Tízezren a „kalandtúrán”

A Tengernyi kaland című alternatív valóságjátékon tízezren vettek részt az utóbbi két és fél hónapban. A szervezők számításai ellenére nemcsak az iskolásokat, hanem sok esetben szüleiket is megragadták a szellemi képességeket és kreativitást igénylő feladatok.

Győr Ágnes
2010. 12. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy testvérpár lett a Tengernyi kaland című alternatív valóságjáték első és második helyezettje. A nyolc héttel ezelőtt elkezdődött internetes játéknak, amelyben ezer iskola tízezer diákja vett részt, tegnap tartották meg ünnepélyes eredményhirdetését a budapesti Városmajori Gimnázium és Általános Iskolában. A Microsoft Magyarország, a Nemzeti Tankönyvkiadó, az Egyszervolt.hu, valamint az Octopus Tengeri Régészeti Kutató Egyesület közös játékában a versenyzők azért szálltak síkra, hogy felfedjék egy 1700-ban elsüllyedt holland felségjelzésű fluyt rejtélyét. Az iskolában elsajátított ismereteken túl számos új, digitális alkalmazás és program használatára is szükség volt a 26 forduló sikeres teljesítéséhez. Aki vette az akadályokat, kideríthette, hogy mi történhetett a Batáviából induló, ám jakartai célpontját soha el nem érő, kincsekkel és portékával megpakolt hajóval. A Tengernyi kaland izgalmas kerettörténete ráadásul a valóságból merítkezett. Az Octopus Tengeri Régészeti Egyesület kutatócsoportja tavaly valóban felfedezte a brazil partoknál a háromszáz éve elsüllyedt Voetboog holland kereskedelmi hajó roncsait.
Kalandjátékokon, teszteken, szimulációkon át jutottak egyre közelebb a résztvevők a tenger titkának leleplezéséhez, de sokan voltak, akik időközben zátonyra futottak. A feladványok többsége kimondottan nehéz volt és utánajárást is igényelt – hangsúlyozta Fekete Zsombor, a kalandjáték megalkotásában részt vevő Egyszervolt.hu játékfejlesztője. Hol matematikai tudásukat kellett próbára tenniük, hol vaklabirintusokban kellett tájékozódniuk a versenyzőknek, de előfordult olyan is, hogy versbe rejtett csillagképek alapján lehetett felismerni az elsüllyedt hajó pontos helyét. Az egyik állomáson a Facebook nevű közösségi portálon kellett felvenni a kapcsolatot egy jakartai levéltárossal. Előnyei mellett a készítők a világháló veszélyeire is felhívták a résztvevők figyelmét. Volt, ahol például akkor veszítettek pontokat a játékosok, ha hajlandók voltak megadni a személyes adataikat. Október végén a szervezők élőben kapcsolták össze a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Tardot, a brazíliai Recifet és az afrikai Fokvárost, hogy egy határokon átívelő, rendhagyó történelem-földrajz órát tartsanak.
Azt hittük, hogy elsősorban a tizenéves korosztály jelentkezik majd, de meglepetéssel tapasztaltuk, hogy az elmúlt hónapokban a 20-as, 30-as, sőt 40-es éveikben járó játékosaink is voltak – emlékezett a játékfejlesztő.
Pokorni Zoltán, az Országgyűlés oktatási bizottságának elnöke jelenlétében a kisfiával, Gallik Péterrel együtt nevező Gallik György vehette át az első díjat, amely egy Xbox 360 számítógépes játék volt. A másodikat a Gallik család másik fia, Zoltán hozta el. A harmadik helyen Bartyik Péter Dániel, míg a negyediken Péter István Dániel végzett. Az utóbbi három egy-egy tanulói laptopot kapott.
Az iskolák versenyén a Bán Aladár Általános Iskola és Tagiskolája érte el a legtöbb pontot, s ezzel ők egy digitális táblát vihettek haza.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.