Sztálin városa

Hány nap alatt épült fel Sztálinváros? Sikerült-e létrehozni a dunapentelei utópiát? Ezekre a kérdésekre is válaszol csütörtökön a Hír Tv Ősök tere című műsora.

Békés Márton
2011. 05. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kommunista eszme alapjaihoz tartozik, hogy nemcsak a magántulajdon vagy az istenhit megszüntetésével akarja elérni a világ radikális átalakítását, hanem a múlttól és a hagyományoktól elszakított, független, új – jobb híján szovjet típusú – embert is követel. Ehhez hozzátartozik az újonnan létrehozott, osztály nélküli társadalom utópiája, amely racionálisan megtervezett, új városokban végez kollektív, gigászi ipari munkát. Ahogyan a sztálinista indusztrializálási program a harmincas években átrajzolta a cári Oroszország társadalmát és városképét, úgy a voluntarista Rákosi-éra Magyarország szociális, gazdasági és urbanisztikai viszonyait akarta erőszakos iparosítás révén teljesen átalakítani. Ennek volt jellegzetes példája – a hatvan évvel ezelőtt nevet kapott – Sztálinváros ötvenes évek elejei felépítése.
Már az 1938-ban meghirdetett győri program második világháború alatti szakaszában felmerült, hogy új kohászati központot kellene létrehozni, hiszen a németek által legyőzni remélt Szovjetunió Krivoj Rog-i területén található mérhetetlen vasérckincset a Dunán felfelé szállítva egy magyarországi gigakombinátban lehetne feldolgozni. Az 1943-ban végül elvetett ötlet Mohács környékén képzelte el a létesítmény felépítését – összegezi az előzményeket Hámori Péter történész. A terv azonban túlélte 1945-öt, és a Nehézipari Központ hamarosan kidolgozta az immár baráti országból érkező szovjet vas feldolgozására alapítandó ipari komplexum ötletét – folytatja a történetet Belényi Gyula történész (Károli Gáspár Református Egyetem, BTK). A számítások szerint egy új kohászati üzem, a hozzá tartozó lakóteleppel és kokszolóüzemmel együtt, 1,7 milliárd forintba került volna. Helyszínként Paks, Sióagárd és Mohács jött szóba. A délszláv határtól mindössze pár kilométerre fekvő Mohács helyszíne azonban a Tito-hisztéria idején süllyesztőbe került; távolabbi területet kellett találni az ország legnagyobb ipari központjának elhelyezésére. 1949 őszén jelentek meg a földmérők a Budapesttől 60 kilométerre fekvő, négyezer lelkes Dunapentele község határában, mivel itt kevesebb földet kellett megmozgatni, mint a korábban kiszemelt helyszíneken.
A település sorsáról az 1949 legvégén megszavazott és a következő év első napján életbe lépő első ötéves terv döntött, amely Dunapentelét jelölte ki az újonnan építendő ipari település helyéül. A város építésének terve teljes mértékben a szovjet példát követte, gazdasági, kivitelezési és ideológiai szempontból egyaránt – mondja Belényi. Az ipari központ és a köré „rakott” lakótelep hatalmas beruházásnak minősült, amely tükrözte Moszkva és a magyar pártvezetés céljait: az első ötéves terv főleg az Alföld és a Dunántúl iparosítását tűzte ki célul csaknem 300 új – főleg nehézipari – üzem létesítésével. Végül az 1950 februárjában kidolgozott ipartelepítési terv rendelkezett úgy, hogy vaskombinátot húznak fel Dunapentele–Dunaföldvár környékén. Ennek megfelelően 1950. május másodika reggelén kezdődtek meg a föld- és kubikosmunkák a Duna-parti településen, amellyel egy időben több ezer munkás befogadására alkalmas – vagy inkább alkalmatlan – barakktábort is létesítettek. Az ideözönlő föld- és építőmunkások leginkább birtokuktól megfosztott parasztok, egyedülálló férfiak voltak – mondja Hámori –, akik a jobb fizetés, a bőségesebb ellátás reményében érkeztek ide.
