Szitkozódunk, mi mást is tehetnénk?

Hazánknak azért jó az unión belül lenni, mert azon kívül roszszabb lenne – nagyjából ezt a végkövetkeztetést szűrhetik le az olvasók a fideszes uniós képviselővel, Glattfelder Bélával folytatott beszélgetésünkből. A szakpolitikussal arról is szót ejtettünk, hogy miért működik már csak egy cukorgyárunk a rendszerváltozás kori tizenkettőből, s miért hazánk járt általában a legrosszabbul az agráriumot érintő uniós reformok bevezetésekor.

D. Horváth Gábor
2011. 04. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Véleménye szerint miért van folyamatos leépülésben a hazai élelmiszeripar uniós csatlakozásunk óta?
– Már uniós csatlakozásunk előtt megkezdődött az élelmiszeripar leépülése. Ezután pedig a különböző ágazati reformok erősítették fel a kedvezőtlen folyamatokat. A cukorreform következtében a belépésünkkor működő öt cukorgyárunkból négyet bezártak. A borreformmal megszüntették a lepárlási támogatást, és helyette a szőlőkivágást támogatják – ennek is Magyarország a legnagyobb kárvallottja. De az állattartás is megsínylette a csatlakozást, mert az Európai Bizottság meggondolatlanul avatkozott bele a tejágazat működésébe. Az is tény, hogy a hazai piac mérete versenyképességi szempontból nem túl kedvező, hiszen a kisebb piacon nagyobb fajlagos költséggel lehet előállítani a feldolgozott termékeket.
– Feltűnő, hogy amikor az élelmiszerimport elleni esetleges védelemről esik szó, azt halljuk, ez azért lehetetlen, mert az unió egy nyitott piac, ellenben ha a saját élelmiszeriparunk lehetőségeit latolgatjuk, e nagy, közös piaccal mintha már nem számolhatnánk. Miért van ez így?
– Attól függ, hogy az Európán belüli vagy az azon kívüli országokkal való kereskedelemről van szó. Ha az előzőre gondolt, akkor el kell mondanunk, hogy a magyar agrár-külkereskedelmi mérleg még mindig pozitív. Az utóbbi években másfél-két milliárd eurós többletet mutatott. Közép-Európában az élelmiszer-kereskedelem jellemzően nyugatról keletre irányul. Valamikor Németország volt a legnagyobb piacunk, mára Románia vált azzá. Bulgária szintén számos kiaknázatlan lehetőséget tartogat. Ha jobban felkészültünk volna a balkáni csatlakozásra, talán még jobban kihasználhattuk volna ezeket a piaci réseket. Már most fel kell készülnünk a horvátok közeli belépésére. Az európai piac ugyanakkor nemcsak új lehetőségeket, hanem élesebb versenyt is jelent. A költségek csökkentése céljából az élelmiszer-ipari cégek koncentrálják termelésüket, ennek során egy adott régióban sor kerülhet arra, hogy egy országba vonják össze gyáraikat. Az is előfordulhat, hogy a konkurens cégek egymásnak adnak át piacokat, amikor amellett döntenek, hogy egyes régiókból kivonulnak.
– Magyarországon ez utóbbi történhetett?
– Igen, több esetben is ez történhetett. De a cukor esetében nem ez a helyzet. Az Európai Parlamentben (EP) sikerült megakadályoznunk, hogy a cukorkvóták országok között átvihetők legyenek. Ha ezt nem sikerült volna megakadályozni, hazánkban minden bizonnyal egy cukorgyár sem lenne, mivel az osztrákok a kaposvári üzemből is „hazavitték” volna a termelést.
– A piac felosztása ütközik az uniós versenyjoggal. Ez senkinek nem szúrt szemet?
– Ha két cég összeolvadásakor a létrejövő új cég részesedése nem haladja meg a piac egyharmadát, akkor a versenyhivatalnak sincs lehetősége a beavatkozásra. A cukor esetében a versenyjog is korlátozottan érvényesül, hiszen egy szabályozott piacról van szó. A cukoripar viszont természetesen arra törekedett, hogy minél nagyobb gyárak és minél versenyképesebb termelés jöjjön létre. A kilencvenes években általánosan elfogadott álláspont volt, hogy egy cukorgyár akkor lehet versenyképes az unióban, ha legalább évi százezer tonna cukrot tud gyártani.
