Divat, történelem

Az ötvenes évek pártában maradt, félművelt népművelője csakis egy paraszti sorból kikupált, illetve inkább kisiklott tsz-tisztviselővel adhatja össze magát; előbbit arról ismerjük meg, hogy térdig érő kockás szoknyával kombinálja a gépi hímzéses műnépviseletet, utóbbi pedig gumicsizmához húzza fel az öltönyt. Az összeborulás nem is eshet meg máskor, mint a tsz zárszámadása alkalmából – legalábbis Háy János szerint.

R. Kiss Kornélia
2011. 05. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma kezdődik a Szent István-Könyvhét. Erdő Péter bíboros, prímás, esztergom–budapesti érsek nyitja meg ma délelőtt tizenegykor a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Karának dísztermében a XIX. Szent István-könyvhetet. A hagyományos Stephanus-díjakat teológiai kategóriában Reinhardt Marx bíboros, irodalmi kategóriában Hárs Ernő költő, műfordító veszti át. Laudációt mond Csaba László közgazdász, akadémikus és Szentmártoni János József Attila-díjas költő, a Magyar Írószövetség elnöke. A könyvfesztivál szombatig tart a Ferenciek terén felállított sátraknál. (P. Z.)


A Petőfi Irodalmi Múzeum öt írót kért fel, hogy a Transzfer nemzetközi irodalmi fesztivál alkalmából úgy kapcsolják össze a divatot és az irodalmat, hogy ruhákon keresztül mutatnak be egy-egy figurát a huszadik század második felének évtizedeiből. Az idei fesztivál a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel működött együtt, témaként pedig az újrahasznosítást és az „irodalmi újrahasznosítást”, azaz az újraírást jelölte meg. Így kapcsolódott az irodalom – főleg a MOME jóvoltából – a designhoz és a divathoz, a pénteki záró -programban pedig összehozták a kettőt, irodalmi divatbemutató formájában, „könnyűipar, könynyűzene, könnyű irodalom” jelszóval. Az írók – Háy János, Parti Nagy Lajos, Péterfy Gergely, Tóth Krisztina, Vörös István – írtak, a mottónak megfelelően könnyed novellákat, gyilkos, nevettető humorral, tipikus figurákat tipikus öltözetekben. A szereplőket pedig az Új Színház Stúdió növendékei jelenítették meg, persze a megfelelő jelmezek segítségével. Hála az ügyes jelmeztervezésnek, a látvány tényleg jól kiegészítette a felolvasott szösszeneteket, de a színésztanulók nehéz feladatot kaptak azzal, hogy a felolvasás alatt mindvégig produkálniuk kellett magukat a színpadon. A divatbemutatók eszköztárát hamar kimerítették, és a jelmezek meglepetésereje sem tartott tovább fél percnél. Utána már csak a felolvasott szöveget próbálták pantomimjelenetekkel tolmácsolni, ami hamar unalmassá, néhol pedig kifejezetten kínossá vált. A novellák viszont nagyon jók voltak, Háy János előbb emlegetett szövege közülük is kiemelkedett: két „modellje” akár önmagában, minden egyéb kiegészítés nélkül is megmutat valamit az ötvenes évek megzavarodott világából, azokból a felemás életsorsokból, amiket a rendszer kreált. Hasonlóan jól sikerült karakter volt például a mackónadrágos besúgó házmester vagy a későbbi évtizedekből a butikosnő és a lángossütésből meggazdagodott vendéglátós. A sor egészen a kilencvenes évek üresfejű modelljéig tartott, aki akár kortárs jelenség is lehetne: ostoba, de kapcsolatokkal azért bejut ide-oda, s emellett kifogástalanul elsajátítja az ízléstelen öltözködés mikéntjét is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.