Szembenézés és vezeklés

Torkos Matild
2010. 12. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Most, hogy a mágnesszalagok tartalmának nyilvánosságra hozatalával kielégítik végre információéhségünket, felmerül a jogos kérdés: mi lesz mindennek a következménye? Az átvilágítási törvény hatálya ugyanis évekkel ezelőtt lejárt.


Húsz évet kellett várni arra, hogy megismerhessük végre a pártállami diktatúra működési mechanizmusát a maga nyers valóságában. A kormány elvi döntést hozott a hírhedt, 2060-ig titkosított, mágnesszalagokon rögzített „legkényesebb adatok” nyilvánossá tételéről. Úgy tudni, ezek a nemzetbiztonsági hivatal páncélszekrényében őrzött mágnesszalagok az elmúlt rendszer állambiztonsági adatállománynak fontos iratait, köztük több mint ötvenezer hálózati személy nevét, fedőnevét és adatait, valamint a megfigyelendő célszemélyek adataik őrizték meg az utókor számára.
A politikai hatalom, úgy tűnik, végre elszánta magát: még a mi életünkben megadatik a szembenézés, a megtisztulás és vezeklés lehetősége. Ezt már régen, a 90-es évek legelején meg kellett volna tenni. Talán sokkal jobb lett volna itt élni az elmúlt húsz esztendőben, kevesebb lett volna az emberek között a gyanakvás, a bizalmatlanság. Időben elejét lehetett volna venni, hogy politikai haszonszerzésre vagy politikai ellenfelek lejáratására használják a történelmi közelmúlt levéltárakban őrzött dokumentumait. Máig érthetetlen, hogy miért nem hozták húsz éven át nyilvánosságra a teljes ügynöklistát, miért adtak ekkora előnyt az MSZMP utódpártjának, az MSZP-nek a jobboldali kormányok. Az is különös, hogy a mágnesszalagok létezéséről szóló információt csak a Bajnai-kormány idején osztották meg a közvéleménnyel, miután a Kenedi János történész által vezetett, a pártállam állambiztonsági iratainak feltárására létrejött, történészekből, levéltárosokból álló bizottság bejelentette a létezését. Kérdés, vajon 2002-ben akkor is megnyerte volna-e a baloldal a választásokat, ha korábban teljes egészében kiteregették volna a diktatúra szennyesét? Vajon mennyit nyomott volna a latban, hogy az MSZP jogfolytonosságot vállalt „az egypártrendszer” pártjával?
A mágnesszalagok, ha azok tartalmát tényleg mindenféle manipuláció nélkül nyilvánosságra hozzák, egyértelműen tisztázhatják, kik voltak az ügynökök, kik voltak a tartótisztjeik, s kiket illettek a besúgás gyanújával minden alap nélkül az elmúlt években. Ezek az adathordozók tartalmazzák a megfigyelt személyek adatait is, nekik pedig kijár az úgynevezett információs szabadság joga, bármit is jelentsen ez a hétköznapi gyakorlatban. A hírek szerint ötvenezer név van az ügynöklistán. Varga László történész korábbi nyilatkozatából tudjuk, hogy a listát 1990 januárjáig vezették. A H jelű szalagon, amit ügynökadattárnak neveznek, állítólag már 1979 körül csaknem 150 ezer név volt. Vagyis cirka százezernyi a különbség. Jó lenne hinni abban, hogy most nem egy megrostált, manipulált listát kap a közvélemény, hanem a valódit.
Az utóbbi húsz évben nyert tapasztalatunk a maszatolás és a manipuláció tekintetében arra int bennünket, hogy ne hagyjuk eloszlatni olyan könnyedén a kétségeinket. Kenedi János, az ügynökakták avatott szakértője mondta ez év tavaszán: az állambiztonsági információk „nagyobb része hiányzik”. Eszerint a mágnesszalagok tartalmának nyilvánosságra hozatalával sem mondhatjuk, hogy a feltáró munka elvégeztetett. Az Orbán-kormány elemi érdeke kell hogy legyen a hiányzó információk felkutatása – és a nemzetbiztonsági érdekeink figyelembevétele mellett –, a minél teljesebb nyilvánosság megteremtése. Még akkor is, ha soraikba, mint ahogy a többi, rendszerváltó években alakult pártba, a rendszerváltáskor és az azt követő évek során befészkelődtek olyan alakok, akiket nem a jó szándék vezetett, hanem egy külső – talán ma is létező és működő – hálózati akarat. A megkésett lusztrációnak köszönhetően immár nem csupán a rendszerváltás előtti évtizedekben velünk történt események mozgatórugóit ismerhetjük meg, hanem megvilágosodhat előttünk az ok-okozati összefüggés elmúlt két évtizedben lezajlott gazdasági és politikai átalakulás terén is. Legalább utólag megtudhatjuk, hogy a magunk tehetségtelensége, tapasztalatlansága miatt hoztunk oly sokszor rossz döntéseket, vagy láthatatlan hálózat is „besegített”.
