A szabálytalan jármű szerelvénnyel közlekedő sofőr ellen eljárás indult, vontatmányát nem vihette tovább, annak szállításáról más módon kellett gondoskodnia. A bírságot helyben ki kellett fizetnie, ellenkező esetben a hatóságnak joga van lefoglalnia a szabálytalan vontatmányt. Egyre több gondot okoznak a horrorkaravánok.
Aznap csak a csongrádi rendőrök négy másik, a köznyelvben csak horrorkaravánnak hívott román járműszerelvényt tartóztattak fel s vezetettek ki a közúti forgalomból, de a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság Hajdúnánási Autópálya Alosztály munkatársai is megállíttattak egy vontatmányt az M3-as sztrádán. Ott egy kisteherautó szabálytalanul vontatott egy másik furgont, nagy sebességgel, még előztek is. A KRESZ rendelkezései szerint az autópályán csak a legelső lehajtóig lehet vontatni egy másik járművet, ez a szabály Európa egész területére érvényes. A 33 éves román sofőrt gyorsított eljárás keretében szabálysértési hatóság elé állították, négy hónapra eltiltották a járművezetéstől, és pénzbírsággal sújtották.
Fotó: police.hu
A rendőrök szerint a magyar -román határátkelők felé vezető utakon ismét megnőtt a túlsúlyos karavánok száma. A román sofőrök nem választhatnak mellékutakat, csak a koronavírus fertőzés veszélye miatt kijelölt humanitárius korridor tranzitútjain közlekedhetnek. A Magyarország területén történő áthaladás során csak a kijelölt határátkelőhelyeket és útvonalakat használhatják, kizárólag a tranzitáláshoz igénybe vehető pihenőhelyeken állhatnak meg és 24 óra alatt kötelesek elhagyni Magyarország területét. Emiatt könnyebben azonosíthatja és terelheti ki a többi közlekedőt veszélyeztető vontatmányokat, de úgy látszik, ez sem érdekli a szabálysértőket.
A horrorkaravánok három éve tűntek fel először a magyar utakon. Az Országos Rendőr-főkapitányság adatai szerint 2018-ban már 1004 esetben kellett intézkedni többségében román szabálysértők ellen a túlsúlyos, túlméretezett vontatmányok miatt, melyek között volt olyan is, amikor egy kisteherautó öt utánfutót húzott maga mögött.
2019 első felében még 627 esetben indult eljárás a szabálytalankodó vontatmányok vezetői ellen, az akkor megkezdett célirányos rendőrségi akció eredményeként azóta a felére csökkent a próbálkozók száma. Az ORFK Kommunikációs Szolgálatának horrorkaravánokra vonatkozó közleménye szerint a fokozott és folyamatos rendőr ellenőrzés mellett a kemény büntetéseknek is volt visszaszorító hatása. A hatóság a büntetéseket a hatályos magyar szabálysértési törvény rendelkezései alapján szabta ki, mely a Magyarországon jogsértést elkövető külföldi polgárokra is érvényes. Ennek alapján az olykor több százezer forintos pénzbüntetés mellett akár el is kobozhatják az érintett járműveket, a sofőr jogosítványát pedig bevonhatják, erről értesítik az engedélyt kiállító ország hatóságát is, nem kaphat a szabálysértő új vezetői engedélyt azzal, hogy azt állítja elvesztette az okmányait.
Fotó: police.hu
Körösi Zoltán közlekedésbiztonsági igazságügyi szakértő szerint lehetetlen megakadályozni, hogy a román és bolgár autókereskedők, illetve megbízottjaik életveszélyes rakományaikkal bejussanak az országba Európa nyugati része felől. A koronavírus veszélyhelyzet előtt nem volt határellenőrzés a schengeni övezetben, simán átjutottak a karavánok. Most a rendőrök ott vannak a határátkelőkön, így a román sofőrök trükköznek, szabályosan, egyenként hozzák be az utánfutókat, már magyar területen kapcsolják össze a vontatmányokat, hogy negyedére csökkentsék ezzel az üzemanyag költséget.
Fotó: police.hu
A horrorkaravánok közlekedését természetesen a német, osztrák rendőrök sem engedélyezik, az érintett útszakaszokon ott is fokozott a rendőri kontroll. Akkora a forgalom, hogy így is átjut a konvojok legalább egy harmada, vagy az ellenőrzés, a bírság kifizetése után egy másik parkolóban újra összerakják a szerelvényt, hiszen ha egy vontató három utánfutót is maga után köt akkor három autó helyett csak egyet kell megtankolnia benzinnel.