Fékezett energiaárak

Piaci eszközökön keresztül próbáljuk meg kordában tartani a hazai energiaárakat – mondta Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter a Magyar Villamos Művek (MVM) 2011 és 2013 közötti stratégiájának bemutatóján. Baji Csaba, a társaság elnök-vezérigazgatója szerint az MVM érdeke is az, hogy az árak szinten maradjanak. A cégcsoport külföldön terjeszkedne.

Dékány Lóránt
2011. 06. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem a politikának, hanem az üzletnek kell eldöntenie, hogyan tud együttműködni a Magyar Villamos Művek (MVM) és a Mol – utalt tegnap Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter a magyar állam által visszavásárolt 21,2 százalékos Mol-részvénycsomag további sorsára. A tárcavezető az MVM 2011 és 13 közötti stratégiájának bemutatóján úgy fogalmazott: „elsietett privatizáció és torz piacnyitás történt az energiaiparban, ami miatt a köz érdeke nem tudott megfelelően érvényesülni”. Hangsúlyozta, emiatt szükséges, hogy a kormány piaci eszközökön keresztül megpróbálja befolyásolni az energiaárak alakulását. – Az állam nem mindenható, de a verseny hiányát üzletszerű beavatkozással igyekszik pótolni – emelte ki Fellegi Tamás. Megjegyezte, ilyen lépés az MVM gázpiaci megjelenése is. Baji Csaba, az MVM elnök-vezérigazgatója a stratégiát ismertetve elmondta, a társaságcsoport hosszú távon jelen kíván lenni a gázpiacon, mind a nagykereskedelemben, mind pedig a szállításban.
Utóbbi alatt érthető, hogy az MVM-csoporthoz tartozó Ovit építheti majd a magyar–szlovák gázösszeköttetést. A vezérigazgató szavai szerint ugyanis nem várható, hogy az MVM megvásárolja a Mol tulajdonában lévő FGSZ Földgázszállító Zrt. eszközeit, vagyis a nagynyomású vezetékeket.
Baji Csaba rámutatott, a stratégia egyik fontos eleme, hogy az MVM hozzájáruljon az energiaárak kordában tartásához. – A társaság érdekelt abban, hogy hosszú távon szinten maradjon az áram ára, de a német atomerőművek leállása áremelkedéshez vezethet. A kétféle hatást megfelelő üzletpolitikával szinkronba lehet hozni – fejtette ki az elnök-vezérigazgató. A 2013-ig szóló tervek között nagy hangsúlyt kapott az MVM regionális szereplővé válása. A cégcsoport a Balkán nyugati részén – főként Horvátországban és Szerbiában –, illetve Romániában terjeszkedne. – Földrajzi elhelyezkedés szempontjából ezeket az országokat el tudjuk érni kereskedelmi és termelői szempontból, valamint ezeken a területeken még maradtak kiaknázatlan piaci lehetőségek, ahol az MVM versenyképesen tudna működni – tette hozzá kérdésünkre Baji Csaba.
Jelentős szereppel bír a stratégiában a megújuló energiaforrások növelése. Mint az elnök-vezérigazgató jelezte, akkor tudnak ez irányú elképzeléseikről beszélni, ha már ismert lesz, hogyan alakul át a zöld- energia támogatási rendszere. Elsősorban a geotermikus energiában látnak lehetőséget, de a szélerőműpark bővítésében is gondolkoznak. A stratégia azzal számol, hogy az MVM adózás előtti eredménye a tavalyi 90 milliárd forintról 2020-ig 250 milliárd forintra nő, de hatékonyságjavítással már 2013-ra 150 milliárd forintot érnének el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.