagy valós hibákba való belekapaszkodás, a másik hiteltelenítése vagy éppen „lehülyézése” pont a kötelező magánnyugdíjpénztárakról szóló szakmai vitáról terelte el a szót. A jelenlegi helyzet leginkább a zavarkeltésből táplálkozó félelmekre és a hárommillió pénztártag elbizonytalanítására épül, ezért érdemes felidézni tavalyi cikksorozatunkat, amely értelemszerűen elkerüli az utólagos okoskodás vádját és látszatát.
Törvénysértő működés
Amint azt megírtuk, 2007. január elsején lépett életbe az a központosított tagdíjbevallási és befizetési rendszer, amely alapján a munkáltató már nem közvetlenül a magánnyugdíjpénztár számlájára utalja a tagdíjat, hanem az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) által az államkincstárnál vezetett pénztári számlákra. Az adóhatóság a tagi beazonosítást követően adja tovább a nyugdíjpénztáraknak a tagdíjakat, ahol egy újbóli azonosítást követően kerül egyéni számlánkra a befizetett tagdíjunk. A magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló törvény erre összesen ötvenkét napot ad a rendszerben részt vevő szervezeteknek. Ehhez képest azt tapasztaltuk, hogy egy adott számlát vizsgálva a legrövidebb átfutási idő is kilenc hónap volt, de előfordult olyan eset is, amikor a tagdíj tényleges lekönyvelésére több mint egy évet kellett várni. Tavalyi cikkünkben kiemelten foglalkoztunk azzal, hogy ha a beérkezett tagdíj azonosítása nem sikerül az APEH és a pénztárak rendszereiben, úgy ezen tagdíjat, amely egy úgynevezett függőszámlára kerül, a magánnyugdíjpénztár befekteti, majd a kötelezettség tényleges megjelenítése után a tagdíjat hozammal növelten írja jóvá a nyugdíjpénztári tag egyéni számláján. A pénztártagot ezzel kapcsolatban semmilyen hátrány nem éri – idéztük a pénztárak, az APEH és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) internetes oldalain és tájékoztatóiban a megnyugtatásnak szánt mondatot. Mi mégis szerettük volna pontosan megtudni, mennyi is az a hozam, amely azon a bizonyos függőszámlán keletkezik. Az ezt követő Canossa-járás során első lépésben az érintett magánnyugdíjpénztárhoz fordultunk, de az egy év alatt megkerestük az adóhatóság központi ügyfélszolgálatát, a bevallási és folyószámla-kezelési, az ellenőrzési, valamint a jogi és koordinációs főosztályait, s felvettük a kapcsolatot a PSZÁF-fel is. A hosszú hónapokon át tartó oknyomozás egyik tanulsága az volt, hogy valójában egyik szervezet sem értette, vagy legalábbis úgy tett, mint aki nem érti a problémát. A másik tanulság még fontosabb, hiszen egyik hatóság sem érezte fontosnak az egyéni megtakarítások védelmét, ellenben folytatták az egymásra mutogatást, és hangsúlyozták, a bevezetést követően a bevallási folyamat még nem működik optimálisan – tették mindezt egy két és fél éve élesben működő rendszerrel kapcsolatban. A tagdíj egy részét időközben jóváírták az egyéni számlán, igaz, hogy erre mindössze kilenc hónapot kellett várni, majd csaknem egy év után sikerült előkerítenünk a teljes befizetett tagdíj összegét. Ehhez azonban a pénztár, bizonyítható módon védve önmagát, módosította az egyéni számla formátumát: a 2008-ban bevallott, de jóvá nem írt tagdíjak egy részét már önálló táblázatban tüntette fel, mintha ezeket az összegeket 2009. január 31-ig fizették volna be.
A pénztárak biztosan jól jártak
Vajon minden pénztártag olyan szerencsés, hogy másfél évi küzdelem után előkerül a saját pénze az állam és a nyugdíjpénztárak közötti káoszból? Esetleg aki nem tud róla, hogy harcolnia kell az egyszer már megdolgozott pénzének hozamáért, az búcsút is inthet ennek az öszszegnek? Vajon az APEH vagy a nyugdíjpénztárak számláin akad el hónapokig a befizetett tagdíjunk? Ezekre és ezekhez hasonló kérdésekre kerestük tovább 2009-ben a válaszokat, és egyre érdekesebb dolgokra bukkantunk. Többek között megtudtuk, hogy a pénztáraknak valójában nem érdekük, hogy a tagdíjak a lehető leggyorsabban az egyéni számlára kerüljenek, hiszen ahogy egy PSZÁF által kiadott irányelv is rögzíti, a be nem azonosított tagdíjak esetében is jogosultak a saját hasznuk, azaz a pénztáraknál maradó működési és likviditási tartalék jóváírására. Megkérdeztünk egy nyugdíjszakértőt, aki úgy vélekedett, hogy éves szinten százmilliárdos összegű be nem azonosított tagdíjat görgethet maga előtt a rendszer, de lapunk is utánajárt annak, mekkora összeg állhat rendelkezésükre a pénztáraknak a saját befizetéseinkből. Megdöbbentő arányokkal szembesültünk: volt olyan időszak, amikor a rendszer valamelyik szereplőjének (azaz nem a tagoknak) az összes befizetett tagdíj 95 százaléka állt rendelkezésére a függőszámlákon. Itt kényelmesen hátra is dőlhettünk volna (emlékezve a PSZÁF azon ígéretére, hogy nem érhet kár bennünket), de azt is megtudtuk, hogy a függőszámlákon elért hozamok adatai nem nyilvánosak, csak azt kötik a pénztártagok orrára, amit végül – jókora csúszásokkal – lekönyvelnek az egyéni számlákra. Magyarul: éveken keresztül fennállt egy törvénysértő állapot (52 nap helyett akár több száz napig utaztatták a tagdíjunkat), és ez alatt az idő alatt a világ másik végén egy általában külföldi hátterű vagyonkezelő (persze nem feltételezzük, hogy valamelyik offshore-sziget közelében) olyan számlán fektette be a pénzünket, amelynek a hozamát soha nem árulták el. Azt viszont ma már tudjuk, hogy az utóbbi tizenkét évben még egyszázalékos reálhozamot sem termeltek a magyarországi magánnyugdíjpénztárak, miközben a világ számos pontján ennél jóval nagyobb nyereségre is szert lehetett tenni ebben az időszakban. Talán nem túl nagy merészség kijelenteni, hogy kevés ennél „hatékonyabban” működő rendszert talált ki a Gyurcsány-kormány.