A hivatalos propaganda a munka hőseiként ünnepelte a gyakran 200–300 százalékos munkateljesítmény felmutatására „ösztönzött” dolgozókat, akiket rohammunkával, munkaversennyel és kommunista műszakokkal zsákmányoltak ki. Eközben a pártközpont gyakran ésszerűtlenül siettette az új város felépítését, irreális elvárásokat tűzve az építők elé. Bár a központi utasítások hemzsegtek a lehetetlen elvárásoktól, az adminisztrációt a hibák, az építés légkörét pedig az ideológia határozta meg, a munka mégsem haladt olyan gyorsan. Pedig 1950-ben a beruházások elérték a 400 millió, 1951-ben a 600 millió, aztán 1952-ben az 1,2 milliárd, 1953 őszéig pedig az 1,4 milliárd forintot. Mivel azonban sikereket kellett felmutatni, a Minisztertanács már 1951. április végén elhatározta, hogy Dunapentelét ideiglenes elnevezéssel várossá nyilvánítják. Így 1951. május 18-án meg is alakult a Dunapentelei Városi Tanács, amelyet Házi Árpád belügyminiszter köszöntött.
Noha csak Sztálinvárosban több lakás épült 1950–51-ben, mint az Alföldön a Rákosi-korszak egészében, a körülmények eleinte borzasztóak voltak. Belényi Gyula ciklikus élelmiszerhiányról és tömeges prostitúcióról, Hámori fertőzésveszélyről és alkoholizmusról számol be. Mindez abból következett, hogy az elsődleges cél a vasmű felépítése volt, a több ezer lakás létesítése csak ezután következett. 1950–51-ben el is készült a kokszoló, az ércelőkészítő, a kohómű, az acélmű és az erőmű, a házak azonban bevakolatlanok maradtak, a barakktábor még a hatvanas években is állt, s Dunapentelén kezdetben csak üzemi konyhák működtek. Csak 1951 nyarán és őszén jöttek létre a víz- és egyéb közszolgáltatásokról gondoskodó vállalatok, s nyíltak meg az első állami éttermek.
„Javaslom, hogy november 7-ére vagy december 21-ére nevezzük el Dunapentelét Sztálinvárosnak” – írta Gerő Rákosinak, majd magyarázatként hozzáfűzte, hogy „a vasmű az ötéves terv legjelentősebb alkotása, a város az első új, szocialista város”. Végül 1951. november 7-én nevezték át ünnepélyesen a települést Sztálinvárossá, és ekkor került sor az első vascsapolásra is. „Hétszáz nap alatt város született a kukoricaföldek helyén” – lelkendezett a Szabad Nép az új település átnevezését köszöntő cikkében. Nagy Imre 1953. július 4-én meghirdetett reformkommunista kormányprogramja viszont kevés beruházással kecsegtette a még szinte félkész Sztálinvárost. Hamarosan elapadtak a költségvetési támogatások, és a további építkezést leállították. Sztálinváros annak szimbólumává vált, amit valóban meg is jelenített: az erőltetett iparosítást és az ésszerűtlen beruházásokat.
A két szakértő egyetért abban, hogy miközben Dunapentelét Sztálinvárossá változtatták, leginkább a kommunizmus osztály nélküli társadalmának utópiáját kívánták kipróbálni, amely azonban igen hamar megbukott, amint a belvárosban lakó munkásarisztokrácia és a külvárosi prolinegyedek barakklakói kezdtek elkülönülni egymástól. Végül tíz évvel a generalisszimusz nevének felvétele után Kádárék Dunaújvárossá keresztelték az egykori Dunapentelét (amely egyébként a görög Szent Pantaleonnak köszönheti középkori elnevezését).
Sztálinváros első tíz évéről szól csütörtökön az Ősök tere. Az adás időpontja a Hír Tv-ben: csütörtök 22.30, szombat 15.30 és szerda 16.05.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.