Conor Horgan ír rendező Száz reggel című filmjében a világvége az ajtón kopogtat

A szombatig zajló 18. Titanic Nemzetközi Filmfesztiválon izgalmas színfoltot jelentenek a Zöld sziget blokk ír filmjei. Az első filmes Conor Horgan Száz reggel című mozijának két párja az apokalipszis elől egy menedékházba húzódik vissza. Idilli életüket egyre több körülmény fenyegeti. A rendező a filmfesztiválon adott interjút lapunknak.

Kárpáti György
2011. 04. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Filmje apokaliptikus képet vizionál az emberiség jövőjéről. Valóban nincs remény elkerülni a legrosszabb véget?
– Sokat olvastam a világválságról, s minél tájékozottabb lettem, annál jobban megrémültem. Ki akartam írni magamból a félelmet. Meg akartam mutatni, hogy az emberek tudatában vannak a közeledő nehéz időknek, de semmit nem tudunk a részletekről, mert még nem éltünk meg hasonlót. Mondják, valaki kitalál majd valamit, felfedez valamit, más majd csinál valamit és minden rendben lesz. Szerintem ez nem remény. Utópia. A rákérdezés kihívását vállaltam magamra ezzel a filmmel.
– A történet struktúrájában az idillt egyre több hatás bomlasztja. A fokozódó szétesés eredetileg is a koncepció része volt?
– Nem sok apokalipszisfilmet láttam, de szeretem a drámát. Úgy gondolkodtam, nem egyetlen konfliktusra húzom fel a történetet, mert az élet sem ilyen. Eredetileg a történet Dublinból indult volna. Megírtam huszonnyolc oldalt, majd rájöttem, hogy valójában a huszonkilencedik az első.
– Az emberi kapcsolatokról is elég sommás ítéletet mond a film…
– Az embereken keresztül az egész társadalmat igyekeztem modellezni. Az emberek nincsenek együtt, az elmúlt évek individualizmusa számos esetben a közösségi gondolkodás szétrombolójává vált. Vallom, hogy a közösségnek sokkal fontosabbnak kellene lennie, mint az egyénnek, de jelenleg fordított a rangsor.
– Van ennek a filmből áradó depressziónak és kilátástalanságnak ír társadalmi gyökere?
– Jó kérdés. Nem hinném. Egy néző megkérdezte tőlem, van-e a filmnek bármilyen referenciája az 1850-es évekre, amikor Írországban sok ember meghalt az éhínségben, s amire én közvetlenül sohasem gondoltam a forgatókönyv megírásakor. Nem akartam ír filmet készíteni. Olyan egyetemes gondolatokat akartam a vásznon ábrázolni, amelyek bármelyik társadalomra vonatkoztatva relevánsak.
– A két pár egy erdőbeli menedékházba húzódik vissza a külvilág elől. Van ebben valamilyen mélyebb filozófiai gondolat, például mint Rousseau vissza a természetbe ideája?
– Ennél egyszerűbb dologra gondoltam. Ha az ember felszínesen gondolkodik, többnyire úgy véli, a gondok elől el lehet menekülni. Magamhoz veszek egy kevés élelmet, majd behúzom magam mögött az ajtót, s ezzel kizárom a külső veszélyeket. De nem így lesz. Egy idő után elfogy az élelem, s az egymásra utalt, bezárt emberek számára is súlyos próbatétellé válnak a hétköznapok. Főleg a fiatalok gondolják úgy, milyen izgalmas az, ha nincsenek szabályok. De a valóság az, hogy a dolgok nem ilyen egyszerűen működnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.