Az elektromos repülés királya és a hidroplán

Ivo Boscarol elektromos hajtású repülőgépe nyerte el pár éve a Google és a NASA repülőversenyének fődíját.

Dr. Varga Sándor
2014. 07. 04. 7:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Pipistrel szlovén repülőgépgyár vezetője a múlt héten Magyarországon járt és interjút adott a Hidroplánok blognak. Ivo Boscarol pár éve lett világhírű, amikor a Google és a NASA által felkarolt Green Flight Challenge repülőversenyen Pipistrel Taurus G4 nevű elektromos hajtású repülőgépe világhírű gyárak modelljeit verte meg alaposan. Azóta újabb nagyobb lépéseket tett meg a halk és szén-monoxid-kibocsátás-mentes zöldenergia kisgépes repülésben való elterjesztéséért.

A hidroplános kérdések előtt az elektromos hajtással kapcsolatos fejlesztéseikről beszéltünk általában.

Hét éve ők dobtak a világon először piacra egy kétüléses elektromos hajtású repülőgépet, majd ezt négyszemélyesre duplázva megnyerték a világ legrangosabb versenyét. Felfigyeltek rájuk az igazi nagyhalak, ezért ősszel mutatják be a már a Siemens céggel közösen kifejlesztett kétüléses, tisztán elektromos hajtású kiképzőgépet, az Alfa Trénert.


Egy töltéssel másfél órát repülhet, percen belül cserélhető az akkumulátora, a levegőben süllyedés közben visszatölt stb. Nagyságrendekkel olcsóbbá válik a pilóták kiképzése, tömeges lehetőséget szeretnének kínálni a fiatalok számára.

A 2011-ben rendezett elektromos és hibrid meghajtású repülőgépek versenykövetelményei a következők voltak: a táv kétszáz mérföld (közel négyszáz kilométer), amit két órán belül kell úgy teljesíteni, hogy egy utasra vetítve nem fogyhat több üzemanyag-egyenérték, mint egy amerikai gallon, ami 3,6 liter. Az győz és viheti el a fődíjat, aki a legnagyobb sebességet és a legkisebb fogyasztást éri el.

 

Egyedül a Pipistrel Taurus G4 volt négyszemélyes repülőgép a kétszemélyesekkel szemben, imponáló eredményekkel. A közel kétszáz kilométeres óránkénti sebesség és a hétdolláros teljes üzemanyagköltség az elektromos repülés új távlatait nyitotta meg. Ivo Boscarol a díjból százezer dollárt felajánlott egy olyan versenyre, amelynek célja az első elektromos hajtású szuperszonikus repülőgép megalkotása.

Jövőre a repülő luxusautó, a Pipistrel Phantera hibrid hajtású motoros változatát fogják bemutatni szintén a Siemens együttműködésében. Sőt nagyobb léptékben az új koncepciójú hibrid motort más négyüléses gépekbe is betehetőre tervezik, a generátor bármilyen vegyes – benzin, gáz, dízel – meghajtásával.


A hibrid motorban új szereposztás lesz, mondta Ivo Boscarol. A nagyon energiaigényes felszállást végzi majd az elektromotor, ami erre a hét-nyolc percre bírja majd az akkuval. A repülési magasságon meg bekapcsol a hagyományos motor, ami a generátort hajtja, feleakkora teljesítmény elég lesz a levegőben utazáshoz. Leszálláskor újra a villanyrepcsi-üzemmód adja a hajtást, ha szükséges.


A hibrid motor földközelben csendes és károsanyag-mentes, nem kell kétezer óránként nagyjavítani, az üzemben tartás nagyságrendekkel olcsóbb lesz, így minél több ember hozzáférhet a kisgépes repüléshez.

Az úttörő szerep bemutatása után jöttek a hidroplánnal kapcsolatos kérdések hagyományos interjú formájában.

Tervezik-e az eddig gyártott Pipistrel gépek úszótalpas változatát?
– Lehet, hogy meglepő, amit mondok, de nem gondolkodunk ebben az irányban. Több okból. Egyrészt a világ sok országában még nem eldöntött kérdés, hogy a vízügyi vagy a légügyi hatóság felügyelje a hidroplánforgalmat. Másrészt a mi repülőgépeink könnyű gépként fél méternél nagyobb hullámokat nem bírnának ki.


A következő probléma a klímaváltozás miatt a gyakori és változó szél, ami a vízen parkoló könnyű hidroplánt felkaphatja vagy felboríthatja. Ráadásul a két úszótalp a mi gépeinken hatalmas pluszenergiát igényelne, amit nem tudunk jelenleg szolgáltatni. Egyébként az úszótalpak feleslegesen nehezítik a repülést, helyettük a csónaktest optimálisabb, de ez az irány meg nagy fejlesztést igényelne az egyelőre kicsi piacon.

(Zárójelben teszem hozzá, hogy a világon jelenleg futó négy legígéretesebb hidroplánfejlesztés mind csónaktestű. A francia Akoya, az amerikai Icon A5, az olasz IDINTOS és a magyar Szitakötő a blogomban részletesen bemutatásra került.)


Mi a véleménye a hidroplánrepülésről általában?

Népszerűvé, de egyre bonyolultabbá válik a helyzet. A horvát és francia tapasztalataim alapján nem megoldott a vízi és légi közlekedés együttélése, nincsenek meg hozzá a jogszabályok, sokan szerintem ilyen helyeken illegálisan repülnek a vízről, ami nem az én ízlésem szerint való. Nem vagyok ellene a hidroplánrepülésnek, várom ezekről a területekről az új gépeket.

Hogy látja az elektromos hajtás szerepét a jövő hidroplánrepülésében?
– Én bízom benne, hogy a jövőben főleg a kisgépes repülés teljesen elektromos hajtású lesz. Nem látom akadályát annak, hogy a hidroplánok ehhez csatlakozzanak. Sőt addig is környezetbarátabb és olcsóbb hajtást ad a vízről repülés területén a hibrid motor, akár a miénk is beépíthető pár év múlva más cégek által gyártott hidroplánokba.


Ha tetszett a cikk, ajánljuk az elektromos hajtással kapcsolatos írásainkat a Repülni jó! portálunkon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.