Szörényi Levente: Hattyúdal és történelem

Szimfonikus zenekari kísérettel keltette életre legendás szólószámait és egykori Illés-slágereit Szörényi Levente, aki Hattyúdal című koncertjével utoljára állt a közönség elé énekesként a telt házas sportarénában.

Vakulya Eszter
2011. 01. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Múltidézés, nosztalgia, emlékezés, szórakozás? Talán mindegyik, talán egyik sem volt Szörényi Levente Hattyúdala. Sokkal inkább évtizedek óta sulykolt gondolatainak összegzése, amelyet most sűrítetten, mégis emészthető könnyedséggel tárt a közönség elé. Azok elé, akik nyilván az elmúlt 65 év több-kevesebb részében figyelemmel kísérték ezeket a gondolatokat, a születésüket, az alakulásukat, az egyre markánsabban körvonalazódó irányvonalukat, miközben a beatsztárból Kossuth-díjas, a dalszerzőből operaszerző vált, a gitárakkordokból pedig szép lassan szimfonikus zenekar kerekedett. Amikor Szörényi Leventéék az Illéssel betörtek a köztudatba, nagyot robbantottak. Nem csak a zenéről és a szövegről volt mondanivalójuk. Volt hozzá tehetségük, hangjuk, és nem utolsósorban kitartásuk. Ez tette őket naggyá, és ez az, ami kedd este is megtöltötte a sportarénát.
Nem maradtak el a nagy slágerek, s mindenki Levije most sem hazudtolta meg önmagát: tetten érhető volt üzenete a dalválasztásban. Mindjárt az elején. Ugyanis a koncert Richard Strauss Imígyen szóla Zarathustra című művének részletével indult, azzal a művel, ami – Leventénél semmi nincs véletlenül – pont ugyanabban a tempóban és hangnemben van, mint az Illés-korszakot lezáró Utazás című első szólóalbum kezdőszáma, az Életrajz. Ami olyan természetességgel folytatja a Strauss-művet, mintha egyenesen egybekomponálták volna. S hogy Zarathustra mit keres a Szörényi-életműben? Aki tudatosan végigrágja magát a színpadi művek során, megtalálja a választ. Hasonló módon villantott fel gondolatokat a Hazatérés című lemez népzenészeinek – Kozák József, Gryllus Dániel, Sebő Ferenc, Halmos Béla és az Eredics család következő generációját képviselő Eredics Salamon – felkonferálása, az arról választott dalok. A legátütőbb talán a Végtelen úton, az az 86-os szólóalbum, amelynek a szövegeit is nagyrészt az énekes-zeneszerző jegyzi, és amelynek mondanivalója olyan kemény, hogy az akkori lemezkiadás el is süllyesztette a mélybe. Erről választott a koncerthez mottót Szörényi Levente: „Nyisd ki a szemed, és nézz körül, láthatod azt, mit láthatsz…”
A középső rész, amely lényegében életre hívta a szimfonikus kíséretet, a nagy slágerek mellett úgy adott egyfajta keresztmetszetet a tetralógiából, hogy közben a művek legfontosabb üzenetét igyekezett kidomborítani. Zeneileg nagy élmény volt Atilla szerepét Horváth Ádámmal hallani: ez a mű már ízig-vérig opera, amelyhez képzett hang és megfelelő orgánum szükséges, hasonlóan András király szerepéhez (Kiss B. Attila). Sorolhatnánk még a szólistákat, akik nagyobb részét a Társulat kölcsönözte, a legátütőbb Feke Pál volt, aki Horváth Ádámmal duettben is megállta a helyét. A koncertet lezáró Illés-szakaszról nehéz bármit is mondani. Szörényi hangja még mindig utánozhatatlan unikum a zenei kínálatban. Amit kopott a korral, annyit kapott az évek előadói tapasztalatából: bár a végefelé szükségessé vált egy-két oktávtörés, szuggesztívebb volt a hatás, mint valaha. A zenei újdonság a szimfonikus háttér volt. Ez pedig vízválasztó: ha gyenge a zenei szövet, nem lehet jól hangszerelni, szinte nyomasztóvá válik a hatalmas apparátus a háttérben. Ezek a dalok viszont új életre keltek a klasszikus hangszerek nyújtotta lehetőségektől, bizonyítva, hogy a későbbi szimfonikus művek csírái benne voltak az első gitárakkordokban. A sessionzenészekből álló rockháttér erénye a szimfonikus zenekarhoz való igazodás volt, amely számos régi hangzásélményt visszahozott, s ahogy a korábbi Illés-koncerteken, ismét Szörényi Örs dobolt.
A koncert kivetítőjét klipszerű kisfilmekkel – a középső részt a Feszty-körképpel – tették látványosabbá, a dalok üzenetét követő áthallásokkal végigvonulva az elmúlt 65 év magyar történelmén. Kisgyermektől nagyszülőkig ültek a lelátókon, s ami az egyiknek emlék, a másiknak már történelem. Amelynek Szörényi Levente is része. Lehet őt nem kedvelni, ideológiai vagy más okokból, de azt ma már nem kérdőjelezi meg senki, hogy alapvetően nyomta rá a bélyegét a magyar zenetörténetre. Beleértve a komolyzenét is. Mert abból, ahogy végigtáncolta Kesselyák Gergely karmester a koncertet, ahogy az Óbudai Danubia Zenekar szívből-lélekből húzta-fújta, mindenki láthatta: ez már rég nem könnyűzene. Hanem ZENE. Csupa nagybetűvel.
(Szörényi Levente: Hattyúdal. Papp László Budapest Sportaréna, dec. 28.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.