Átadták a 3-as metró gyönyörűen felújított déli szakaszát

A felújított metrószakaszon már csütörtök délután 17 órától utazhatnak az utasok.

Forrás: MTI2020. 10. 22. 16:01
m3 metro déli szakaszának felújítása
20201022 budapest az m3 metro deli szakaszanak felujitasanak atadasa karacsony gergely tutto kata havran zoltan magyar nemzet Fotó: Havran Zoltán Forrás: Magyar Nemzet
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csütörtökön átadták a 3-as metróvonal felújított déli, a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest közötti szakaszát.

Karácsony Gergely főpolgármester a megújult Határ úti állomáson tartott ünnepségen azt mondta, a jövő, a középső szakasz felújítása még sok kérdést felvet, de fontos lépés történt azért, hogy a 3-as metró igazi, XXI. századi szolgáltatása legyen „minden budapestinek és minden itt járónak”.

A főpolgármester kiemelte: a 3-as metró Magyarország legforgalmasabb közösségi közlekedési eszköze, és nemzeti ügy, hogy a kor elvárásainak megfelelően szolgálja az utazóközönséget. Ennek megfelelően széles körű együttműködés tette lehetővé a felújítását – tette hozzá.

Egy közhatalmat gyakorló politikusnak szembe kell néznie azzal, hogy előfordul, más fejezi be azt, amit ő elkezdett, és sokszor „örököl” döntéseket, amelyek kijelölik a jövő útját. Ezek között vannak, amelyeket szívesen vesznek, és vannak, amelyekkel kapcsolatban „felmerülnek kérdések”, de – folytatta – „ez nem az a nap, amikor kérdéseket teszünk fel, hanem amikor örülünk a közös sikernek”.

Elmondta: személyesen hívta meg a kormány képviselőit és elődjét, Tarlós Istvánt a rendezvényre. A volt főpolgármester vidéki útja miatt nem tudott jelen lenni, de köszönetét fejezte ki és örömét, hogy a beruházás egy fontos szakaszát át tudják adni – tette hozzá.

Karácsony Gergely megköszönte a felújítás finanszírozását az Európai Uniónak és a kormánynak. Megköszönte a tervezők és a kivitelezők munkáját, a budapestieknek pedig a türelmet.

Kiemelte: a koronavírus-járvány és a miatta kialakuló gazdasági válság sok mindent megkérőjelez abból, ahogy eddig éltünk. – Az, hogy a jövő útja a városokban is a zöld és fenntartható várospolitika, nem kérdéssé vált, hanem sokkal erősebb állítássá, mint korábban gondoltuk – jegyezte meg. Hozzátette: egy zöld, élhető város nem képzelhető el jó közösségi közlekedés nélkül, a főváros pedig elkötelezett a közösségi közlekedés további fejlesztése iránt. Ezek egy része – például a pesti fonódó villamoshálózat építése – épp azt is szolgálja, hogy a metró középső szakaszának felújításakor a kieső kapacitást pótolják.

Jelezte: tovább viszik elődeik jó politikáját, és küzdenek azért, hogy érvényesíteni tudják azokat a járműbeszerzési lehetőségeket, amelyekre a fővárosnak érvényes szerződése van. Példaként említette a trolibuszbeszerzést, amelyhez kérik a kormány további együttműködését.

Fotók: Havran Zoltán

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója arról beszélt, hogy a 3-as metró naponta félmillió embert szállít. A déli metrószakaszt 1975-ben kezdték építeni, vagyis 45 éves technikát cseréltek most le a felújítással.

A déli szakasz felújítása 2019 tavaszán kezdődött – idézte fel –, és nehezítette a munkálatokat, hogy azbesztet találtak az állomásokon, valamint a koronavírus-járvány közepette kellett megszervezni a szállításokat. Ennek ellenére a tervbe vett munkák határidőre befejeződtek – mondta.

A felújított szakaszon csütörtök délután 17 órától utazhatnak az utasok.

Az 3-as metró november 6-ig a teljes vonalon közlekedik Újpest-központtól Kőbánya-Kispestig, a középső szakaszon korábban lezárt állomásokon (Arany János utca, Ferenciek tere, Corvin-negyed és Semmelweis Klinikák) azonban a továbbiakban sem áll meg.

A felújítás során a Népliget, az Ecseri út, a Pöttyös utca és a Határ út állomások letisztult és modern látványvilágot kaptak, a megállók kényelmesebbek lettek. A négy állomáson 7200 négyzetméter új falburkolat készült, és 6700 négyzetméter járófelület újult meg.

Teljesen megújult az állomások utasforgalmi tere, egységes utastájékoztató rendszert építettek ki, a korszerű világítást 1563 új ledes világítótest biztosítja, és 364 új hangszóró kapott helyet. Az állomások utastereibe az utasbiztonság növelésére 225 kamerát építettek be.

Az állomásokon a legújabb előírásoknak megfelelő tűzvédelmi rendszer, valamint korszerű szellőző-, hő- és füstelvezető rendszerek létesültek. Az utasterek mellett megújultak az üzemi területek is. Az elektromos berendezések ellátását biztosító új erősáramú kábelek hossza eléri a 355 kilométert.

A rekonstrukció részeként újraépítették a vasúti pályát, edzett fejű síneket építettek be, a korábbinál sűrűbb lekötésekkel, ezért az új pálya tartósabb az igénybevétellel szemben, és csökkennek a járművek keltette zajok és rezgések is. 5,7 kilométer hosszú szakaszon cseréltek vágányt, 26 kitérőt építettek át.

A déli szakasz korszerűsítése 2021 végéig a teljes körű akadálymentesítés megvalósításával folytatódik: a Határ út és a Népliget állomáson már beépítették a felvonókat, a Pöttyös utcain és az Ecseri útin pedig zajlanak az előkészítő munkálatok.

Hamarosan a 3-as metróvonal középső szakaszán folytatódnak a rekonstrukciós munkák.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.