Korszerű turbódízel motorjai, izgalmas GTi változata és hidropneumatikus futóműve kiemelte a típust korának mezőnyéből. Kényelme, ergonómiája és menettulajdonságai hamar meggyőzték a szakmát: a modell elnyerte Az év autója díjat, továbbá biztonságossági és formatervezési elismerést is besöpört. Pedig nem volt kockázatmentes a piacra vezetése: az „isteni”, felejthetetlen DS-t kellett pótolnia, amely akkor már – húszévnyi ragyogó karrier után – nyugdíjba készülődött, mindezt pedig a hetvenes évek első felében, amely kifejezetten nehéz volt a márka számára.
A CX formavilága Robert Opron tehetségét dicséri. A 4,63 méter hosszú modell a márka első modellje, amely dízelmotort is kapott, valós alternatívát kínálva a korszak nagy benzines limuzinjaival szemben. Ne felejtsük el: csupán egy évvel vagyunk ekkor az 1973-as olajválság után, a Citroen kutatásainak középpontjában a használati költségek, a hatékony, kis fogyasztású, de tökéletes vezetési élményt kínáló motorok állnak. A CX legendás sziluettje is e stratégia szülötte, sőt maga az elnevezés is az aerodinamikából származik, hiszen a légellenállási tényező egyik jelölése a Cx.
A Citroen CX 2000-ről a párizsi autószalonon rántották le a leplet. A premiert követő években a típuscsaládja szépen gyarapodott: 1975-ben megjelent a kombi (Break) változat, 1977-ben az elektronikus befecskendezéssel szerelt 2400 GTi sportverzió, amely korának leggyorsabb francia utcai autója volt, 1978-ban pedig a szériánál 28 centiméterrel hosszabb Prestige kivitel.
A CX nem csupán stílusa és technológiai megoldásai miatt vált ikonná. Megörökölte a DS hidropneumatikus felfüggesztését, amely utolérhetetlenül kényelmessé tette az utazást, a Maserati motoros sportkocsitól, az SM-től pedig megkapta a sebességfüggő rásegítésű, automatikusan középállásba húzódó szervokormányt. És itt nem áll meg a vezetés és az utazás kényelmét szolgáló különleges megoldások sora: a C-Matic elnevezésű nyomatékátalakító feleslegessé tette a kuplungpedált, így helyet szabadított fel a vezető lábainál, a futurisztikus vezetőülés és kormány pedig minden vezérlőgombot könnyen elérhetővé tett. Ne felejtsük el azt sem, hogy a CX volt az első francia autó, amelyet – 1985-től – abs-sel szereltek. A CX limuzin (Berline) változata 1989 júniusáig, az XM megjelenéséig, Break kivitele pedig 1991 júniusáig maradt a kínálatban, s összesen több mint 1,2 millió példány készült. A típus a mai napig nagy kedvence mind a márka rajongóinak, mind a youngtimer-gyűjtőknek, mind pedig a sportos modellek szerelmeseinek.