Fekete Holdat beszervezték. Nem hazafias alapon, hanem zsarolással: ha együttműködik, megmaradhat az indián mozgalom, amelyet józanabb belügyes erők soha nem is kezeltek ellenségesen. A cél nem más, mint a kedélyek megnyugtatása, a közös munka ezért is fontos. Fekete Hold tehát kénytelen beleegyezni a titkos kapcsolat fenntartásába, amelynek megtagadása beláthatatlan következményekkel járhatna barátai számára is.
Török Ferenc filmet készített Bereményi Géza és Kovács Krisztina darabjából, amelyet a Radnóti Színházban is megrendezett már. Az ősbemutató erejét jórészt a hazai színházakban különleges, uralkodó filmnyelvi megoldások adták. Ezért is nevezte akkor az egyik kritikus szinopszisnak a játékot.
Az indiánozás valamikor a harmincas években indult el Magyarországon, a hatvanas években új erőre kapott. A felnőttjátéknak akaratlanul is volt ellenzéki attitűdje: a természetbe való kivonulás, a társadalom elhagyása, új törvények, a rendszerrel párhuzamosan, tőle függetlenül működő mikrovilág teremtése magától értetődően kelthette fel egy totális diktatúra roszszalló érdeklődését. Főleg, ha a törzs vezérének apja a pár esztendővel korábban levert forradalom börtönre ítélt résztvevője volt, s a fiú, tetézve a bűnlajstromot, egy amerikai indiánnal levelezett.
Az Apacsok már a színházban is érdekes volt, az alaposan kidolgozott, hiteles cselekmény fő erénye a moziváltozatnak is, amely szándékoltan megáll az animáció, a színház és a játékfilm útkereszteződésében. A filmnyelvi alapvetés természetes kiegészítője a retrospektív, jelenünkből kiinduló megközelítés is, amely a hatvanas évek nagy számvetéses filmjeinek dramaturgiájához hasonló iránytűt ad a rendezőnek. A színházi előadás háttérhibáit kijavították, a darabban kevésbé erős oldalukat mutató egyes szereplők is tehetségükhöz mérten jelentek meg a vásznon: Csányi Sándor Fekete Holdja mindenesetre minőségileg jobb, mint a Radnótiban ezelőtt másfél esztendeje volt.
Csomós Mari megrendítő pszichológiai tükre a tényekkel szemben védtelen kiszolgáltatott embernek. A legkiemelkedőbb továbbra is Szervét Tibor. A zsarolható tartótisztként sima modora mögé rejtett szívós kegyetlenséggel tüntet el minden személyt és tárgyi bizonyítékot, ami egykori ötvenhatos szerepére emlékeztethetné.
(Apacsok – színes, magyar filmdráma, 80 perc, 2010. Rendező: Török Ferenc. TV2, december 19.)
Öt erős állítás a KEHI-jelentésből: így vezette Magyar Péter a Diákhitel Központot