Válogatott mítoszok, tévtanok

Századvég Alapítvány
2010. 12. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1997-es nyugdíjreform létrehozta Magyarországon a nyugdíjrendszer második pilléreként ismert magán-nyugdíjpénztári rendszert. Az átalakítások során folyamatos konzultáció zajlott a többpilléres nyugdíjrendszer modelljét megalkotó Világbankkal. Ám a hazai reformok idején a Világbank nem rendelkezett formalizált nyugdíjreform-stratégiával, ezt csak 2001-ben alkotta meg. A hivatalos stratégia kései megjelenésének oka az volt, hogy a szervezeten belül, illetve később a szélesebb nyilvánosság előtt komoly vita folyt arról, hogy lehetséges-e a nyugdíjrendszerek problémáira univerzális megoldást találni. Sokan ugyanis úgy értelmezték a Világbank 1994-es, Averting the Old Age Crisis című tanulmányát, mint ami egy mindenhol, minden körülmények között optimális eredményre vezető megoldást kínál. A félreértelmezés részeként több dogmatikus állítás, a rendszer előnyeit hangsúlyozó mítosz is megfogalmazódott.
Először is az említett tanulmány nem állítja, hogy a befizetésekkel arányos nyugdíjat biztosító második pillér kizárólag tőkefedezeti finanszírozással, magánnyugdíjpénztárak formájában valósítható meg. Elsősorban ezt a megoldást javasolja, de megjegyzi, hogy az ország gazdasági-politikai helyzetének figyelembevételével kell kialakítani a nyugdíjrendszer második pillérét. E figyelmeztetés különösen a Világbank kezdeti, 2001-ig terjedő gyakorlatában nem kapott megfelelő hangsúlyt. A szervezet több szakembere is magasztalta a tőkefedezeti elven működő, befektetési vállalkozások által kezelt második pillér előnyeit, ám az előnyök realizálásához szükséges feltételekről kevés szó esett. Így a döntéshozókban nem tudatosultak kellően a reform sikerkritériumai. A félreértéseket, valamint a magánkezelésű, tőkefedezeti rendszerektől várt előnyök túlmisztifikálását hangsúlyozta 1999-es közös munkájában Joseph E. Stiglitz (a Világbank akkori vezető közgazdásza és alelnöke, 2001 közgazdasági Nobel-díjasa) és Peter R. Orszag. A következőkben az általuk megfogalmazott 10 mítosz közül ismertetjük a hazai környezetben értelmezhető, az utóbbi idők nyugdíjrendszerről folyó vitáiban gyakran felbukkanó kérdésekhez kapcsolódó témákat. Cikkünkben a legszigorúbban ragaszkodunk az eredeti tanulmány tartalmához, annak rövidített, értelmező bemutatásával kívánunk hozzájárulni a nyugdíjrendszerről folyó diskurzus új szempontokkal való kiegészítéséhez.

1. A magánkezelésű, feltőkésített nyugdíjpillérek miatt társadalmi szinten többletmegtakarítás képződik.
Ha így történne, akkor a gyorsabb tőkeképződés magasabb gazdasági növekedést eredményezhetne. Ez a magánkezelésű, feltőkésített nyugdíjpillérek előnyét mutatná a folyó finanszírozású (felosztó-kirovó) nyugdíjrendszerekkel szemben. Azonban nem a magánkezelésen, hanem a feltőkésítés módján múlik, hogy létrejön-e a növekedést megemelni képes megtakarítási többlet.
Egy önkéntes nyugdíjcélú megtakarításokat gyűjtő rendszer akkor eredményez társadalmi szinten többlet- megtakarítást, ha az itt elhelyezett összegek nem kizárólag más megtakarítási formákból kerülnek át. Vagyis az új rendszer bevezetése után a jövedelmük nagyobb hányadát teszik félre a gazdaság szereplői.
Egy állami szervek által működtetett kötelező nyugdíjrendszerben a probléma másképp fogalmazódik meg. Az állam maga is végrehajthatja a feltőkésítést úgy, hogy a nyugdíjjárulékok egy részét félreteszi, figyelve arra, hogy a nyugdíjrendszerben ezzel együtt se keletkezzen hiány. A megtakarítások kezelését állami alapkezelő szervezet végezheti, vagy az állam a járulékbevételeket magáncégekhez irányíthatja, és a vagyonkezelést privatizálhatja. Elméletileg a két megoldás kombinációja is lehetséges, az állam bizonyos speciális befektetési területeken vagyonkezelő cégek szolgáltatásait veheti igénybe.
Mint látható, egy kötelező rendszerben az előny realizálása nem a vagyonkezelést végző intézmény tulajdonviszonyaitól függ, hanem attól, hogy a nyugdíjrendszer állami kezelésben maradó részében képződik-e a feltőkésítéssel párhuzamosan hiány. Ha a járulékbevételek meghaladják a nyugdíjkiadásokat, és az állam a többleteket elköltés helyett félreteszi, akkor valóban képződik extra megtakarítás, és a remélt gyorsabb gazdasági növekedés megvalósulhat. Ha azonban a feltőkésítéssel párhuzamosan hiány jelentkezik a nyugdíjrendszerben, és a feltőkésítés mellékhatásaként nem növekednek a rendszer tagjainak egyéb megtakarításai, akkor társadalmi szinten nem beszélhetünk a megtakarítások emelkedéséről. Ha nem sikerül a nyugdíjkassza hiányát a gazdálkodás racionalizálásával megszüntetni, akkor pusztán annyi történik, hogy az állam bevételeinek egy részét a nyugdíjrendszeren kívülre helyezi, és az emiatti hiányt adókból vagy adósságának növelésével kipótolja (megjegyzés: Magyarországon is ez történt).

