Barangolás hetedhét színországban

Tizenkét éve működik a XVII. kerületi Bartók Béla Alapfokú Művészetoktatási Intézmény képzőművészeti tanszaka, amelynek létrehozása Breitkopfné Losovy Beáta tanárnő nevéhez fűződik. Az iskolában a kilencvenes évek végén egészítették ki az alapfokú művészeti képzést a táncoktatással, képzőművészeti tanszakkal, a következő tanévre már színházművészeti tanszakra is lehet jelentkezni. A tehetséggondozásért 2007-ben Budapestért díjjal kitüntetett tanárnőt munka közben látogattuk meg a rákosmenti művészeti tanodában.

Torkos Matild
2011. 06. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem véletlenül merült fel olyan erőteljesen a rákosmenti gyerekek tanórán kívüli, ám szervezett, iskolarendszerű képzőművészeti oktatása iránti igény, hogy rajztanszak induljon a Bartók-zeneiskolában.
A kerületben országos hírű művészek – szobrászok, festők, keramikusok, grafikusok – élnek évtizedek óta. Alkotásaikat szinte folyamatosan mutatják be a városrészi művelődési házak, kiállítótermek, ahova a szülőkkel vagy tanáraikkal a gyerekek is előbb-utóbb eljutnak. A művészek egy része bekapcsolódik az általános iskolai rajzoktatásba, vagy saját tanítványokat fogad.
A Bartók-zeneiskolában tizenkét éve működő képzőművészeti tanszakot Breitkopfné Losovy Beáta vezeti, aki földrajz–rajz szakos tanári diplomával 1983 óta tanít rajzot az egyik kerületi iskolában. Később a Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karán megszerezte a színdinamikai és színszakértői oklevelet, illetve ezt követően a nemzetközi színdiplomát is.
Színdinamikai tervezőként több fővárosi szálloda külső homlokzatának, illetve belső helyiségeinek színeit tervezte meg, de munkáját dicséri a Mahart szabad kikötő épületeinek külső színvilága, a Lapker Rt. táblás utcai logisztikai létesítményeinek színmegjelenése, az egyik szlovákiai kisváros főterének hangulata az általa megválasztott színárnyalatoknak köszönhetően, a Puskás Ferenc Stadion lelátójának színdinamikai terve a trikolór felhasználásával.
A törékeny alkatú tanárnő szinte beleolvad a lázas alkotómunkába feledkezett, zsibongó gyerekcsapatba. Most éppen az év végi vizsgára készülnek, a folyosó kövezetén hatalmas, plakátszerű képen dolgozik egy kissrác, élénk, harsány színek jelenítik meg a mesevilágból vett történeteket. A teremben a Magyar Nemzet lapjai szolgálnak alapanyagul ruhakompozícióhoz, míg a kisebbek egy felfújt lufi segítségével fejforma kialakításához használják a masszává dolgozott újságpapírt. A rajztanszakra járó gyerekcsapat igen vegyes korú, vannak itt alsó tagozatosoknak tűnő kisebbek, tinik és már gimnazistakorú ifjú hölgyek is. – Egyáltalán nem zavaró, hogy a kicsik és a nagyok együtt dolgoznak, sőt kifejezetten jó hatással vannak egymásra, segítik, inspirálják egymást. Arra is akad példa, hogy egy kisebb növendék technikai tudása jobb, mint idősebb társáé – mondja Losovy Beáta.
És mintha őt igazolná, egy gimnazistakorú lány siet az egyik selymet festő leányka segítségére, gyakorlott vonásokkal húzza át a kacskaringós indamotívumot ezüstfényű ruhafestékkel a kiszabott ruhaidomon, a kicsi eközben lesi minden mozdulatát. Talán a közös alkotótevékenység az oka, hogy a gimnazista nagylány egyenrangú alkotótársként segíti a kisebbet. – Először csak selyemkendőket festettünk; olyan jól sikerült, hogy most már ruhákat is készítenek a gyerekek, ezeket aztán be is mutatják egy kis divatbemutatón az évzáró vizsgának számító, Utazásaim Színországba című kiállításunkon a Csekovszky művelődési házban.
Az oktatás hat évfolyamos rendszerben folyik, van egy előképző is, és aki már végzett, s például még nem érettségizett le, továbbképző évfolyamon itt maradhat – mondja a tanárnő, aki büszkén számol be arról is, hogy növendékei közül számosan nyertek már fővárosi és országos rajzversenyeket, van, aki a képzőművészeti egyetemen folytatta tanulmányait.
Ugyanakkor Losovy Beáta fontosnak tartja az oktatásban azt is, hogy növendékei, ha későbbi pályájukon nem is a képzőművészet lesz a fő hivatásuk, befogadóként, tárlatok látogatóiként könnyebben megértsék a művész által közvetíteni kívánt gondolatokat, érzéseket. A művészeti iskolában Beáta azt tapasztalta, hogy míg a zeneiskolába inkább szülői ösztönzésre jelentkeznek a gyerekek, a rajz tanszakra szinte kivétel nélkül a saját kezdeményezésükre íratták be őket. Ez érthető is – teszi hozzá –, hiszen a zenei tehetség, a kiváló hallás már egészen kicsi korban megmutatkozik és fejleszthető. A tanárnő szerint a képzőművészeti tehetség nem ilyen, van, akinél kora gyermekkorban fel lehet fedezni, és folyamatosan fejleszthető is, ám gyakran előfordul, hogy ötödikes kor körül megtorpanás figyelhető meg, akár egészen a hetedikes korig, és akkor tör elő ismét. Mint ahogy olyanra is van példa, hogy a gyerek szorgalmasan festeget, rajzolgat, csiszolgatja a technikáját, és csak tizedikes vagy tizenegyedikes korában tör elő belőle a kreativitás, de akkor már a kitartásának köszönhetően jókora technikai tudással. Az eredeti gondolkodás sokkal fontosabb a képzőművészetben, mint a technikai tudás – utóbbi jól fejleszthető.
Beáta mindig hangsúlyozza, hogy a gyerekek tehetségének kibontakoztatása érdekében ezeken a foglalkozásokon a kreativitásért, művészetekért, az érzelmekért felelős jobb agyféltekét „dolgozzák meg”. A zenei oktatás mellett ezért is fontos, hogy a képzőművészeti ismeretek, a rajzolás és a festés kiemelt szerepet kapjon az általános iskolás diákok képzésében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.