Kopog a történelem – van itthon valaki?

Pozsgai Zsolt
2011. 06. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Június elején a kötcsei évértékelő előadásokon Orbán Viktor és Matolcsy György egymástól függetlenül, de meglepő azonossággal beszélt arról, hogy a „történelem üzent” nekünk, és a történelem üzenetét meg kell hallani ahhoz, hogy továbbléphessünk. Matolcsy évszámokat is sorolt az elmúlt századokból, olyan történéseket idézett fel, amelyek valamilyen szinten párhuzamba állíthatók a mostani helyzettel és problémákkal. 1922, 1822, 1720 – és megannyi dátum. Nem ismeretlen ez a megközelítés, Platóntól Várkonyi Nándorig sokan sokszor elmondták már, milyen fontos meghallani a történelem üzeneteit ahhoz, hogy a helyes utat megtalálhassuk. Ha a kormányzó elit az üzenet által sugallt tanulságok mentén szeretne tovább- menni, erre minden antik és új bölcs csak elégedetten bólinthat.
Úgy gondolom azonban, ez kevés. Kevés, ha csak ez az elit szűri le a tanulságokat. Félek, hogy magánügy marad, és hiába érvelnek vele – sokan nehezen tudják majd értelmezni.
Nincs egyéni történelemképünk. Hogy lenne? Az elmúlt húsz évben a történelem az oktatás síkján mozgott, és akármilyen jó egy történelemtanár, akármilyen alapos egy történettudományi tanszék, nem tudja pótolni azt, amit a művészet, a színház, a film, a dokumentumműfajok képesek megtenni. Aki történelmi drámával, filmmel próbált elindulni, magányos harcos maradt. Aki nemzeti jellegű fesztiválokat szervezett, gyanús alak lett. A dokumentumfilmek alkotói nem találtak teret ahhoz, hogy alkotásaik szélesebb közönség elé kerüljenek, vagy akár az iskolai tananyag és oktatás részei legyenek. Így nőtt fel több generáció – átélhető nemzeti történelemtudat nélkül. Hogy várható el tőlük, hogy a kormány törekvéseit a maguk történelmi relációjában átélhessék?
Volt, amikor a történelem eszköznek számított ahhoz, hogy a hatalmi elit igazolja lépéseit, hogy a néptömegek nemzeti érzéseit – amelyek irányítottak voltak – saját szolgálatába állítsa. A szocialista táboron belül országonként eltérő módon ugyan, de a népnevelés eszközeként használták a történelmet. Gondoljunk csak a Szovjetunió propagandafilmjeire, kórusműveire, irányított képzőművészetére. Nem mindenki fogadta el természetesen a történelem ábrázolásnak ezt a módját, többnyire belőlük lettek a halhatatlan művészek, míg ők maguk lelki vagy testi nyomorban sínylődtek. „Minden, ami igaz, öl” – mondta Nietzsche, és feltehetően igaza volt, ha körülnézett abban a korban, amelyben élt.
Magyarországon viszonylag szerencsés helyzetben voltunk. A hatvanas-hetvenes-nyolcvanas évek történelemábrázolása a filmekben, színpadokon a legtöbb esetben értéket adó művek segítségével történt. A Jókai regényeiből készült filmek vagy Szabó Magda csodálatos királydrámái mind valamiféle misztikus-realista, léleknek, szívnek jóleső nemzeti tudatot gondoztak. Miután az akkori hatalmi elit a magyar történelmet meglehetősen felszínesen ismerte, és csak a kiemelkedő történelmi események „tisztaságára”, szocreál ábrázolására törekedett – a magyar történelem nem ide tartozó fejezeteivel szabadon bánhattak az alkotók. 1848/49 vagy még inkább 1919, 1945, 1956 tárgyában a kulturális politika megkövetelte a meglehetősen egysíkú ábrázolást, amely a sematikus ünnepi műsorok szintjéhez igazodott.
Mégis, az ötvenes-hatvanas-hetvenes évek korosztálya elsősorban a televízióból, az akkor elképesztő számban készülő történelmi filmekből összerakta saját történelem-önértékelését, érezte, hogy gyökerei vannak és voltak, hogy a történelmi tapasztalatok a mindennapok részévé lettek. A filmes írók vagy drámaszerzők nagy élvezettel lapozgatták a magyar történelem nem igazán közismert lapjait, boldogan hozták fel felszínre a kincseket, mondván: ez is te vagy, a történelmed te vagy magad, nemcsak a gének öröklődnek, hanem a történelmi tudatod is, feltéve, ha folyamatos visszaigazolást kapsz. Közben a korszak filmrendezői igyekeztek, hogy megörökítsék az adott kort, annak dokumentarista-narratív ábrázolásmódjával – gyermekeinknek, unokáinknak –, persze hogy láttuk közben a hazug propagandát, de mégis volt Dobó- vagy Dózsa-képünk. Tudtunk Rákócziról, az egész családról, ismertük Baradlayék történetét, elképesztő sikerszériát futott be Szabó Magda által Béla király. Hernádi Gyula darabjaiban a magyar újkori történelem érzékeny versekké nemesedett, Páskándi, Sütő és mások