A Pipistrel szlovén repülőgépgyár vezetője a múlt héten Magyarországon járt és interjút adott a Hidroplánok blognak. Ivo Boscarol pár éve lett világhírű, amikor a Google és a NASA által felkarolt Green Flight Challenge repülőversenyen Pipistrel Taurus G4 nevű elektromos hajtású repülőgépe világhírű gyárak modelljeit verte meg alaposan. Azóta újabb nagyobb lépéseket tett meg a halk és szén-monoxid-kibocsátás-mentes zöldenergia kisgépes repülésben való elterjesztéséért.
A hidroplános kérdések előtt az elektromos hajtással kapcsolatos fejlesztéseikről beszéltünk általában.
Hét éve ők dobtak a világon először piacra egy kétüléses elektromos hajtású repülőgépet, majd ezt négyszemélyesre duplázva megnyerték a világ legrangosabb versenyét. Felfigyeltek rájuk az igazi nagyhalak, ezért ősszel mutatják be a már a Siemens céggel közösen kifejlesztett kétüléses, tisztán elektromos hajtású kiképzőgépet, az Alfa Trénert.
Egy töltéssel másfél órát repülhet, percen belül cserélhető az akkumulátora, a levegőben süllyedés közben visszatölt stb. Nagyságrendekkel olcsóbbá válik a pilóták kiképzése, tömeges lehetőséget szeretnének kínálni a fiatalok számára.
A 2011-ben rendezett elektromos és hibrid meghajtású repülőgépek versenykövetelményei a következők voltak: a táv kétszáz mérföld (közel négyszáz kilométer), amit két órán belül kell úgy teljesíteni, hogy egy utasra vetítve nem fogyhat több üzemanyag-egyenérték, mint egy amerikai gallon, ami 3,6 liter. Az győz és viheti el a fődíjat, aki a legnagyobb sebességet és a legkisebb fogyasztást éri el.
Egyedül a Pipistrel Taurus G4 volt négyszemélyes repülőgép a kétszemélyesekkel szemben, imponáló eredményekkel. A közel kétszáz kilométeres óránkénti sebesség és a hétdolláros teljes üzemanyagköltség az elektromos repülés új távlatait nyitotta meg. Ivo Boscarol a díjból százezer dollárt felajánlott egy olyan versenyre, amelynek célja az első elektromos hajtású szuperszonikus repülőgép megalkotása.
Jövőre a repülő luxusautó, a Pipistrel Phantera hibrid hajtású motoros változatát fogják bemutatni szintén a Siemens együttműködésében. Sőt nagyobb léptékben az új koncepciójú hibrid motort más négyüléses gépekbe is betehetőre tervezik, a generátor bármilyen vegyes – benzin, gáz, dízel – meghajtásával.