Ma már közismert tény: a pártállami diktatúrában a belső elhárítást végző titkosszolgálati hálózatot az MSZP jogelődje, az MSZMP irányította a kormányon keresztül. Ők adták a megrendeléseiket a megfigyelésekre, ők ellenőrizték a rendszer hatékony működését is. Még a demokráciába való átmeneti szabályozásokat az akkori ellenzéki pártokkal egyeztető kerekasztal-tárgyalások idején is figyeltették a politikai ellenfeleiket. Ma már pontosan látjuk, mekkora előnyre tettek szert 1991-ben a csehek azzal, hogy a rendszerváltozás után nem engedték az egykori vezető pártfunkcionáriusokat politikai szerephez jutni. Ők törvényt hoztak arról, hogy az államvédelem és a katonai kémelhárítás tisztjei, munkatársai, a volt kommunista vezető funkcionáriusok ne tölthessenek be magasabb tisztségeket az államigazgatásban, a hadseregben, a rendőrségnél. A cseh nómenklatúrának ezzel idejében befellegzett, politikailag nem is élték túl a rendszerváltást.
A Kommunizmus Bűneit Dokumentáló és Rendőri Nyomozó Hivatal felállításával 1995-ben sikerült 1948 és 1989 közötti bűncselekményeket feltárni, és a felelősöket bíróság elé állítani. A radikális magyar jobboldali párt, a Jobbik még most sem tartja későnek, hogy kizárják a közéletből a diktatúrában vezető szerepet játszó figurákat. Alkotmányban rögzítenék, hogy sem politikai, sem közigazgatási, sem állami tisztséget nem vállalhatnának január 1-je után azok, akik a rendszerváltás előtt bármilyen állami, párt- vagy rendvédelmi szervezetben vezető tisztséget töltöttek be. A románok is megpróbálkoztak az idén egy lusztrációs törvénnyel. Öt évre felfüggesztették volna az új tisztséghez való jogát azoknak, akik a rendszerváltás előtt is vezető pozíciót töltöttek be. Csakhogy az alkotmánybíróságon elvetélt a javaslat.
Jobb későn, mint soha – tartja a mondás. Szükséges a szembenézés, a történelmi múlt megismerése, a bocsánatkérés és a megbocsátás, a kiengesztelődés. Azért sem mondhatunk le erről, hogy ne fordulhasson elő még egyszer velünk, hogy egy szabad választás eredményének közzététele után kell szembesülnünk azzal, hogy a pártállami diktatúra szigorúan titkos fedett kémelhárító tisztjét választottuk meg miniszterelnökké. Hogy ne forduljon elő még egyszer velünk az a gyalázat, hogy a titkosszolgálatokat az egykori pártkáderek és KISZ KB-sek ugyanúgy a saját politikai érdekeiknek megfelelően működtetik, mint a rendszerváltás előtt, csak a módszerek és eszközök finomodtak. Most, hogy a mágnesszalagok tartalmának nyilvánosságra hozatalával kielégítik végre információéhségünket, felmerül a jogos kérdés: mi lesz mindennek a következménye? Az átvilágítási törvény hatálya ugyanis évekkel ezelőtt lejárt. Ma már senki nem vizsgálja, hogy a honatyáink, a vezető újságírók, szerkesztők, bírók, ügyészek együttműködtek-e valaha a titkosszolgálattal.
Időről időre kirobbannak úgynevezett megfigyelési botrányok, amelyeknek hátterében olyan magánnyomozócégek, biztonsági cégek bukkannak elő, amelyekben a pártállami diktatúra titkosszolgálatának hivatásos tisztjei dolgoznak. És amely botrányos ügyekben mindig kimutatható a megrendelő politikai indíték: titkosszolgálati eszközöket alkalmazó információgyűjtés a célszemély lejáratásának manőveréhez vagy zsarolásához. Ott lebeg a gyanú minden ilyen ügy felett, hogy zsarolással vagy másképpen nem működtetik-e vajon egykori hálózatukat a volt tartótisztek. Az úgynevezett információs kárpótlással, úgy vélem, nem lehet lezárni ezt a korszakot. Ennél jóval több kellene: valódi kártalanításra az elszenvedett sérelmekért, a tönkretett életekért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.