Új feljelentés készülhet a Biszku-ügyben

Új feljelentést kellene tenni a Biszku-ügyben, hogy eldönthető legyen, felelőssé tehető-e az egykori belügyminiszter mint civil elöljáró az 1956-os forradalmat követő megtorlásokért. A nemzetközi büntetőjog szakértője szerint alapos vizsgálat nélkül az ügyet nem lehet végérvényesen lezárni. Az Alkotmánybíróság (AB) még nem tárgyalta a kommunizmus bűneinek tagadása miatt benyújtott indítványt.

Kulcsár Anna
2011. 06. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kommunizmus bűneinek tagadása. Az MSZP–SZDSZ többségű Országgyűlés 2010. február 22-én törvénybe iktatta, hogy a holokauszt tagadása bűncselekmény. Sólyom László akkori köztársasági elnök aláírta a jogszabályt. A parlament a kormányváltás után, 2010. június 8-án egyéni képviselői indítványra kiegészítette a rendelkezést. A büntető törvénykönyv 269/C paragrafusa ekkor nyerte el jelenlegi formáját. A Btk. most így szól: „Aki nagy nyilvánosság előtt a nemzetiszocialista vagy kommunista rendszerek által elkövetett népirtás és más, emberiség elleni cselekmények tényét tagadja, kétségbe vonja, vagy jelentéktelen színben tünteti fel, bűntettet követ el, és három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.” A jogszabály indokolása szerint a törvény büntetőjogi szempontból is azonos mértékkel méri a totalitárius rendszerek bűneit, nem tesz különbséget a nácizmus és a kommunizmus áldozatainak emberi méltóságát, kegyeleti jogait sértő megnyilvánulások büntetőjogi megítélésében.


