Jászolban

Ugró Miklós
2011. 01. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az emberek valójában mindenkor abban hittek, hogy az Isten itt található meg közöttük, s úgy uralkodik rajtuk, ahogy ők szeretnének embertársaik felett. Be nem avatkozó, világ feletti, transzcendens Isten az ő felfogásuk szerint nem lehet mindent tudó és mindenható. Hajdan, a civilizáció hajnalán az emberek úgy tartották, az istenek árnyas ligetekben, sűrű erdők mélyén rejtőztek, a legelszántabb emberek csak kitartó kutatás után akadhattak rájuk. Kevesen találhatták meg az istenek lakhelyét, de ők azt a keveset is talán zaklatásnak érezhették, mindenesetre egy idő után elköltöztek a Földről. Az emberek nem akartak belenyugodni ebbe, megpróbálták itt tartani, visszacsalogatni, visszakényszeríteni az égieket. Kezdetét vette az isteneknek szóló lakásépítési program. Először csak asztalokat állítottak fel árnyas ligetekben, sűrű erdők mélyén azokon a helyeken, ahol egykori búvóhelyüket sejtették. Az isteneknek ajánlották az oltárnál feláldozott állatok legértékesebb részét, de azok mégsem tértek vissza. Házakat építettek számukra, s hogy komfortosabban érezzék magukat, az erdőről vették a mintát. Oszlopok helyettesítették a fákat, a tető az égboltot jelképezte, s csak mellékesen védett az esőtől is. A házban helyezték el az oltárt, az étkezőasztalt, s a szolgák, a papok feszülten figyelték a házigazda istenek minden rezdülését. A házat elnevezték templomnak, azaz a megfigyelés helyének. Idővel a templomok mind hatalmasabbak, díszesebbek lettek, telerakták mindenféle drága kincsekkel, oda gyűltek a világ bölcsei, de hiába csábították őket, az istenek mégsem tértek vissza. Amikor az Isten emberi alakot öltött, s lakozást vett miköztünk, nem a templomot választotta lakhelyéül. Egy fogadó istállójában született, egy poros kis falu egyszerű házában élt. Soha nem evett az oltárra kitett áldozati állat legízletesebb részeiből, s ha elmélkedni vágyott, akkor sem a templomba, hanem a sivatagba vonult. Miután elhagyta ezt a földi világot, megpróbálták visszaterelni a templomba. Az emberek nem tudnak mit kezdeni a szerető, megbocsátó, önfeláldozó Istennel, ők továbbra is haragvó, büntető, bosszúálló, hatalmát érzékeltető Istenre vágynak, a szeretet Istenét is szeretik ilyennek látni és láttatni.
Ha ilyen Istent akartak, akkor megkapták. A felvilágosodás elsőrendű szándéka volt, hogy megdöntse az addig rettegett és tisztelt Isten hatalmát, s újat ültessen a helyébe. A ráció világ feletti hatalmát hirdették, de számukra nem az volt ésszerű, ami békét hozott, emberibbé tette az életet, hanem hasznot termelt, nyereségben volt kifejezhető, pénzre lehetett váltani. A pénz vallása kielégíti az emberek kegyetlen, bosszúálló, hatalmát megmutató Isten utáni vágyát. Az új Istennek minden eddiginél nagyobb, díszesebb, gazdagabb templomokat emeltek, bankokat és bevásárlóközpontokat, az illuzórikus jólét, bőség és a fogyasztás szentélyeit. A kereszténység diadalában nagy szerepe volt, hogy átvették a pogány ünnepeket és keresztény tartalommal töltötték meg, mintegy „megkeresztelték” azokat. A pénz vallása a keresztény ünnepeket teszi „racionálissá”, váltja át forgalomra, bevételre és nyereségre.
Karácsonykor a názáreti kisded születésére emlékezünk, de a szeretet meghittsége ürügyén és helyett a saját fogyasztását ünnepli a világ.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.