Egy testvérpár lett a Tengernyi kaland című alternatív valóságjáték első és második helyezettje. A nyolc héttel ezelőtt elkezdődött internetes játéknak, amelyben ezer iskola tízezer diákja vett részt, tegnap tartották meg ünnepélyes eredményhirdetését a budapesti Városmajori Gimnázium és Általános Iskolában. A Microsoft Magyarország, a Nemzeti Tankönyvkiadó, az Egyszervolt.hu, valamint az Octopus Tengeri Régészeti Kutató Egyesület közös játékában a versenyzők azért szálltak síkra, hogy felfedjék egy 1700-ban elsüllyedt holland felségjelzésű fluyt rejtélyét. Az iskolában elsajátított ismereteken túl számos új, digitális alkalmazás és program használatára is szükség volt a 26 forduló sikeres teljesítéséhez. Aki vette az akadályokat, kideríthette, hogy mi történhetett a Batáviából induló, ám jakartai célpontját soha el nem érő, kincsekkel és portékával megpakolt hajóval. A Tengernyi kaland izgalmas kerettörténete ráadásul a valóságból merítkezett. Az Octopus Tengeri Régészeti Egyesület kutatócsoportja tavaly valóban felfedezte a brazil partoknál a háromszáz éve elsüllyedt Voetboog holland kereskedelmi hajó roncsait.
Kalandjátékokon, teszteken, szimulációkon át jutottak egyre közelebb a résztvevők a tenger titkának leleplezéséhez, de sokan voltak, akik időközben zátonyra futottak. A feladványok többsége kimondottan nehéz volt és utánajárást is igényelt – hangsúlyozta Fekete Zsombor, a kalandjáték megalkotásában részt vevő Egyszervolt.hu játékfejlesztője. Hol matematikai tudásukat kellett próbára tenniük, hol vaklabirintusokban kellett tájékozódniuk a versenyzőknek, de előfordult olyan is, hogy versbe rejtett csillagképek alapján lehetett felismerni az elsüllyedt hajó pontos helyét. Az egyik állomáson a Facebook nevű közösségi portálon kellett felvenni a kapcsolatot egy jakartai levéltárossal. Előnyei mellett a készítők a világháló veszélyeire is felhívták a résztvevők figyelmét. Volt, ahol például akkor veszítettek pontokat a játékosok, ha hajlandók voltak megadni a személyes adataikat. Október végén a szervezők élőben kapcsolták össze a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Tardot, a brazíliai Recifet és az afrikai Fokvárost, hogy egy határokon átívelő, rendhagyó történelem-földrajz órát tartsanak.
Azt hittük, hogy elsősorban a tizenéves korosztály jelentkezik majd, de meglepetéssel tapasztaltuk, hogy az elmúlt hónapokban a 20-as, 30-as, sőt 40-es éveikben járó játékosaink is voltak – emlékezett a játékfejlesztő.
Pokorni Zoltán, az Országgyűlés oktatási bizottságának elnöke jelenlétében a kisfiával, Gallik Péterrel együtt nevező Gallik György vehette át az első díjat, amely egy Xbox 360 számítógépes játék volt. A másodikat a Gallik család másik fia, Zoltán hozta el. A harmadik helyen Bartyik Péter Dániel, míg a negyediken Péter István Dániel végzett. Az utóbbi három egy-egy tanulói laptopot kapott.
Az iskolák versenyén a Bán Aladár Általános Iskola és Tagiskolája érte el a legtöbb pontot, s ezzel ők egy digitális táblát vihettek haza.
Eső és napsütés váltja egymást a jövő héten, mutatjuk a részleteket!