– De hazánkban nem versenyképességi gondok miatt kellett leépíteni a gyárakat, hiszen a legfejlettebb technológiát képviselő üzemeket is bezárták.
– Ez így van. A kabai gyár az egyik legversenyképesebb európai üzem volt. Mégis bezárták. Viszonylag nagy gyár volt, és paradox módon a tulajdonosok valószínűleg éppen ezért döntöttek a bezárása mellett. A cukorreform szerint ugyanis minél nagyobb volt az üzem, annál több uniós támogatást kaptak a bezárásáért. Másrészt a reform elindításakor az unióban háromszor drágább volt a cukor, mint a világpiacon.
– Ugyanakkor rengeteg embernek volt munkája, ők most segélyből élnek.
– Nagyon elszomorító, hogy mind a mai napig nem sikerült a bezárt gyárak helyén új munkahelyeket létrehozni. Valószínű, hogy a gyárbezárásokért a külföldi tulajdonosok több pénzt kaptak, mint amennyiért a privatizáció során megvették a gyárat. Többek között ez az aránytalanul nagy bezárási támogatás vezetett Európa-szerte ahhoz, hogy a cukorgyártó kapacitások 60 százalékát megszüntették. Így vált az EU a világ második legnagyobb cukorexportőréből a legnagyobb importőrré.
– És ez vezetett ahhoz, hogy Magyarország ismét a legrosszabbul járjon…
– Európában a reform előtt 23 tagállamban folyt cukorgyártás. Ma már csak 18-ban. Magyarország is majdnem erre a sorsra jutott. Mivel Magyarországon az öt gyárból négyet bezártak, és a termelés kevesebb mint a harmadára zsugorodott, hazánk mindenképpen a legnagyobb vesztesek közé tartozik. Kevesen tudják, hogy két fordulója volt a cukorreformnak. Először a gyárakat próbálták leállásra ösztönözni. De az Európai Bizottság és az agrárminiszterek nem voltak elégedettek a termelés csökkenésével. A második lépcsőben, 2008-tól a gazdálkodók is támogatást kaptak, ha lemondtak a cukorrépa-termesztésről. Emiatt a hazai termelők is úgy döntöttek, inkább visszaadják termelési jogukat.
– Ez túlzás, hiszen a részben osztrák termelők tulajdonában lévő gyárak annyira elhúzták az adott évben a tárgyalásokat, nevetséges árakat ajánlva a gazdálkodóknak, hogy azok végül nem meglepő módon cukorrépa-termesztés helyett az akkor is éppen dráguló kukorica vetése mellett döntöttek.
– Valóban, a reform utáni években a kukorica ára jelentősen megugrott. Ez már önmagában arra ösztönözhette volna a gazdák egy részét, hogy inkább kukoricát termesszenek a cukorrépa helyett. Ráadásul még további támogatást kaptak, ha vállalták, hogy felhagynak a répatermesztéssel. Az uniós szabályozás a gyárakat is érdekeltté tette a bezárásban, hiszen ezáltal jelentős támogatáshoz jutottak.
– Mármint hazánkban, mert például Németországban és Ausztriában folytatták tevékenységüket. Ennek eredménye a hazai importfüggőség, aminek nyomán mára gyakorlatilag Magyarországon a legdrágább a régióban a cukor.
– Nyilvánvaló, hogy a gyárak kihasználták és kihasználják ezt a helyzetet. Itt azt lenne érdemes megvizsgálni, hogy egy cukorgyár vajon hányféle árat használ, ugyanazon értéken adják-e el a termékét belföldön, mint a külpiacokon. Ennek érdekében szólítottam fel az Európai Bizottságot, hogy vizsgálja meg, egyeztetik-e áraikat a különböző országokban azonos tulajdoni háttérrel működő gyárak.
– Érdekességként említenénk meg a cseh példát, amiből két fontos következtetést is levonhatunk. Egyrészt, hogy nincsenek teljesen kiszolgáltatva a külföldnek, másrészt pedig, hogy hamis az állítás, miszerint egy gyár csak évi 100 ezer tonna feletti termelés mellett versenyképes.
– Csehországban öt kisebb, egy közepes, a kaposvárihoz hasonló méretű és egy annál nagyobb gyár van. Az uniós csatlakozás óta hatot bezártak, még hét működik.
– Tehát megéri a kisebb gyárakat is fenntartani?
