Tíz körömmel

K Ö N Y V E S H Á Z

2011. 09. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem könnyű magyarázatot találni arra a jelenségre, hogy művelődéstörténetünk egyik legheroikusabb és legizgalmasabb fejezete miként kopott ki közösségi emlékezetünkből. Igaz, az efféle jelenségek a mi tájainkon csöppet sem szokatlanok: éppen azokat az eseményeket, személyeket, fölfedezéseket borítja a feledés kártékony homálya, amelyek és akik csöndes forradalmaikkal változtatták meg döntő módon a régi Magyarországot. Ilyen a honi hegymászás és hegykutatás históriája is, melyet hőseivel, humanista szemléletmódjával és kíméletlen bátorságával egyetemben maga alá temetett a kevésbé hősies korszakok lavinája.
Magyarázat lehet az is, hogy a hegymászás manapság gyökeresen mást jelent, mint abban az időszakban, amikor a hegyet még szentként tisztelték, a csúcsokra nem vezettek sem ösvények, sem rögzített kötelek, a barlangodúkat rosszindulatú manók, kincsőrző sárkányok népesítették be, illetve olyan szerencsétlenek csontvázai, akik ezekért a kincsekért mindenüket kockára tették. Ma a hegymászás inkább rekordhajhászás, sportteljesítmény és médiamegjelenés meg szponzorvadászat. Semmint annak az elveszett magas hegyi polgárságnak a szenvedélye, amelyik férfias eltökéltséggel kapaszkodott föl a soha nem járt fennsíkokra, csúcsokra és tengerszemekhez, olykor tíz körmével csüngve a semmi fölött – csak hogy tudományos kíváncsiságának eleget tehessen. Leküzdve rettegését a sziklákat benépesítő rémektől, rablóbandáktól és idegen kincsvadászoktól, akik gyilkolni is képesek voltak lelőhelyeik titokban tartásáért…
E polgárság megsemmisítésével, hegyeink elvesztésével együtt jár az, hogy a klasszikus magyar hegymászó-irodalom ma már olyan ritka, hogy csak árveréseken tűnik föl megfizethetetlen tételként – hiába fájna a fogunk például a Turistaság és Alpinizmus évfolyamaira vagy a Magyarországi Kárpát-egyesület szellemiségét őrző kiadványokra, netán régi Tátra-bedekkerekre. Ezért is nagyra becsülendő a világ legkisebb magashegysége iránt mélyen elkötelezett, hegymászó és művelődéstörténész Neidenbach Ákos tevékenysége, aki szó szerint minden követ megmozgat, hogy a hajdani magyar–cipszer Tátra kutatói, ezek a nagyszerű vertikális fölfedezők ismét előkerülhessenek a lavina alól. Összegyűjtötte többek között a Tátrára vonatkozó legendákat (Tátrai legendárium. Kornétás Kiadó, 2000), A Kárpát-medence magyar vonatkozású hegymászó- és turistairodalmának bibliográfiáját (magánkiadás, 1994); a Hegymászó balesetek című munkájával (Kornétás, 2002) pedig a hegy áldozatainak állított méltó és tanulságos emlékművet.
Neidenbach most nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy bemutassa olvasóinak a Tátra-kutatás három legizgalmasabb alakját a hőskorból: a XVII–XVIII. században tevékenykedő Buchholtz família tagjait. Rövid életrajz és bő forrásközlés – a lehető legjobb megoldás e három szepességi cipszer úriember megszólaltatására, akik a „messze földön híres Szepesi-Havas-hegység” egyik legelső tudományos feltárói és leírói voltak. Méghozzá olyan korszakban, amikor „az ellenség nem akart, a barát nem tudott kíméletes lenni”, amint Weber Rudolf írja idősebb Buchholtz Györgyről. Utóbbi az a fajta polihisztor volt, aki I. Rákóczi György, Thököly és II. Rákóczi Ferenc szabadságmozgalmai idején, a protestánsüldözések „fénykorában” igyekezett talpon maradni evangélikus prédikátorként; akit egy szerzetes pisztollyal kergetett el a szószékről, s kurucok és rablók számtalanszor fosztottak ki… Sihederként, egy kántor, egy diák és egy vadorzó kíséretében, mégis ő mászta meg a feltáratlan Nagyszalóki-csúcsot 1664-ben: „A magas Szalóki-csúcs kerek tetején az Isten végtelen hatalmasságán álmélkodva tekintettem körül a messze látóhatáron, és azon csodálkoztam, hogy e havasban a lejtőkön oly sok, gyakran nagy vízi tó akadt, melyeket Isten hatalmas keze föltartóztat, s annyira megrekeszt, hogy le nem ömlenek, avagy alá nem szakadnak…” – írja beszámolójában.
Idősebb Buchholtz leírta a Tátrát, helynevek és legendák sokaságát őrizve meg az utókornak, mindemellett készített teológiai munkát, megírta a szepességi városok történetét, latin verseket az 1710-es pestisjárvány idején; elmélkedett flóráról, faunáról, ásványokról, gyógynövényekről, a magashegység természetrajzáról – s nemzett két fiút, a könyvben szintén helyet kapó Györgyöt és Jakabot, akiknek továbbörökíthette Tátra-szenvedélyét. Ifjabb György késmárki líceumi rektorként tanítványaival járta a hegyet, többek között a Zöld-tó misztikus vidékét. Elmélkedett – más mellett – a poprádi és dunajeci lazachalászatról, a Kárpátok csúcsait bejáró szelekről és az ásványok egészségtani lehetőségeiről – s ha ez kevés lenne, 1717-ben elkészítette a Tátra első (ismert) látóképét dél felől, Nagylomnicról nézve. Két évvel később pedig a Szilicei-jégbarlang vázlatát, amely a legrégebbi kéziratos barlangtérkép Közép-Európában. Mellesleg latinul, németül, magyarul és szlovákul kitűnően beszélt, verselt, írt iskolai drámákat diákjainak – de hát ez arrafelé és akkoriban nem volt különleges sportteljesítmény…
Testvére, az ásványbolond Jakab sem maradt el mögötte: a késmárki tűkészítőmester (!) – túl azon, hogy folytatta a Tátra kutatását és leírását, és ásványgyűjteményével olyannyira fölkeltette Mária Terézia férjének, Ferenc császárnak a figyelmét, hogy az tudományos expedíciót küldött a Szepességbe – több ezer ércdarabból elkészítette a Tátra első domborműmakettjét is.
Ilyenek voltak hát a Buchholtzok, akik módszeresen járták azt a Havas-hegyet, ahol „az ember nem tudhatja, hogyan veszti életét”. Az elmúlt szepességi szellem példái ők, akiknek írásait elmondhatatlanul fontos volt kiadni magyar nyelven. Minden tiszteletünk ezért Neidenbach Ákosé; ám minden megrovásunk a kiadóé: ilyen húsba vágó ügyet ilyen silány köntösben, ilyen ápolatlanul, gondozatlanul, elemi helyesírási, elütési hibáktól hemzsegően megjelentetni elképesztő könynyelműség és a jó cél rontása. Ennyi odafigyelést igazán megérdemelnének legalább a pedáns és elszánt Buchholtzok!
(Neidenbach Ákos: A magyar Tátra-kutatás apostolai. A Buchholtz család. Püski Kiadó, Budapest, 2011. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.