Immár egy esztendeje, hogy nyilvánosságra került egy tévéfelvétel arról, Biszku Béla szerint az 1956-os forradalom után nem voltak koncepciós eljárások. A volt belügyminiszter úgy nyilatkozott: „valamilyen cselekmények alapján történtek az ítéletek”. Arra a kérdésre, elfogadható-e, hogy több száz embert kivégeztek, több tízezret bebörtönöztek, több százezren pedig elhagyták az országot, azt válaszolta: ehhez neki nem volt közvetlen köze. Hozzátette: „az, hogy mennyi ember hagyta el az országot, az akkori helyzet következménye volt, rendkívül sajnáltam azokat az embereket, akik ennek a helyzetnek a következményeként a hazájukat kénytelenek voltak elhagyni. S nagyon sokan, én nem tudom pontosan megmondani, de százezernél is többen visszajöttek Magyarországra, és itt élték az életüket tovább”.
Az I. és XII. kerületi ügyészség úgy értékelte, hogy Biszkunak e kijelentései jelentéktelennek tüntették fel a kommunizmus idején elkövetett bűntetteket. A hatóság emiatt vádiratot nyújtott be, és azt indítványozta, hogy a bíróság ítélje felfüggesztett szabadságvesztésre Biszku Bélát.
Sokan vitatták: helyénvaló-e, hogy a volt belügyminisztert nem a hajdani cselekedeteiért, hanem az ezekről alkotott véleményéért kívánják felelősségre vonni. A találgatásoknak azonban csakhamar vége szakadt, mert a Budai Központi Kerületi Bíróság nem tűzte ki az ügy tárgyalását, hanem 2011. február 24-én az Alkotmánybírósághoz fordult. Kérte a kommunizmus bűneinek tagadásáról szóló 2010 júniusában elfogadott jogszabály megsemmisítését. Álláspontja szerint a törvény sérti a jogbiztonságot, a szólásszabadságot és aránytalanul korlátozza az alkotmányos alapjogokat. A tanács elnöke az Alkotmánybíróság határozataira és a tatai sortűz Strasbourgot is megjárt ügyére hivatkozva egyebek között felvetette: hogyan lehetne a kommunizmus bűneinek tagadásáért elmarasztalni valakit, amikor az 1956-os történéseket még nem minősítették háborús bűncselekménynek, emberiség elleni bűncselekménynek? Az AB még nem kezdte meg az indítvány tárgyalását.
Gellért Ádám jogász, Hágában dolgozó fiatal szakember tavaly október 21-én kezdeményezte a Fővárosi Főügyészségen: az 1956-os megtorlásokban vállalt szerepe miatt indítsák meg a nyomozást Biszku Béla ellen. Gellért szerint a Kádár-rendszer egykori belügyminisztere, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja emberiesség elleni bűncselekményt követett el. Részt vett az 1956-os forradalmat követő megtorlások irányításában. Gellért beadványa konkrétan két koncepciós eljárást említett meg. Az egyikben katonatiszteket vontak felelősségre, a másikban Szilágyi Józsefet, illetve Nagy Imrét, Gimes Miklóst és Maléter Pált marasztalták el. Mindannyiukat kivégezték. A beadvány tartalmazta azt is, hogy 1957-től – három év alatt – 25 ezer embert ítéltek el konstruált eljárásokban, ezer személyt pedig szovjet kényszermunkára szállítottak, s több százezren elhagyták az országot. A főügyészség tavaly október 29-én elutasította a kezdeményezést. Szerinte Nagy Imre és vádlott-társai törvénytelen elítélése, kivégzése előre megfontolt szándékkal elkövetett emberölésnek, azaz gyilkosságnak minősülhet. Az ilyen bűncselekményt annak idején halállal büntethették, ám a halálbüntetést érdemlő cselekmény elévült. A soha el nem évülő emberiesség elleni bűncselekmény viszont a vádhatóság szerint nem állapítható meg.
Gellért panasszal élt a Legfőbb Ügyészségen. Kérte: rendeljék el a nyomozást Biszku ellen, és fontolják meg a büntetőeljárás megindítását az 1956-os megtorlásokban részt vevő ismeretlen személyekkel szemben is. Gellért úgy vélte: a Legfőbb Ügyészségnek azt kell eldöntenie, hogy a törvénytelen elítélések és kivégzések összefüggésben vannak-e a szovjet katonai agresszióval, illetve a magyar állam hajdani megtorló politikájával. Mindez ugyanis feltétele az emberiesség elleni bűncselekmény megállapításának. A panaszos szerint ugyanilyen fontos, hogy Biszku Béla egy elnyomó apparátus vezetőjeként tevékenykedett, és tagja volt a megtorlásokat irányító operatív bizottságnak. Ez alapozza meg személyes felelősségét. Gellért Ádám szerint az ügyészségnek nemzetközi büntetőjogi, hadtörténész és levéltári szakértők segítségére is szüksége lett volna a körülmények tisztázásához. A panaszt formai okokra hivatkozva maga a főügyészség utasította el. Szerinte a beadvány elkésett. A jogász ez ellen a döntés ellen is panaszt tett, a Legfőbb Ügyészség azonban a jogorvoslati kérelmet 2010. december 17-én elutasította.
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem volt tanszékvezető és habilitált docense, Gellér Balázs József ügyvéd lapunknak már korábban (2011. január 28.) kifejtette, hogy idehaza is érvényesek a nemzetközi büntetőjog rendelkezései. Ennek megfelelően a vezető, az elöljáró felelősséget visel nemcsak a saját magatartásáért vagy alárendeltjei tevékenységéért, hanem annak az egész szisztémának a működéséért is, amelynek részese volt. Ez az elv a XV. századtól ismert volt – közölte az egyetemi oktató –, s a második világháború után a nürnbergi perekben, a megszálló hatalmak eljárásaiban és a tokiói törvényszék gyakorlatában is érvényre jutott. Az egyetemi tanár ehhez most azt tette hozzá: a nemzetközi jog szabályai és gyakorlati elvei közvetlenül alkalmazandók, nincs szükség külön jogszabályra. A háború és a polgárháború büntetőjogi szabályrendszere ugyanakkor különbözik. Azt a Legfelsőbb Bíróság köztudomásúan már 2000-ben megállapította, hogy a nemzetközi büntetőjog szerint 1956. október 23-a és november 4-e között polgárháborús állapotok uralkodtak Magyarországon, hiszen az állam saját lakossága ellen használta fel az erőszak-apparátust. November 4-től, a szovjet csapatok bevonulásától az összeütközés nemzetközi jellegűvé vált, és háborúról lehetett beszélni.
A Biszku-ügyben a vádhatóság eljárása nem terjedt ki az összes szükséges körülményre – fejtette ki Gellér Balázs József. Mint mondta: a hatóságnak először is azt kellett volna tisztáznia, hogy 1957-ben és a következő években konkrétan hogyan rendelkezett a nemzetközi büntetőjog. Ez a szabályrendszer ugyanis nem statikus, hanem folyamatosan változik, fejlődik. Elemzésre szorul tehát, miképpen határozhatók meg a háborús és az emberiesség elleni bűncselekmény feltételei, s a háború vagy a polgárháború időszakára meghatározott szabályok érvényesíthetők-e a megtorlás idején is.
Kérdés az is: Biszku Béla mint polgári elöljáró tudott vagy tudhatott-e a tömeges eljárásokról. A gondatlan mulasztás is bűncselekmény lehet. A nemzetközi büntetőjog szakértője úgy véli: a kérdésekre lehet tagadó válaszokat adni, lehet azt mondani a vizsgálat végén, hogy 1957–58-ban Biszku Bélát a nemzetközi jog alapján nem terhelte felelősség emberiesség elleni bűncselekmények vagy adott esetben háborús bűncselekmény miatt. Ebben az esetben el kell fogadni, hogy egy olyan történelmi időszakban követte el a cselekményeket, amikor csak a hazai jog alapján lehetett volna felelősségre vonni, de a belső jog ezt nem tette meg. Ami szakmailag nem fogadható el, azazhogy ez a vizsgálat mostanáig nem történt meg – szögezte le a szakértő.
Az ügyészségnek a feljelentést elutasító tavaly októberi határozata nem zárta le egyszer és mindenkorra az ügyet – vélekedett Gellér Balázs József. Szerinte a tisztázást az mozdíthatná elő, ha új feljelentés készülne. Ennek nem általánosságban kellene hivatkozni a megtorlás eseményeire. Konkrét adatokat kellene tartalmaznia arról, hogy a vezető beosztású Biszku Bélának tudnia kellett a megtorló cselekményekről, s a történésekért a nemzetközi jog szabályai szerint polgári elöljáróként felelősséggel tartozik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.