Elektroangyal

Molnár Csaba
2011. 05. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világ a feje tetejére állt: a Rolls-Royce tisztán elektromos autót gyárt. Ezzel szakít a benzinfaló, többtonnás luxusautóról egy évszázad alatt kialakult képpel. A lépés talán nem teljesen váratlan, hiszen manapság minden az elektromos autókról szól. Érzékelve a korszellem változását, az angol autógyártás egykori büszkesége, amely ma már a német BMW leányvállalata, az idei genfi autókiállításon mutatta be a 102 EX típusjelzésű, elektromotorok által hajtott modellt. „Ma a Rolls-Royce felfedezőútra indul az alternatív autómeghajtások világába. Azt keressük, hogy mely technológia biztosíthatja a Rolls-Royce fenntartható jövőbeli fejlődését” – idézi a cég vélhetően magyar származású vezérigazgatóját, Torsten Müller-Ötvöst a The Daily Telegraph. Egy dolog azonban változatlan maradt, sőt talán még „hangsúlyosabbá” vállt a Rollsban (természetesen az árfekvésen és az angyalt formázó szimbólumon kívül). Száz éve is azzal reklámozták, hogy a benne ülők számára az órák ketyegése a leghangosabb hallható zaj. A villanymotorokkal e luxusautók még csendesebbé válhatnak.

285 000
font (89 millió forint) a Rolls-Royce Phantom listaára. Ezt a típust alakították át elektromos üzeművé. Minthogy a sorozatgyártás még nem kezdődött meg (és a prototípus fogadtatásától függ, hogy valaha elkezdődik-e), az új 102 EX modell árát nem lehet pontosan tudni, de más típusok elektromos változatai általában jóval drágábbak robbanómotoros elődeiknél.

6,75
literes, 12 hengeres motorja van a normál Phantomnak. Ez háromszor-négyszer nagyobb űrtartalmat jelent, mint az a hétköznapi autóknál megszokott. Így a luxusautó tankolása is luxus: egy liter üzemanyagot fogyaszt minden hat kilométeren.

145
kilowatt a teljesítménye a 102 EX mindkét eletromotorjának, így 290 kilowatt együttes teljesítményre és 800 newtonméter nyomaték leadására képes. A robbanómotoros Phantom teljesítménye 338 kilowatt, és 3500 percenkénti fordulatszámon a nyomatéka 720 newtonméter.

200
kilométer lehet a 102 EX hatótávolsága egy feltöltéssel. Az elektromos autók ellen támasztott leggyakoribb ellenérv a rövid távolság, amelyet meg lehet tenni, mielőtt kimerülnének a telepek. A gyártók ezzel szemben azt hangsúlyozzák, hogy az átlagos mindennapi használatra bőven elegendő a jelenlegi hatótávolság.

160
kilométer óránként az elektromos Phantom végsebessége, kevesebb mint 8 másodperc alatt gyorsul föl óránkénti 96 kilométeres (60 mérföldes) sebességre. Erre a hagyományos Phantom 5,7 másodperc alatt képes.

640
kilogramm a súlya az autó elektromotorjait működtető, 96 cellára osztott lítium-nikkel-kobalt-mangán-oxid akkumulátornak, amely így jelenleg a legnehezebb telep, amelyet autóba szereltek. A akkumulátor fajlagosan is meglehetősen sok energiát képes tárolni, az energiasűrűsége kilogrammonként 230 wattórára tehető.

20
óra alatt lehet egyhuzamban újratölteni a 102 EX lemerült telepeit. Az üzemanyagtöltés sebességét illetően tehát nem lehet egy napon említeni az elektromos, illetve a fosszilis tüzelőanyagokkal üzemelő járműveket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.