2. A nyugdíjrendszerek tőkefedezeti elvű finanszírozása magasabb hozamokat biztosít a folyó (felosztó-kirovó) finanszírozásnál.
Megtévesztő csupán a hozamokra alapozva választani a finanszírozási módok közül. A reformok keretében jellemzően folyó finanszírozásról tőkefedezetire térnek át az országok. Tehát a tőkefedezeti pillér létesítése nem „zöldmezős” módon történik, hanem az államnak már jelentős nyugdíjígéretei állnak fenn járulékfizető, még nem nyugdíjas polgáraival szemben. Emiatt a váltás átmeneti ideje rendkívül hosszú. A reform előtt kizárólag a folyó finanszírozású rendszerben részt vevő nyugdíjasok nyugdíját még a rendszer teljes feltőkésítése esetén is ki kell fizetni, ezek a kötelezettségek nullára nem írhatók le. Emiatt amikortól az állampolgárok a tőkefedezeti rendszerbe kezdik befizetni járulékaik legalább egy részét, az államnak a fennálló nyugdíjígéretek kifizetéséhez adóemeléssel vagy adóssággenerálással kell biztosítania a szükséges forrásokat.
Tehát az átmenet költségeit is figyelembe kell venni a hozamok mellett. Kivételt képez az az eset, ha az állam a költségeknek megfelelő mértékben képes javítani gazdálkodásának hatékonyságán. Ám összességében igen bizonytalan, hogy a magasabb hozamok magasabb nettó nyugdíjhoz, és végül magasabb fogyasztási szinthez is vezetnek. A szerzőpáros megállapítása szerint a két finanszírozási mód hozamainak összehasonlítása azért is félrevezető, mivel hosszabb távon magasabb hozamok csak az átmenet költségeit viselő generációk kárára érhetők el. Vagyis a reformok általában felvetik a nemzedékek közötti időbeli átcsoportosítás problémáját is.

3. A folyó (felosztó-kirovó) finanszírozású nyugdíjrendszerek csökkenő hozamai alapvető rendszerproblémákat jeleznek.
Ez a megállapítás feltételezi, hogy minden, időben csökkenő reálhozammal jellemezhető folyó finanszírozású rendszer fenntarthatatlan. Egy fenntartható folyó finanszírozású rendszer reálhozama (r) Paul Samuelson Nobel-díjas közgazdász megállapítása szerint a járulékfizetők létszámának százalékos növekedése (n) és a termelékenység (vagy másképp a reálbérek) százalékos növekedése (g) összegével egyenlő (r=n+g). Ezt a megállapítást Samuelson óta svéd közgazdászok némileg pontosították, de ez nem jelent gyökeres elméleti változtatást. Egy fenntartható folyó finanszírozású rendszer reálhozamai tehát a rendszer beérésével törvényszerűen ehhez a szinthez (n+g) tartanak, ami a demográfiai trendek miatt jellemzően a hozamok csökkenését jelenti a rendszer korai szakaszához képest. Önmagában a csökkenő reálhozamok tehát nem biztos jelei egy folyó finanszírozású rendszer fenntarthatatlanságának.

4. A magáncégek által kezelt kötelező tőkefedezeti pillérben az ügyfelekért folytatott verseny automatikusan alacsony működési költségekhez vezet.
A nyugdíjcélú megtakarításokat gyűjtő intézmények, így a pénztárak ügyfelekért folytatott versenye jó esetben is csak a szolgáltatók extraprofitját képes csökkenteni, ám önmagában nem biztosítja a tőkefedezeti pillér alacsony működési költségeit. A verseny leginkább a megtakarítások vagyonkezelése terén érvényesülhet, az egyéb funkciókat kiszolgáló infrastruktúrát érdemes lehet központosítani, és nem elaprózottan kiépíteni. A központosított járulékbeszedés, számlavezetés és nyugdíjfolyósítás a méretgazdaságosság miatt alacsonyabb működési költségeket eredményezhet a decentralizált megoldásoknál. Vagyis önmagában az ügyfelekért folytatott verseny nem biztosan eredményezi a költségek csökkenését, a sikerért legtöbbet a megfelelően szabályozott, hatékony jogszabályi és fizikai háttér-infrastruktúrára épülő verseny tehet.

5. A kiszámíthatatlan, nem hatékony kormányzati irányítás önmagában igazolja a magánmenedzselésű rendszerek létjogosultságát.
Mint az előző mítosznál is látható, a kötelező rendszerekben rendkívül fontos a megfelelő szabályozás és az infrastruktúra biztosítása, ami még egy magánmenedzselésű rendszer esetén is elsősorban állami feladat. Felvetődik a kérdés, hogyha az állam működése nem kellően hatékony, és a szabályozás gyakran nem megfelelő minőségű, akkor mi biztosítja, hogy pusztán attól, mert magáncégek veszik kézbe a megtakarítások kezelését, lényegesen javulna a nyugdíjrendszer fenntarthatósága, és a jövő nyugdíjasainak helyzete? Az elhibázott, a rendszer problémáira és kockázataira nem megfelelő válaszokat adó szabályozás hibás ösztönzőket biztosít a magáncégek számára, így a megtakarítások magánkézbe adása várhatóan nem képes valóra váltani a remélt előnyöket. A nyugdíjrendszer kötelező pilléreiben tehát az állam működési hatékonysága akár direkt módon, akár a szabályozás minőségén keresztül rányomja bélyegét az adott szisztéma működésére. Éppen ezért a nyugdíjrendszer egészével kapcsolatos legfontosabb elvárások egyike az átláthatóság, a rendszer tagjainak folyamatos, lényegre törő tájékoztatása jogaikról, kötelezettségeikről és várható nyugdíjkilátásaikról.

Századvég Gazdaságkutató Zrt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.