A VW esetében a forma funkciót követ, míg a Mazdánál inkább a funkció követi a formát. A 6-os hossza hiába nőtte túl 10 centiméterrel a Passatét (477 vs. 487 cm), a 12 centis plusz tengelytávolság mellett (2712 vs. 2830 mm) a rövidebb autó egyértelműen jobb, praktikusabb kialakítású.
Az első sorban a japán versenyző korlátozottabb fejterét leszámítva döntetlent hirdethetünk, hátul viszont a Passat közel öt centivel nagyobb lábhelyet biztosít, továbbá fejtere is számottevően nagyobb. A Mazdában így több mint 190 centis magasságommal éppen passzentosan, míg ellenfelében éppen kényelmesen – passatosan – fértem el. Örömteli, hogy mindkét autóban elöl-hátul jól elhelyezett könyöklőkkel találkozhatunk, továbbá az ergonómia és a vezetési pozíció egyaránt kiváló.
A csomagtartók esetében tovább fokozódik Wolfsburg előnye, hiszen a német etalon 489 helyett 565 liternyi űrrel várja a poggyászokat, de a szabályosabb forma és a jobb pakolhatóság is a VW mérnökeinek keze nyomát dicséri.
Az extrák terén a Passat továbbá olyan finomságokat is képes felmutatni, melyeket a Mazdánál hiába keresünk. Az ülések kényelme és a zajszigetelés mindkét típusban kiemelkedő, gyakorlatilag bármilyen távolságot kínszenvedések nélkül, királyi komfortban leküzdhetünk velük.
Ezúttal a kategória legkedveltebb dízelmotorjaira voltunk kíváncsiak, úgyhogy a 6-ost a 150 lovas 2,2 literes Skyactiv D, míg a Passatot a jól ismert 140 lóerős 2.0 TDI egységgel vettük górcső alá.
A Mazda6 tíz százalékkal öblösebb motorjának 380 Nm-es csúcsnyomatéka lényegesen magasabb a Passat 320 Nm-es értékénél, ez pedig egyértelműen kimutatkozik. A Mazda persze 50 kilóval alacsonyabb tömegének köszönhetően is előnyhöz jut. A Skyactiv erőforrásra nem véletlenül oly büszkék a japánok: a „kettőkettes” teljesen beárnyékolja a TDI képességeit.
A Mazda a VW-nél például egy kerek másodperccel előbb érte el a 100 km/h-s sebességet (8,9 vs. 9,9 mp), miközben rugalmasságban is jobban szerepel. A 6-os négyhengerese alapjáraton és fordulaton egyaránt halkabb a 2.0 TDI-nél. Lehengerlő, ahogy szinte alapjáratról közel a padlásig csendben, rezgésmentesen, ám gőzerővel húz az öblös dízel.