Megtartotta tegnap a bíróság a Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi Zrt. (Mal) és a Magyar Államvasutak Zrt. (MÁV) közötti kártérítési per első tárgyalását. A vasútvállalat 353 millió forintot követel a timföldgyártól, a 2010. október 4-én bekövetkezett vörösiszap-katasztrófa ugyanis – a keresetlevél szerint – ekkora kárt okozott a MÁV-nak. Mint tegnap elhangzott: a gátszakadáskor kiömlő maró anyag 1200 méteren tette használhatatlanná az Ajka és Devecser közötti vasúti pályaszakaszt. Az iszapár háromszáz méteren meghajlította a síneket és több mint egy kilométer hosszúságban megrongálta a vezetéktartó oszlopokat, a biztostó-berendezéseket, a fénysorompókat. A helyreállítási munkálatokat a MÁV egyik leányvállalata végezte el 340 millió forintért. A vasútvállalatnak számos kisebb kiadást is fedeznie kellett: például a katasztrófa miatt módosuló menetrendről szóló utastájékoztatók több mint kétmillió forintba kerültek, és a dolgozók védőruhái is milliós értéket képviseltek. A MÁV azt kérte a bíróságtól: ideiglenes intézkedésként kötelezze a Malt arra, hogy a cég több mint háromszázmillió forintot haladéktalanul utaljon át a vasútvállalatnak.
A MÁV kifejtette, hogy az országban bármikor bekövetkezhet olyan szerencsétlenség, amely komoly helyreállítási munkákat, s így jelentős kiadásokat kívánhat meg a vasútvállalattól, ezért lenne célszerű, ha a Mal mihamarabb kifizetné az összeget. A vasútvállalat felhívta a figyelmet arra, hogy a Mal jegyzett tőkéje hárommilliárd forint. A timföldgyár jogi képviselője ugyanakkor jelezte: a katasztrófa óta a gyár egymilliárd forintot fizetett ki az üzem technológiai fejlesztésére, hétszázmillió forintért épített gátat és további négyszázmilliót költött a károk elhárítására, emiatt a MÁV több mint háromszázmilliós kártérítési követelésének megítélése, az ideiglenes intézkedés elrendelése veszélybe sodorhatná a cég működését.
Az érvek mérlegelése után Darákné Nagy Szilvia bírónő – ideiglenes intézkedésként – arra kötelezte az alumíniumgyárat, hogy tizenöt napon belül százmillió forintot fizessen meg a vasúttársaságnak. A MÁV jogtanácsosa tudomásul vette a döntést, a Mal jogi képviselője jelezte: fellebbezni fog. Az eljárás még nem ért véget. Az ítélkező fórum a következő, szeptemberi tárgyaláson arra keres majd választ, felelőssé tehető-e a timföldgyár a kárért, és megilleti a MÁV-ot a 353 millió forint. A kérdések eldöntését a meteorológiai szolgálat és a szeizmológiai intézet szakvéleménye is segítheti.

Rendhagyó árverés – melltartók és bugyik milliós tételben a NAV kínálatában