Filmek kamatos kamatra

Tölgyesi Gábor
2011. 05. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szokták mondani, a focihoz és a filmhez Magyarországon mindenki ért. Ami azért is figyelemre méltó, mert a hazai lelátókon és a mozikban egyaránt akadnak üres helyek. Szeretik és szidják mindkettőt, vannak, akik ignorálják. S bár olykor adódnak biztató momentumok, Puskás Öcsi vagy Várkonyi Zoltán a régi dicsőség emléke, miközben a Bajnokok Ligája, Hollywood mítosza töretlen.
Múlt évben 2009-hez képest 300 ezer fővel, 10,9 millióra nőtt a moziba járók száma Magyarországon, ami jelzi, a mozi nemcsak a televízió, a videó vagy a DVD korszakát, hanem az internetes filmlopkodások idejét is túlélheti. Az egész estés hazai filmek látogatottsága ugyanakkor 990 ezerről 580 ezerre csökkent, épp abban az évben, mikor a magyar alkotások taroltak a jelentősebb nemzetközi fesztiválokon. A nemzeti játékfilmek nézettségének aránya 8,7 százalékról 4,8 százalékra apadt, több európai államban 20–35 százalék között mozog ez a szám. A jelenséget nem lehet annyival elintézni, hogy a magyar mozgóképek jók vagy roszszak. Az sem igaz, hogy a nézők csupán a könnyen fogyasztható műveket kedvelik. Külföldön sok olyan filmünk kelendő, amelyet itthon néhány ezren néznek meg, ugyanakkor nálunk olyan alkotások is elérik a szélesebb rétegek ingerküszöbét, amelyek a legfinnyásabb kritikusok ízlésének is megfelelnek.
Tegnap megkezdődött a 42. Magyar Filmszemle. Három hónapos késéssel, több nappal rövidebben. Valószínűleg ebben a formában a magyar filmtermés utolsó mustrája. A magyar film ünnepe – volt állandó szinonimája, miközben a kulisszák mögött és előtt is időnként izzottak az indulatok. Az elmúlt évek egyik viszszatérő története például az volt, hogy a dokumentumfilmesek kérték a szemle rendezőitől: ha már nevetséges összegből kénytelenek dolgozni, műveiket jobb esetben a későn fekvő televíziónézők láthatják, legalább e néhány napon nagyobb figyelem irányuljon a műfajra. Rendszeresen, hiába. Akadtak olyanok, akik a filmszemle versenyprogramjával voltak elégedetlenek, emiatt párhuzamos filmszemlét is rendeztek a rövidfilmesek. Annyi bizonyos, a filmszemle egyik állandó rendezője, a Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA) április 30-ával megszűnt. Több éve volt bizonyítani, nem sikerült. Több mint tízmilliárd forint kötelezettségvállalást, adósságot halmozott fel a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal vizsgálata szerint: 2004 óta ugyanis gyakorlat volt, hogy a játékfilmek producereit bankhitel felvételére ösztönözték, majd a hitelt kamataival együtt pályázati támogatással, állami pénzből törlesztette az MMKA. Időnként az állam elzárta a pénzcsapot, ám a hitelezés folyt tovább, így a mostani szemlén több olyan mű is látható, amelynek producerét a kilakoltatás veszélye fenyegeti, számláit zárolták, és BAR-listára került. Egy éve még 7,9 milliárd volt, jelenleg 10,6 milliárd forint az MMKA adóssága, holott egy éve leállt a magyar filmfinanszírozás: ketyeg a kamatos kamat.
Akik szerint ilyen történetek után felesleges pénzt adni a kultúrára, nem árt, ha tudja: a 2010-es versenyképességi jelentés szerint a kultúra és a hozzá kapcsolódó kreatív szektor az EU GDP-jének 3,3, a munkahelyek 3 százalékát adja. A kultúra a legdinamikusabb ágazatok egyike, amelynek zászlóshajója a filmgyártás.
Most Andrew G. Vajna kormánybiztosra és a Magyar Nemzeti Filmalapra vár a feladat, hogy helyrehozza a kizökkent magyar filmidőt. Megéri az erőfeszítés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.