– Úgy tűnik, hogy a mostani magas árak mellett a kisebb gyárak is működőképesek.
– Csak hát nálunk egy tucat gyárunkból egy maradt. Emiatt felvethető hazánk vezetőinek felelőssége?
– Az élet bebizonyította, hogy mekkorát tévedett Gráf József szocialista agrárminiszter, amikor azt mondta, hogy a cukorreform következtében egyetlen gyárat sem kell majd bezárni.
– Ezek szerint az Antall-kormány privatizációs döntése jó volt?
– A privatizációval kapcsolatban érdemes elmondani, hogy Görögországban mind a mai napig állami tulajdonban vannak a gyárak, és sokkal rosszabb klimatikus adottságaik mellett is több cukrot termelnek, mint Magyarország. Emellett a régi tagországok belépésünk idején már jó évtizede élvezhették az unió közös agrárpolitikájának előnyeit, s felkészülhettek a reformokra.
– Tehát kimondható, hogy elképesztően nagyot hibázott a magyar állam, amikor a futószalagon zajló privatizáció mellett döntött?
– Valószínű, hogy több gyárunk marad talpon, ha azok a termelők tulajdonába kerülnek.
– Egy európai parlamenti képviselő ilyen helyzetben mit tud tenni a hazája érdekében?
– A cukorgyárak privatizációja csaknem másfél évtizeddel az EU-hoz csatlakozásunk előtt történt. Egyébként az Európai Parlamentben szinte valamennyi tagállam képviselői közül egyedüliként a fideszes képviselők szavaztak a reform ellen.
– Nincs olyan érzése, hogy az unió régi tagállamai egyszerű piacszerzési folyamatként kezelték az újak csatlakozását?
– A csatlakozásunk előtt számos tanulmány jelent meg arról, hogy a régi tagállamok növelhetik mezőgazdasági kivitelüket az új tagállamokba. Ez fontos érv volt számukra a bővítés mellett. A cukorpiaci reform pedig rájuk is vonatkozott.
– Igen, de ön mondta, hogy ők erre már évek óta készültek.
– Uniós csatlakozásunk után született meg a Kereskedelmi Világszervezetben (WTO) az az ítélet, amely a nemzetközi kereskedelem szabályaival ellentétesnek minősítette az uniós cukorszabályozást. Ez volt a közvetlen kiváltó oka a cukorreformnak. Ettől függetlenül már régebb óta készültek a reformra, mert csökkenteni akarták az árakat. A vitában azt mondtuk, hogy emberek, álljatok le, mert ha leépítjük a saját iparunkat, kiszolgáltatottá válunk. Ez meg is történt, újabban a világpiaci fölé emelkedett az uniós cukorár, vagyis a fogyasztók is rosszul jártak.
– Itt hangsúlyoznánk ismét, hogy Magyarország járt a legroszszabbul. Az ember a „gorenjés” időkben érezhette magát ismét, látva, hogy szlovák és osztrák boltokba járnak át a magyarok cukrot vásárolni. Ez nem kínos?
– Teljesen érthető a magyar és az európai fogyasztók felháborodása. A korábbi hibás döntések miatt most nekik kell fizetniük. Ezért javasoltuk, hogy Európában növelni kell a cukortermelést. Ezt rövid távon leghatékonyabban az izoglükóz-termelés növelésével lehetne elérni. Ezt az Európai Bizottság nagyrészt elutasította, s inkább lehetőséget adott 300 ezer tonna nyerscukor importjára. Vagyis az Európán kívüli termelőket hozta helyzetbe ahelyett, hogy a közösségen belüli munkahelyteremtést segítette volna. Az izoglükóz az élelmiszeripar által használt, kukoricából készített édesítőszer. Magyarország kedvező adottságai miatt az egyik legversenyképesebb kukoricatermelő és az EU vezető izoglükózgyártója. Ráadásul ha a kukoricát exportálás helyett feldolgoznánk izoglükózzá, akkor a kukoricában lévő fehérje itthon maradna, és kevesebb szóját kellene importálnunk. A termelés növelése rövid távon 200, hosszú távon akár 1000 új munkahelyet is jelenthetne. Az új beruházás hozzájárulna a gazdasági növekedéshez. Éppen ezért azt indítványoztam, hogy azokban a tagállamokban, ahol az átlagot meghaladó mértékben csökkent a cukortermelés, többletkvótát kellene adni, hiszen szemmel láthatóan van rá piaci kereslet. Azt gondolom, hogy Európának cukoripari reneszánszra lenne szüksége, hiszen nem tartható, hogy ilyen mértékben függjünk a külpiacoktól.
