Súlyos hiba miatt vált kis híján végzetessé a Budapestről induló repülő útja

Két kínai gép csak másodpercekre volt attól, hogy összeütközzön az orosz légtérben. A repülőgép egyik pilótája engedély nélkül emelkedett a megengedettnél magasabbra, így került vészes közelségbe egy teherszállítóval.

2025. 07. 15. 21:15
Két kínai repülőgép majdnem összeütközött Szibéria felett.
Két kínai repülőgép majdnem összeütközött Szibéria felett. Forrás: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két kínai repülőgép majdnem összeütközött a levegőben július 6-án, amikor az Air China egyik utasszállítója a szibériai Tuva térségében – az orosz légiforgalmi irányítás engedélye nélkül – hirtelen magasságot változtatott. Az incidens súlyosságát jelzi, hogy a két gép függőleges távolsága mindössze 300–400 láb, vagyis körülbelül 90–120 méter volt.

Repülőgép-ütközés fenyegetett a szibériai légtérben.
Repülőgép-ütközés fenyegetett a szibériai légtérben.
Fotó: AFP

Repülőgép-riasztás mentette meg a helyzetet

A South China Morning Post szerint a Sanghajból Milánóba tartó CA967-es járat 34 ezer lábról 36 ezer lábra emelkedett anélkül, hogy erre utasítást kapott volna a földi irányítástól. 

Ezzel a manőverrel közvetlenül egy másik, SF Airlines által üzemeltetett teherszállító repülőgép útvonalába került, amely épp Budapest és Ezhou között teljesítette járatát.

A két gép vészes közelsége miatt bekapcsolt a fedélzeti ütközéselkerülő rendszer, a TCAS, amely automatikusan figyelmeztette a pilótákat a veszélyre, és azonnali kitérő manőverre utasította őket. Az incidens a Flightradar24 élő nyomkövető adatai szerint történt, és a világ egyik legeldugottabb területén, a Mongóliával határos hegyvidéken zajlott le.

Irányítási hibára gyanakodnak

A közösségi médiában terjedő hangfelvételek alapján a repülésirányító egyszerre négy gépet kezelt a veszélyes pillanatokban. Lehetséges, hogy emiatt a kommunikáció zavarossá vált, és a pilóták nem értették pontosan az utasításokat. Ez magyarázatot adhat arra, miért történt a szokatlan és szabálytalan emelkedés az egyik repülőgép részéről.

Az ügy kivizsgálása még folyamatban van, de a nemzetközi előírások világosan kimondják, hogy a repülőgépek közötti minimális függőleges távolság 1000 láb kell legyen a repülési utazómagasságon. 

Ezt az előírást sértette meg az Air China járata, és ezzel az utasok és a személyzet életét is veszélybe sodorta.

Borítókép: Két kínai repülőgép majdnem összeütközött Szibéria felett (Fotó: AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.