Szocreál

Mikor kezdődött a szocialista realizmus hazai története? Miben különbözött a Kádár-korszak állami művészete a Rákosi-korétól? Ezeket a kérdéseket taglalja hétfőn a Hír Tv Ősök tere című műsora.

Békés Márton
2010. 12. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évtizedek óta minisztériumi pincékben elfekvő Lenin-portrékból és -szobrokból, gyári munkásokat és tizenkilences vöröskatonákat ábrázoló festményekből rendez aukciót december 6-án a közigazgatási és igazságügyi tárca. Az árverés jövedelmét az iszapkár áldozatainak megsegítésére fordítják. A jótékony gazdát kereső alkotások annak a stílusnak a termékei, amelyet röviden csak szocreálnak nevezünk. E pártos művészeti irányzat leginkább a fordulat évétől a forradalomig volt uralkodó, egyedüliként kanonizált ábrázolási forma és tartalom. Prakfalvi Endre (Magyar Építészeti Múzeum) és Szücs György (a Magyar Nemzeti Galéria főigazgató-helyettese) művészettörténészek idén megjelent könyvükben – amely A szocreál Magyarországon címet viseli – amellett érvelnek, hogy az „ortodox szocreál” 1949 és 1956 között vált dominánssá, majd 1957 és 1989 között a „szocmodern” következett. A pontosan negyven évig tartó szocreál – amely a szocialista ideológiai tartalom és a realista ábrázolástechnika egyesítésére törekedett – sorsa a rendszerváltás után ugyanaz lett, mint amivel önnönmaga készítette elő útját: vagyis az 1945–47 közötti „szoborrombolás” megismétlődött 1989 után.
Az 1919-es Tanácsköztársaság alatt politikai plakátokon jelent meg a kubizmus és a konstruktivizmus formanyelve, de a rá következő Horthy-korszak konzervatív historizmusa nem kedvezett a baloldali művészek kibontakozásának. Az ideológiailag elkötelezett alkotók – akiket az 1934-ben alakult Szocialista Képzőművészek Csoportja tömörített – leginkább plakátokat, transzparenseket és röplapokat készítettek. Kedvelték a munkások, gyárak ábrázolását és a mozgósító tartalmú grafikákat. Ugyanebben az időben, egészen pontosan 1932-ben a Szovjet Kommunista Párt központi bizottsága centralizálta a művészetet, és egyedüliként kanonizálta a szocialista realizmust. „Időre van szükség, hogy a proletár stílus kellő erővel megvalósuljon” – írta Lunacsarszkij a harmincas évek elején. A türelem persze nem tartott sokáig a Moszkvából irányított birodalomban, ahogyan a háború utáni Magyarországon sem. 1945-öt követően a képzőművészeti vitákban és az építészeti diskurzusban egyre inkább a „szocialista realizmus” képviselői lettek a hangadók, majd a negyvenes évek második felében dominánssá vált a Lukács György által filozófiailag és esztétikailag alátámasztott irányzat. Prakfalvi szerint a koalíciós korszak demokratikus viszonyainak felszámolásával párhuzamosan nemcsak a Horthy-kori neobarokk stílus vált ellenséggé, hanem meghaladottnak nyilvánították a két világháború közötti rendszer számára sem szimpatikus modernizmust és a századelőn népszerű avantgárd „izmusokat” is (amelyeket például a baloldali Kassák Lajos képviselt). Szücs pedig így fogalmazza meg a szocreál ars poeticáját: annak célja az volt, hogy feltárja és hűen adja vissza a kommunista hatalomátvétellel megszületett „új társadalmi valóságot”. Természetesen optimistán, a jövő perspektíváit a jelen lehetőségeinél is színesebben ábrázolva.
A szocreál kezdeteinek összetéveszthetetlen alkotásai voltak a szovjet hősi emlékművek, amelyek közül az elsőket 1945. május elsején Szegeden és Debrecenben állították fel. Ezt követően újabb jellemző produktumként készült el 1947. április 4-ére Kisfaludi Strobl Zsigmond 13,5 méteres Gellért-hegyi Szabadság-szobra. A szocreál egyeduralkodó stílussá válásához elengedhetetlen lépés volt a centralizálás: 1948-ban központosították az építészeti tervezést, amely egészen 1989-ig érvényben is maradt. 1949 nyarán törvényt hoztak a Népművelési Minisztériumról, amelynek vezetője Révai József lett, aki a művészetet is ellenőrzése alá vonta. „Népünk feltartóztathatatlanul tör előre a kultúrforradalom meredeken felívelő útján” – mondta Gerő Ernő 1952-ben.
Szücs 1949-re teszi a szocreál bevezetését, Prakfalvi az építészetben egy évvel későbbre datálja hivatalossá tételét. 1949-ben rendezték meg tanító jelleggel a szovjet festészet magyarországi kiállítását, amelynek jelentős része Lenin- és Sztálin-ábrázolásokból állt. Ugyanebben az évben készült el Kisfaludi Strobl Zsigmond Szabadság téren felállított Hála című szobra, amely Sztálinnak tolmácsolta a magyar nép köszönetét. A negyvenes évek végétől egyre inkább előtérbe került a munkásmozgalom történetének idealizált megfestése, ugyanekkor jelentek meg a Rákosi-portrék és a Tanácsköztársaság eseményeinek, illetve a „felszabadulás” epizódjainak az ábrázolásai. Az építészetben 1950-től kezdve alakult ki a reprezentatív épületek „kommunista klasszicizmusa”, és váltak általánossá az egyenházak heroikus munkásszobordíszletei. A Rákosi-kori építészet jellemző alkotásai többek között Sztálinvárosban, Ajkán, Salgótarjánban, Kazincbarcikán és Almásfüzitőn jöttek létre. 1951-ben kezdték megtervezni Budapest új arculatát, hogy az a „proletárdiktatúra fővárosa” legyen. A következő évben Rákosi és Révai utasította is a budapesti városvezetést, hogy tizenkét építésszel dolgoztassa ki a főváros új, „szocialista arculatát”.
Szervesen hozzátartozott a szocreál térnyeréséhez a múlt jellemző építészeti emlékeinek megsemmisítése. Ennek emblematikus aktusa – mondja a két szakértő –, hogy 1951-ben lerombolták a Regnum Marianum-templomot a Felvonulási tér kiszélesítése érdekében, majd nem messze tőle felállították a Sztálin-szobrot. Az 1952 decemberében felavatott grandiózus Sztálin-szobor Mikus Sándor alkotása volt, de nem sokáig állt talapzatán. 1956-ban a forradalom nyitányaként ledöntötték. A Kádár-rendszer művészetkoncepciója némileg eltérően alakult, amit jelzett, hogy az 1957. tavaszi kiállításon visszahelyezték jogaiba a Rákosi-kor által súlyosan elmarasztalt absztrakt művészetet. A hatvanas évek elejétől kezdve az MSZMP továbbra is fenntartotta a szocreál tartalmának pártos elvárásait, de formai követelményeket már nem hirdetett.
A Rákosi-korszak pártos művészetéről szól hétfőn az Ősök tere. Az adás időpontja a Hír Tv-ben: hétfő 22.05. Ismétlések: kedd 10.30; szerda 16.05; szombat 15.05.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.