Összevonhatják a légi és földi mentést

Vizsgálatot folytat a szakállamtitkárság, hogy az Országos Mentőszolgálat és a külön cégként működő légi mentők közötti szervezési anomáliák miként befolyásolták a sérültek ellátását. A tervek szerint összevonnák a földi és a légi mentést.

Munkatársunktól
2010. 12. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mikola nagykövet lesz. Információink szerint január 1-jétől Mikola István lehet hazánk OECD-nagykövete Párizsban. A Fidesz volt egészségügyi minisztere, az Országgyűlés egészségügyi bizottságának elnöke Gottfried Pétert váltaná a poszton, aki a nyár elején Orbán Viktor főtanácsadója lett – értesült az Index. Úgy tudni, a legutóbbi kormányülésen került szóba Mikola István OECD-nagykövetté való kinevezése.


A mentőszolgálatot alaposan megerősítjük. A teljes egészségügyi sürgősségi ellátás egységes lesz, ami sokat fog segíteni az úgynevezett betegutak „letisztításában” – mondta Szócska Miklós egészségügyért felelős államtitkár egy tegnapi konferencián. Szerinte a problémát megoldhatná az, ha a mentőszolgálat és a sürgősségi osztályok dolgozói forgórendszerben dolgoznának.
A tárca egyébként nemrég indított vizsgálatot a légi mentést végző nonprofit kft.-nél, mert szervezési és kommunikációs zavarok voltak a cég és az OMSZ között.

*

Volt olyan eset, amikor egy balesethez két helikopter is ment, vagy úgy repültek a légi mentők, hogy arról az OMSZ nem is tudott. Máskor viszont a központ nem riasztotta a helikoptereket, miközben az indokolt lehetett volna.
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium azt vizsgálja, hogy a légi mentés külön szervezetben való működtetése milyen betegellátási és mentésszervezési anomáliákkal járt. A vizsgálatnak választ kell adnia többek között arra is, hogy a jelenlegi üzemeltetési forma a leggazdaságosabb-e. Mindez arra utal, hogy a tervek szerint az Országos Mentőszolgálatba olvasztanák a légi mentést, amelyet jelenleg az állami tulajdonban és az OMSZ vagyonkezelésében álló Magyar Légimentő Nonprofit Kft. végez.
Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője megerősítette: valóban voltak kommunikációs zavarok köztük és a légi mentést végző kft. között, ezeket írásban jelezték is. Az azonban nem fordult elő, hogy emiatt valaki ne kapott volna időben ellátást. Túri Péter, a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. ügyvezetője úgy nyilatkozott: természetesnek mondható, hogy néha kommunikációs zavarok vannak, hiszen évente közel háromezer mentést végeznek. Mint mondta, szerinte semmi nem indokolja, hogy egységesítsék a földi és a légi mentést. Az ugyanis, hogy a légi mentést egy nonprofit szervezet végzi, Európában és a világ különböző pontjain is elfogadott modell.
A légi mentés mostani rendszerének létrehozását 2005-ben éppen azzal indokolták, hogy az ne külön, hanem az OMSZ felügyelete alatt működjön. A kilencvenes évektől addig ugyanis egy profitorientált cég, a Base Kft. végezte a légi mentést az OMSZ megbízásából, ám 2005-ben botrányok közepette szerződést bontottak a vállalkozással. Ezután hozták létre az állami tulajdonban lévő Légimentő Kht.-t, amely 2009-től – a közhasznú szervezetekről szóló törvény változása miatt – kft.-vé alakult. A cég azonban továbbra is 100 százalékos állami tulajdonban van, a tulajdonosi jogokat az OMSZ gyakorolja. A kft. 2006-ban tízéves bérleti szerződést kötött az osztrák HeliAir Gmbh-val a helikopterek bérlésére és karbantartására, amely évente körülbelül egymilliárd forintba kerül az államnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.