A magyar baloldalnak alternatív kapcsolata van a valósággal, amely Dobrev Klára nyilatkozatában csúcsosodik ki. Példa nélküli az, hogy az Európai Parlament alelnökeként is funkcionáló politikus elvárásokat fogalmazott meg nyíltan a közösségi oldalán az Európai Bíróság ítélkezési gyakorlatával szemben. A politikus azt sugallta, hogy elfogult Magyarországgal szemben a luxemburgi testület. A Civil Összefogás Fórum (CÖF) nyílt levélben szólította fel David Sassolit, hogy az EP váljon meg az érintett tisztségviselőtől, ugyanis Európában nem lehet azt eltűrni, hogy egy EP-tisztségviselő bármilyen módon befolyásolja az ítélkezési gyakorlatot – jelentette ki ifj. Lomnici Zoltán alkotmányjogász a Kossuth rádió reggeli műsorában.
A Századvég jogi szakértője úgy fogalmazott: voltak olyan ellenzéki képviselők is, akik nem vettek tudomást a tényekről. De azért azt is ki kell jelenteni, hogy voltak olyan baloldali politikusok is, akik a maguk módján elismerték, hogy Orbán Viktor győzelme kétségtelen, a lengyel–magyar szövetség pedig keresztülvitte az akaratát az Európai Unión – húzta alá.
Amikor nyáron megállapodás született, akkor a dolgok rendes menete szerint az állam- és kormányfők tanácsa (Európai Tanács) az alapszerződéseknek megfelelően működött, és eleget tett annak a kötelezettségének, hogy biztosítsa a kohéziót és az unió akadálymentes működését. Az Európai Parlament azonban meghiúsította a rendes ügymenetet. Úgy tűnt, hogy revansot vett azért, mert a csúcsjelölti rendszert kicsavarták a kezéből. A csúcsjelölt állításának rendszere volt az egyetlen eszköz, amellyel az EP erősebbnek tudta magát beállítani, mint amilyen valójában. Miután azonban az általuk javasolt jelöltek helyett egy harmadikra esett a választás, és Ursula von der Leyen lett az Európai Bizottság elnöke, várható volt, hogy az EP visszavág.

Lomnici Zoltán az Európai Unió szervezeteinek döntési sorrendjéről azt mondta, hogy tankönyv szerint az állam- és kormányfők legitim fóruma az első (Európai Tanács), az Európai Bizottság a szerződések őre és törvényjavaslatok előterjesztője a második, a költségvetésben az együtt döntési eljárásban szerephez jutó Európai Parlament pedig a harmadik. De az EP ebbe a szerepbe nem hajlandó beletörődni, és ezért vannak az éles konfliktusok. Sokak szerint végső soron addig működőképes az unió, amíg az Európai Tanács megőrzi a vezető szerepét, és az egyhangú szavazási rendszer megmarad a legfontosabb kérdésekben.