40 éves szülinapját ünnepli a Citroen CX

Már 40 gyertyát fújhatnak el a citroenesek az egyik legmerészebb, legstílusosabb modell születésnapi tortáján.

Szabó Péter
2014. 08. 28. 5:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korszerű turbódízel motorjai, izgalmas GTi változata és hidropneumatikus futóműve kiemelte a típust korának mezőnyéből. Kényelme, ergonómiája és menettulajdonságai hamar meggyőzték a szakmát: a modell elnyerte Az év autója díjat, továbbá biztonságossági és formatervezési elismerést is besöpört. Pedig nem volt kockázatmentes a piacra vezetése: az „isteni”, felejthetetlen DS-t kellett pótolnia, amely akkor már – húszévnyi ragyogó karrier után – nyugdíjba készülődött, mindezt pedig a hetvenes évek első felében, amely kifejezetten nehéz volt a márka számára.

A CX formavilága Robert Opron tehetségét dicséri. A 4,63 méter hosszú modell a márka első modellje, amely dízelmotort is kapott, valós alternatívát kínálva a korszak nagy benzines limuzinjaival szemben. Ne felejtsük el: csupán egy évvel vagyunk ekkor az 1973-as olajválság után, a Citroen kutatásainak középpontjában a használati költségek, a hatékony, kis fogyasztású, de tökéletes vezetési élményt kínáló motorok állnak. A CX legendás sziluettje is e stratégia szülötte, sőt maga az elnevezés is az aerodinamikából származik, hiszen a légellenállási tényező egyik jelölése a Cx.

A Citroen CX 2000-ről a párizsi autószalonon rántották le a leplet. A premiert követő években a típuscsaládja szépen gyarapodott: 1975-ben megjelent a kombi (Break) változat, 1977-ben az elektronikus befecskendezéssel szerelt 2400 GTi sportverzió, amely korának leggyorsabb francia utcai autója volt, 1978-ban pedig a szériánál 28 centiméterrel hosszabb Prestige kivitel.

A CX nem csupán stílusa és technológiai megoldásai miatt vált ikonná. Megörökölte a DS hidropneumatikus felfüggesztését, amely utolérhetetlenül kényelmessé tette az utazást, a Maserati motoros sportkocsitól, az SM-től pedig megkapta a sebességfüggő rásegítésű, automatikusan középállásba húzódó szervokormányt. És itt nem áll meg a vezetés és az utazás kényelmét szolgáló különleges megoldások sora: a C-Matic elnevezésű nyomatékátalakító feleslegessé tette a kuplungpedált, így helyet szabadított fel a vezető lábainál, a futurisztikus vezetőülés és kormány pedig minden vezérlőgombot könnyen elérhetővé tett. Ne felejtsük el azt sem, hogy a CX volt az első francia autó, amelyet – 1985-től – abs-sel szereltek. A CX limuzin (Berline) változata 1989 júniusáig, az XM megjelenéséig, Break kivitele pedig 1991 júniusáig maradt a kínálatban, s összesen több mint 1,2 millió példány készült. A típus a mai napig nagy kedvence mind a márka rajongóinak, mind a youngtimer-gyűjtőknek, mind pedig a sportos modellek szerelmeseinek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.