Üzleti üzelmek

2011. 05. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Furcsán tudathasadt állapot kerülget minket némely élelmiszer-áruházban. Reklámok özönével látszólag mindent elkövetnek a multicégek, hogy hozzájuk térjünk be, a helyszínen ellenben már nem ennyire egyértelmű a vendégszeretet. Ki ne tapasztalta volna, amikor megáll egy-egy polcnál: mintha kelletlenül viselkednének a pakolászó alkalmazottak. Van, amikor csendes közelharcot kell vívni azért, hogy egyáltalán hozzáférkőzzünk a kiszemelt áruhoz. Vagy éppen ügyesen félre kell ugrani a buzgó beosztottak által sebesen tolt targonca elől. Az ember úgy érzi magát, mint aki útban van ott, ahol az öntudatos dolgozók végzik a dolgukat, de szegényeknek kerülgetniük kell a tébláboló, ide-oda kóricáló vásárlókat. Miután áruházlánctól függetlenül mindenütt szembesülünk a jelenséggel, gyanús, hogy közös piaci magatartásról van szó. Van ebben a nem is annyira finom zaklatásban némi logika. Hisz aki túl sokat pepecsel a dobozokkal, ellenőrizheti a lejárati határidőt, az összetevőket. Netán még azt a merészséget is elköveti, hogy nem a drága pénzen rogyásig reklámozott cikket választja, hanem valami gazdaságosabbat. Ezzel felrúgja a PR mindenhatóságába vetett feltétlen globális multinacionális hitet. A látszólagos árubőség közepette ezt a válogatós, ezért nemkívánatos vásárlói magatartást iktatja ki az a lelemény is, hogy apró moszkitóbetűkkel írják rá az élelmiszerekre a gyártót, a lejárati határidőket meg úgy elrejtik, hogy mikroszkóp kell a dekódoláshoz. Vagy csak óvni akarják az idősebbek idegszálait? A korosabb hölgyek beleszédülnének, ha szembesülnének egy-egy tartósított elemózsia tartalomlistájával. Az emberfia csak egy kis ebédet akar venni, mégis úgy érzi magát az összetétel tanulmányozásakor, mintha ismét az iskolapadban ülne, és a kémiaórán bonyolult képleteket kellene felismernie.
Mintha vegyiművekbe költöztettek volna egyes élelmiszergyárakat. Jó lenne tisztázni, hogy felkészülhessünk rá: milyen felirattöpörítésekkel kell még megküzdenünk? És milyen kémiai stúdiumokat kell elvégeznünk ahhoz, hogy megehessünk egy gombapörköltet? Ez lesz a jövő? Hogy nem lehet nyugodtan elfogyasztani egy sonkás zsömlét, csak ha mindenkinél ott van a falon a Mengyelejev-féle táblázat, mint egy házi áldás? Kódfejtőket kell majd hívni egy pizzához? Azt már alig merjük megemlíteni az egészséges életmód megszállottjainak érzékenységét óva, hogy a bio- és a light termékek piacán is lenne mit söpörni. Sokan abban a hitben élnek: garancia az étel egészségességére, ha pocsék az íze, vagy nincs is neki. Ezek az embertársaink valósággal elalélnak a teniszlabda-állagú és -ízű paradicsomoktól, a betonkeménységű kenyerektől, a kukacos almáktól. Vagy éppen a tejmentesített, vizezett műtejektől, amelyek „light” csalogató fedőnév alatt futnak – magasabb áron. Hovatovább csak ki kell írni a száraz zsemlére, hogy bio, és máris tolong az átejthető közönség.
Miért sznobok az emberek? Miért veszik azokat a gúlába rakott álakciós holmikat, amelyek másutt olcsóbbak? Hiszen sokszor áthúzzák a sosem volt korábbi árat, hogy a mellé írt, csak látszólag kisebb szám vonzóbb legyen. Európa szemétpiacaként velünk mindent lenyeletnek (a szó szoros értelmében), miközben a gazdákat egyre nehezebb helyzetbe hozzák. Lassan már azt is megszabják, hogy kukorica helyett müzlit kell adagolni a kocáknak, és kizárólag fehér edzőcipőben, steril szájkendővel, glasszékesztyűvel közelíthetők csak meg a komfortos ólak. Bezzeg ha más földrészről jön a cucc, mintha még arra sem lennének kíváncsiak az illetékes szervek, hányadik évezredből és milyen gerincesből származik a táp. Nem lenne ezekben az ügyekben némi feladata a fogyasztóvédelemnek?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.