Rendőrök, kémek, indiánok

A felnőtt-indiánjáték kényszerű találkozása az állambiztonság perverzitásával. Bereményi Géza és Kovács Krisztina Apacsok című darabja közel két éve fut nagy sikerrel a Radnóti Színházban. A művet Török Ferenc rendező vitte tévéfilmre.

Pethő Tibor
2011. 01. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fekete Holdat beszervezték. Nem hazafias alapon, hanem zsarolással: ha együttműködik, megmaradhat az indián mozgalom, amelyet józanabb belügyes erők soha nem is kezeltek ellenségesen. A cél nem más, mint a kedélyek megnyugtatása, a közös munka ezért is fontos. Fekete Hold tehát kénytelen beleegyezni a titkos kapcsolat fenntartásába, amelynek megtagadása beláthatatlan következményekkel járhatna barátai számára is.
Török Ferenc filmet készített Bereményi Géza és Kovács Krisztina darabjából, amelyet a Radnóti Színházban is megrendezett már. Az ősbemutató erejét jórészt a hazai színházakban különleges, uralkodó filmnyelvi megoldások adták. Ezért is nevezte akkor az egyik kritikus szinopszisnak a játékot.
Az indiánozás valamikor a harmincas években indult el Magyarországon, a hatvanas években új erőre kapott. A felnőttjátéknak akaratlanul is volt ellenzéki attitűdje: a természetbe való kivonulás, a társadalom elhagyása, új törvények, a rendszerrel párhuzamosan, tőle függetlenül működő mikrovilág teremtése magától értetődően kelthette fel egy totális diktatúra roszszalló érdeklődését. Főleg, ha a törzs vezérének apja a pár esztendővel korábban levert forradalom börtönre ítélt résztvevője volt, s a fiú, tetézve a bűnlajstromot, egy amerikai indiánnal levelezett.
Az Apacsok már a színházban is érdekes volt, az alaposan kidolgozott, hiteles cselekmény fő erénye a moziváltozatnak is, amely szándékoltan megáll az animáció, a színház és a játékfilm útkereszteződésében. A filmnyelvi alapvetés természetes kiegészítője a retrospektív, jelenünkből kiinduló megközelítés is, amely a hatvanas évek nagy számvetéses filmjeinek dramaturgiájához hasonló iránytűt ad a rendezőnek. A színházi előadás háttérhibáit kijavították, a darabban kevésbé erős oldalukat mutató egyes szereplők is tehetségükhöz mérten jelentek meg a vásznon: Csányi Sándor Fekete Holdja mindenesetre minőségileg jobb, mint a Radnótiban ezelőtt másfél esztendeje volt.
Csomós Mari megrendítő pszichológiai tükre a tényekkel szemben védtelen kiszolgáltatott embernek. A legkiemelkedőbb továbbra is Szervét Tibor. A zsarolható tartótisztként sima modora mögé rejtett szívós kegyetlenséggel tüntet el minden személyt és tárgyi bizonyítékot, ami egykori ötvenhatos szerepére emlékeztethetné.
(Apacsok – színes, magyar filmdráma, 80 perc, 2010. Rendező: Török Ferenc. TV2, december 19.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.