előhozták a mesterséges határ mögött rekedt magyar történelmi tanulságokat. Nem jöttünk zavarba az Árpád-ház uralkodóinak felsorolásakor, tudtuk, hogy Kun László mivel tűnt ki a korszak királyai közül – és megannyi példa. Mert ontották elénk a történelmi példákat, alakokat, és ha olykor ezt propagandisztikus céllal tették is – a néző tájékozott volt és igényes. Meg tudta különböztetni az értéktelent az értékestől. Felépített történelemtudata eligazította őt. És bölcsebben, sikeresebben, nyugodtabban cselekedett az akkori korszak hazugságaival szemben – mert a régmúlt történelmi példái erre tanították. Minden történelmi műnek volt valami rejtett áthallása – amit a közönség nagy része pontosan vett, összekacsintottunk a párttitkár háta mögött, tudtuk, ő is érzi, mi történik a filmben, a színpadon vagy a kiállítóteremben.
És amikor már közeledett a rendszerváltás – még nem a naptárban, hanem az emberek gondolkodásában, érzéseiben, akkor dübörgött igazán pl. az István, a király minden sora. Azonosíthatta magát ki-ki István népével vagy Vazul igazságával.
Generációk vesztették el ezt a képességet, hogy a múlt üzenetét meghallhassák. Nagy felelőssége van ebben a rendszerváltás óta minden kormánynak. Ha születtek is történelmi művek, például drámák, azok vagy az alternatív művészet szabályai szerint korcs parabolák, idétlen szatírák, nemzetgyalázó művek lehettek, vagy ha a már emlegetett „genetikus” történelmi tudattal rendelkeztek – partizánsorsba kényszerültek. A színházakból lassan kikoptak a történelmi tudatot ápoló művek, a filmművészet szinte teljes egészében elfordult ettől a műfajtól. Miféle ideológiai viták voltak még a Széchenyi-film kapcsán is: rendező, vezető színész, statiszta vitatkozott azon, mi legyen a film vége, hogy „tálalja” az adott kor Széchenyi emlékét. Fellángolt a Széchenyi–Kossuth- vita, de ez is az alpári aktuálpolitika szintjén.
Magányos hősök megpróbálkoztak a valódi történelemábrázolással, filmen, színpadon, képzőművészetben – sok esetben azonban megmosolyogni való bolondoknak tartotta őket a kultúrpolitika és a művészeti életet irányító, rendkívül szervezett és jól összezárt elit. Az az elit, amelynek célja nem a magyar nemzeti kultúra fejlesztése volt. Sokkal inkább az állami szubvenció minél szűkebb körben való elosztásában volt érdekelt. Elvesztette jelentőségét a történelmi tudatábrázolás, a nemzeti karakterek művészi megjelenítésének fontossága, és egyáltalán minden, amihez apáink, nagyapáink révén közünk volt vagy lehetett.
Közel egy éve, a valódi rendszerváltásnak nevezett fordulat után többen vártuk, hogy ez a szemlélet megváltozik. Hogy például a Magyar Történelmi Film Alapítvány, amely sokáig szinte haldoklott – most majd új tartalmat kap. De nem: az elsők között szüntették meg. Az önkormányzati, majd a parlamenti változásokat követő átszervezések a művészeti életben is inkább a szubvenció újra elosztását mint a nemzeti irodalom, színház, film vagy képzőművészet iránti fokozott figyelmet jelentették. Az újjászervezett színházi igazgatói csapat a lehető legkevesebb figyelmet fordítja a színházi történelemábrázolásra. Külhoni magyar intézetek szervezte fesztiválokon dübörög együtt a klezmer- és a cigányzene, mint a magyar kultúra hagyományosnak mondott elemei. Legutóbb az európai kulturális intézetek budapesti bemutatkozásán a magyar szervezők izraeli plakátkiállítással lepték meg a nagyérdeműt. Félreértés ne essék, ha palesztin babakiállítást szerveznek, annak sincs köze a magyar történelmi értékekhez.
Ha a „történelem üzen”, azt nem csak a politikai elitnek kell meghallani. Mennyivel egyszerűbb lenne a dolguk, ha a történelmi szükségszerűségeket, a nemzeti történelmi példákat, lehetőségeket és megoldásokat az egyszerű állampolgár is értékelhetné. Mennyi felesleges energiát, hőzöngést, keserűséget meg tudnánk spórolni! Mennyivel rövidebb úton jutna el a kormányzói szándék és akarat azokhoz, akik a mindennapjaikban valósítják meg a kitűzött feladatokat!
A történelem most nem egyszerűen „üzent”. Ha lehetek ilyen vulgáris: pofán vágott minket. Szédülünk tőle, vérzik az orrunk. A gazdasági világválság, a múlt századi, üzent. Tenni kellene érte kormányzati szinten, hogy ezek az üzenetek mindenkihez eljussanak.
Akkor már kopoghat az ajtónkon a történelem.
S mi végre kiszólhatunk a kopogásra: „Jövünk! Itthon vagyunk!”

A szerző író, rendező

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.