Ma is eltűnnek a tagdíjak
Lapunk tényfeltáró cikkei után a rendszer egyik szereplője, a PSZÁF tavaly októberben első alkalommal ismerte el, hogy a hónapokat csúszó könyvelés sértheti a pénztártagok érdekeit, hiszen az APEH-től átutalt tagdíjak mindaddig a pénztári közös függőszámlán maradnak, s nem kerülnek át az egyéni számlákra. Az általunk megkérdezett szakértő szerint a több tíz vagy akár száz milliárdos be nem azonosított tagdíjbevételből elérhető hozamkülönbözetet figyelembe véve (amely a függőszámlán elért és az egyéni számlán lekönyvelt hozamok különbségéből keletkezhet) aránytalan volt a 12,6 milliós PSZÁF-bírság. Az egyetlen reménykeltő lépés az volt, hogy a felügyelet ígérete szerint a továbbiakban folyamatosan ellenőrizni fogják, a magánnyugdíjpénztárak a jogszabályoknak megfelelő időben írják-e jóvá a tagok befizetéseit az egyéni számlákon. Azt nem tudjuk, hogy a PSZÁF betartotta-e korábbi ígéretét, de e sorok írása idején a helyzet sajnos nem sokat változott. 2010. június végén a függőszámlákon kezelt állomány teljes összege 119 milliárd forint volt – olvasható a PSZÁF legfrissebb jelentésében. Ebből az is kiderül, hogy az előző két év adatai alapján ugyan lassú csökkenés figyelhető meg a szóban forgó tételek alakulásában, de ez „mindeddig nem süllyedt arra a szintre, amelyet a befizetőazonosításra rendelkezésre álló jogszabályi határidő önmagában indokolhatna”. A kacifántos mondat magyarról magyarra fordítása azt jelenti, hogy mind a mai napig törvénysértő módon működik az egyéni tagdíjak lekönyvelése.
Manipulált adatok?
A Magyar Nemzet tavalyi írásaiban arról sem feledkezett meg említést tenni, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete honlapján közzétett jelentések és az idősorok meglepő módon eltérő adatokat tartalmaznak. Fogalmazhatnánk úgy is, hogy a pénzügyi csúcsszervnél sokszor „a kétszer kettő néha öt” esete áll fenn, ez pedig szinte lehetetlenné teszi az utólagos ellenőrzést és a teljesen korrekt háttérszámításokat. Binder István, a PSZÁF szóvivője tavalyi megkeresésünk alkalmával azt közölte, hogy az eltérések egyrészt a publikálás dátumából adódnak, másrészt sok esetben módszertani okokra vezethetők vissza. A kommunikációs szakember magyarázata szerint az első esetben arról volt szó, hogy sok pénztár utólagosan módosít adatszolgáltatásán, míg a második érv arra vonatkozott, hogy az előzetes (nem auditált) adatsorok a legtöbb esetben nem egyeznek meg a később publikált éves (auditált) adatokkal. Akárhogyan nézzük is, mindkét variációban az adatok jelentős módosítását végzi el a PSZÁF, amely így továbbra is csak a rendszer egyetlen résztvevőjének, a munkavállalónak az érdekeit nem veszi figyelembe – összegeztük 2009 októberében. Selmeczi Gabriella, a miniszterelnök nyugdíjvédelmi megbízottja múlt keddi sajtótájékoztatóján azt mondta, az utóbbi hetekben megjelent elemzések alapján felmerül az a gyanú, hogy súlyos milliárdok tűntek el a magánnyugdíjpénztárakból, vagy valaki másként értelmezte, esetleg manipulálta az adatokat. Ha másfél évvel később is, de eljött az idő arra, hogy a kétharmados felhatalmazás birtokában a kormány tisztázza az előző évek magán-nyugdíjpénztári gazdálkodásának zavaros hátterét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.