Fizetésre kötelezték a Mal Zrt.-t

Százmillió forintot köteles átutalni a Mal a MÁV számlájára – így döntött tegnap ideiglenes intézkedésként a Fővárosi Bíróság. A kártérítési per szeptemberben folytatódik.

Jakubász Tamás
2011. 05. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megtartotta tegnap a bíróság a Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi Zrt. (Mal) és a Magyar Államvasutak Zrt. (MÁV) közötti kártérítési per első tárgyalását. A vasútvállalat 353 millió forintot követel a timföldgyártól, a 2010. október 4-én bekövetkezett vörösiszap-katasztrófa ugyanis – a keresetlevél szerint – ekkora kárt okozott a MÁV-nak. Mint tegnap elhangzott: a gátszakadáskor kiömlő maró anyag 1200 méteren tette használhatatlanná az Ajka és Devecser közötti vasúti pályaszakaszt. Az iszapár háromszáz méteren meghajlította a síneket és több mint egy kilométer hosszúságban megrongálta a vezetéktartó oszlopokat, a biztostó-berendezéseket, a fénysorompókat. A helyreállítási munkálatokat a MÁV egyik leányvállalata végezte el 340 millió forintért. A vasútvállalatnak számos kisebb kiadást is fedeznie kellett: például a katasztrófa miatt módosuló menetrendről szóló utastájékoztatók több mint kétmillió forintba kerültek, és a dolgozók védőruhái is milliós értéket képviseltek. A MÁV azt kérte a bíróságtól: ideiglenes intézkedésként kötelezze a Malt arra, hogy a cég több mint háromszázmillió forintot haladéktalanul utaljon át a vasútvállalatnak.
A MÁV kifejtette, hogy az országban bármikor bekövetkezhet olyan szerencsétlenség, amely komoly helyreállítási munkákat, s így jelentős kiadásokat kívánhat meg a vasútvállalattól, ezért lenne célszerű, ha a Mal mihamarabb kifizetné az összeget. A vasútvállalat felhívta a figyelmet arra, hogy a Mal jegyzett tőkéje hárommilliárd forint. A timföldgyár jogi képviselője ugyanakkor jelezte: a katasztrófa óta a gyár egymilliárd forintot fizetett ki az üzem technológiai fejlesztésére, hétszázmillió forintért épített gátat és további négyszázmilliót költött a károk elhárítására, emiatt a MÁV több mint háromszázmilliós kártérítési követelésének megítélése, az ideiglenes intézkedés elrendelése veszélybe sodorhatná a cég működését.
Az érvek mérlegelése után Darákné Nagy Szilvia bírónő – ideiglenes intézkedésként – arra kötelezte az alumíniumgyárat, hogy tizenöt napon belül százmillió forintot fizessen meg a vasúttársaságnak. A MÁV jogtanácsosa tudomásul vette a döntést, a Mal jogi képviselője jelezte: fellebbezni fog. Az eljárás még nem ért véget. Az ítélkező fórum a következő, szeptemberi tárgyaláson arra keres majd választ, felelőssé tehető-e a timföldgyár a kárért, és megilleti a MÁV-ot a 353 millió forint. A kérdések eldöntését a meteorológiai szolgálat és a szeizmológiai intézet szakvéleménye is segítheti.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.