– Mivel látható, hogy a legerősebb országok lobbiérdekei működnek, ha bekövetkezne egy ilyen „újjászületés”, joggal feltételezhetjük, hogy abba Magyarország belerokkanna.
– Jogos a félelem, hiszen eddig minden uniós agrárreformból rosszul jöttünk ki. Ha nem abba az irányba halad az Európai Unió, amit én javaslok, azaz a kvóták növelése helyett megszüntetik a kvótarendszert, akkor ismét rosszul járhatunk. Ha megszűnnek a kvóták, az utolsó megmaradt magyar répacukorgyárat is bezárhatják.
– Ez ismét egy nagyon rossz hír, tudna előremutató, jobb híreket is mondani, gazdasági szempontból miért jó nekünk, hogy csatlakoztunk az Európai Unióhoz?
– Ellentétes irányú folyamatok zajlanak. Az uniós csatlakozás óta növekednek a támogatások. 2013-tól a gazdák már a támogatások száz százalékát kapják. A magyar mezőgazdaság egészét vizsgálva viszont a csatlakozás óta végrehajtott reformok jelentősen lerontották azokat az előnyöket, amelyek a támogatás növeléséből fakadnak.
– De miért nem tesznek ez ellen uniós képviselőink?
– A fideszes képviselők mindig az agrárreformok ellen szavaztak. Az Európai Parlamentben sokszor az ellenfeleink vannak többségben. Ha a legjobb javaslatainkat leszavazzák, legfeljebb szitkozódhatunk, mi mást tehetnénk. Az utóbbi időkben mutatkoztak azért biztató jelek is. A magyar elnökségnek sikerült az agrárminiszterek tanácsában egy olyan álláspontot elfogadtatnia a közös agrárpolitika jövőjéről, amelyet az Európai Parlamentben is bátran megszavaztunk volna. Márpedig erre csatlakozásunk óta nemigen volt példa. Reméljük, hogy a lengyel elnökség ebbe az irányba halad tovább. Mert ha nem, akkor egy olyan újabb reform jöhet, ami tovább csökkenti az agrártámogatásokat.
– De akkor mi értelme, hogy a közösség tagjai vagyunk?
– Mert még mindig többet kapunk, mint ha kilépnénk. Ha öszszeszámítjuk a növekvő közvetlen támogatásokat és a vidékfejlesztési forrásokat, az egy hektárra jutó támogatások tekintetében Magyarország a 27 tagállamból a hetedik helyen áll majd 2013-ban. Többnyire olyan kisebb tagállamok előznek meg minket, mint Málta vagy Ciprus. Az előttünk álló vitának az a tétje, hogy sikerül-e megőrizni az agrártámogatások jelenlegi szintjét. Ez azért lenne fontos, mert a mezőgazdaság stratégiai szerepe jelentősen felértékelődik a jövőben. A világ népessége az idén minden bizonnyal túllépi a hétmilliárd főt. Az élelmiszer-termelés egyelőre nem tud lépést tartani a népesség növekedésével. Az árak fokozódó ingadozására és növekedésére kell számítanunk. Az uniónak mint a világ legnagyobb agrárexportőrének kiemelkedő felelőssége van a világ élelmiszer-biztonságának garantálásában. Ehhez a közös agrárpolitika megerősítésére, a támogatások megőrzésére van szükség.
– Mi a véleménye azokról a korrupciós ügyekről, amelyek a napokban pattantak ki a nyugat-európai sajtóban, s arra világítottak rá, hogy több uniós képviselő multinacionális cégek érdekében járt el az Európai Parlamentben?
– A korrupció minden formája elfogadhatatlan, és meg kell akadályozzuk, hogy ilyen eset még egyszer előfordulhasson. El kell kerülni, hogy az ügy rossz fényt vessen az Európai Parlament és a többi európai intézmény megítélésére. Az ügyben érintett osztrák és szlovén EP-képviselőkhöz hasonlóan a román szocialista politikusnak is azonnal le kell mondania. Átfogó, alapos adminisztratív és bűnügyi vizsgálatra van szükség, ez az eljárás már megindult.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.