Zsetonok és a próféta szakálla

Alig kétórányi repülőútra van tőlünk, mégis teljesen más világba csöppenünk. Kíméli a pénztárcánkat, és tengernyi látnivalót kapunk. Egy városon belül két kontinenst. Erre már rá lehet vágni, hisz nincs még egy ilyen pontja a földkerekségnek: Isztambulban vagyunk.

2011. 05. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elöljáróban tisztázzuk, hogy a közhiedelemmel ellentétben nem a Boszporusz-híd az egyetlen, amely összeköti Európát és Ázsiát. No persze ez a közismertebb, amikor 1973-ban elkészült, a tornyai közötti 1074 méteres távolsággal a világ negyedik legnagyobb függőhídja volt. Kinézetre egy gigantikus Erzsébet híd, és nem kell messzire menni tőle, hogy meglássuk szakasztott mását, öt kilométerrel fentebb a Boszporuszon az 1988-ban átadott Győzedelmes Mehmet szultán hidat. E második acélkoloszszus az elsőnél is hosszabb tizenhat méterrel, ám ezt a Topkapi Szeráj teraszáról vagy az Aranyszarv-öbölből nem látni.
Innen, az Eminönü negyed kikötőjéből azonban óránként indulnak a Boszporusz-túrák, harsogó kikiáltók gyűjtik a turistákat, és a kis hajók elvisznek a Bizáncot 1453-ban elfoglaló szultán nevét viselő hídhoz is. A másfél órás túra mindössze tíz líránkba kerül (1 líra hozzávetőleg 125 forint, ha eurót váltunk át), és az élmény, Európa és Ázsia között csorogni, páratlan. Elhaladunk és eltörpülünk a Mariner of the Sea mellett is, a világ ez idő tájt nyolcadik legnagyobb luxus óceánjárója éppen a kadiköyi kikötőben horgonyoz.
Aki úgy gondolja, hogy átugrik a szomszéd földrészre, 1,75 lírából is megteheti. Ennyibe kerül egy zseton, amivel nem csak a metrón, a villamoson vagy a HÉV-szerű vasúton utazhatunk; itt a hajó is a tömegközlekedés szerves része. Ami persze logikus, hiszen a Boszporusz alatt egyelőre még csak tervben létezik metróközlekedés, a két híd túlzsúfolt, és a tizenkétmilliós lakosság jelentős része ingázik Európa és Ázsia között. A kötött pályás tömegközlekedésben, főképp az óvárost átszelő Ordu Caddesi villamosvonala mentén számunkra szokatlan, hogy a peronokra eleve csak az léphet be a forgókaros kapukon keresztül, aki bedobta a zsetont vagy lehúzta a bérletét. S kis kuckókban éber szemek vigyázzák a rendet.
A zsongás a Sultanahmet megállónál a legnagyobb, ahol az egyetemes építészet két remeke, a Hagia Sophia és a Kék mecset, hivatalos nevén a Sultanahmet-dzsámi magasodik egymással szemben. Az 532–537 között épült Hagia Sophia-bazilikát, a görög-keleti kereszténység szimbólumát II. Mehmet a város elfoglalása után azonnal mecsetté alakíttatta, így kapta a minaretjeit is, 1935 óta viszont múzeum. Ma húsz lírát kell leszurkolni a belépőjegyért, és ha nem vagyunk ott a fél tízes nyitáskor, akkor napközben százméteres sorra is számíthatunk a pénztár előtt. A bő ezer évvel később, 1609 és 1616 között felhúzott Kék mecsetbe ingyenes a belépés, a sor is gyorsabban halad, ide még este fél nyolckor is bejuthatunk a cipőnk levétele után, és a szőnyegre süppedve ámulhatunk a húszezer kék csempével borított falak között. A Sultanahmet-dzsámi annak idején kivívta Mekka haragját, mert addig csak az ottani nagymecsetnek volt hat minaretje a világon. I. Ahmed szultán engesztelésképpen jelentős öszszeggel járult hozzá, hogy a muzulmán világ legszentebb helyén építhessenek egy hetediket is.
A Hagia Sophia mögött Topkapi Szeráj, az egykori szultáni rezidencia is páratlan látványosság a háremmel, a kincstárral és az iszlám ereklyék termével, ahol Mohamed prófétának nemcsak a kardját, hanem a szakálla egy darabját, mi több, a lábnyomát is őrzik. A szerájba húsz líra leszurkolása után nyerünk bebocsátást, a hárem látogatása plusz tizenötbe kerül. Kihagyhatatlan a környéken az Elsüllyedt Palota is (belépő: 10 líra), csak meg kell találni. Hiába látja az egyszeri turista a táblát, hogy mindössze negyven méterre van a kiszemelt céltól, a nyitvatartási időn túl, amikor nincs sor a bejárat előtt, így sem könnyű rábukkanni. A felszínen egy kisebb épület a sok közül, lent azonban 336 korinthoszi oszlop tart hatalmas boltozatot, vízben állva. Merthogy valójában egy zseniálisan megvilágított zárt víztározóban vagyunk, amit még Justinianus császár építtetett a VI. században.
Magyar vonatkozásra a Hagia Sophiában is bukkanunk, az imafülke előtt álló két hatalmas bronz gyertyatartót Nagy Szulejmán hozta el 1526-ban a budavári királyi palotából hadizsákmányként, de sokkal inkább megérint bennünket az Egri csillagokból is ismert Yedikule, a Héttorony. Az ókori és középkori városfal déli kiszögellésénél magasodó erődítmény, ami jobbára börtönként funkcionált, könnyen megközelíthető a HÉV-szerűséggel. Vigyázat: bár a zseton erre is 1,75-be kerül, a metróra és villamosra jó műanyag korongot hiába dobáljuk a peron előtti masinába, az rendre visszaköpi, és nem enged be bennünket a vágányokhoz. Itt egy picike fémzseton kell ahhoz, hogy szezám, tárulj! legyen.
A Yedikule kapuján belülre jutva (belépő: 5 líra) első benyomásunk az, hogy meglehet, itt már több turista halt meg, mint annak idején rab. A falakra felfelé vezető, meredek, töredezett lépcsők közül csak az egyiken van védőkorlát, fent pedig egyáltalán nincs, a szeles időben a szédítő mélységtől egy-két méterre mászkálnak a tériszonyt nem ismerő látogatók. Mi tagadás, nem bánjuk, hogy a tornyokon belül biztonságban is fel lehet kapaszkodni, és élvezhetjük a pazar kilátást a Márvány-tengerre. A Keleti torony aljában 2009-ben elhelyezett emléktábla, rajta felirat: „Török Bálint, Bornemiszsza Gergely, Majlád István, Béldi Pál és mindazon magyar rabok emlékére, akik hazájuktól távol, a Héttoronyban raboskodtak a XVI–XVII. században.” A márványlap jobb felső sarkában pici piros-fehér-zöld szalag.
Arra azért jóval nagyobb az esély, hogy honfitárssal nem itt, hanem a Nagy Bazár forgatagában futunk össze.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.