Új utakon

Szabó Anna
2011. 01. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezek tényleg nem csináltak semmit az elmúlt nyolc évben – hallani azoktól az újdonsült minisztériumi dolgozóktól, akiknek illúzióik ugyan már rég nem voltak az előző ciklusról, de a lázas semmittevés ilyen katasztrofális nyomaira még ők sem számítottak. A szocialista–balliberális kormányzati berkekben folyó látszatmunka velejét tavaly ekképp jellemezte a Kopint-Tárki gazdaságkutató intézet egyik vezetője: Igaz, hogy szinte semmit sem mozdítottak előbbre, de már az is jobb lenne, ha semmiféle tevékenységet nem végeztek volna. Igaza volt.
A kormányzati tétlenség ugyanis adósságból finanszírozott, szavazatvásárló osztogatásokkal, és a Magyarország Zrt. valóban zártkörű építgetésével párosult. Nos, ennek a kombinált semmittevésnek köszönhetően jövőre 1100 milliárd forint az ország adósságai után fizetendő kamatkiadás, egymillió ember halmozott fel rezsitartozást, és több százezer családot érint a korábban nyakló nélkül folyósított svájcifrank-alapú hitelek törlesztése. A gondatlan mulasztás talán ezen a téren mutatkozik a legjobban: a devizahitelezés korlátozásáért érdemben semmit sem tett a jegybank, a pénzügyi felügyeletek, a Pénzügyminisztérium és a parlament, a felelősségi sorrend tetszés szerinti. Pedig csak egyetlen törvénymódosításra lett volna szükség, arra, amit idén nyáron az új, polgári kabinet azonnal meg is lépett: berekesztették a devizakölcsönzést.
Az eladósodás nemcsak az államháztartást, hanem a településeket is érinti. Ez szintén olyan örökség, amellyel még öt-tíz évig szembe kell néznünk. A városok és megyék ezermilliárd forintos tartozása ugyanis valódi aknamező. Egyrészt a szabályozás elmaradásának folyományaként szinte bármilyen célra fel lehetett venni hiteleket, ráadásul többéves tőke-visszafizetési haladékkal. A törlesztést így szépen át lehetett tolni a következő ciklusra, vagyis a legtöbb kibocsátott kötvény visszafizetését csak 2011–12-ben kell megkezdeni.
Senki sem tudja, miből, hiszen a hitelek egyharmadát működési kiadásokra, az alapvető feladatok elvégzésére vették fel a kiéheztetett önkormányzatok. Akik pedig az uniós források lehívásához szükséges önerő felmutatására kérték a hitelt, azoknak először be kell fejezniük a beruházást, amely később ugyan megtérül, ám a fizetési moratóriumnál lényegesen hosszabb időt vesz igénybe. Itt ismét a tétlenség üt vissza: a fejlesztések tervezését már idejekorán el kellett volna kezdeni, így nem veszett volna el legalább négy-hat esztendő.
A problémák görgetése azt jelentette, hogy a megszorításokat úgy kellett elszenvednie az önkormányzati, az oktatási és az egészségügyi szektornak, hogy az áldozatvállalás mögött nem körvonalazódott egy jövőbe látó koncepció. A sodródás a 2007 elején indult „Új Magyarország”-nak nevezett, az uniós támogatásokra épülő tervnél is tetten érhető: 2015-ig kellett volna egy stratégiát felvázolni a nyolcezermilliárdnyi uniós források gyors és hatékony elköltéséről, de ez sem sikerült.
Mi maradt? Se fordulat, se reform, csak a szűk elit gazdasági érdekeinek kiszolgálása, az államcsőd elkerülésének fejében aláírt diktátum a Nemzetközi Valutaalappal, és egy 700 milliárd forintos mínusszal átadott költségvetés.
Óriási hátrányt kell ledolgozni. A bajba jutott jelzáloghiteleseknek állami védőernyőt nyújtani, az uniós támogatásokat munkahelyteremtésre átrendezni, tartani az előírt hiánycélt, adósságot csökkenteni, de közben élni a kilábalást elősegítő adócsökkentés eszközével is. Vert helyzetből kell fordítani.
A gazdaság állapotát mérő adatok lassú javulást mutatnak. Ez reményt ad arra, hogy 2011. a talpra állás éve lehet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.