A siker megváltástana

A modern ember bármit tolerál, ha identitása múlik rajta, egyedül a sikertelenséget nem.

Puzsér Róbert
2015. 10. 01. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A reklámszpotok főhőse szép és sikeres. Nincs személyisége, nem gondol semmit a világról, viszont boldog, mert fogyaszt, és mert megteheti, hisz sikeres. A siker többé nem munka vagy teljesítmény eredménye, hanem jog és életérzés. A siker a nyugati társadalmak legfőbb rendezőelve, mindent igazoló hivatkozás a randivonalakon és a munkahelyeken, a közösségi hálókon és az osztálytalálkozókon. A modern ember bármit tolerál, ha identitása múlik rajta – még a szakállas nőt is –, egyedül a sikertelenséget nem. Így rendelkezik a marketing evangéliuma.

A sikernek három vallási szektája ismeretes. A pszichopata pénzemberek, politikusok és producerek erkölcstana szerint a siker mindent igazol, az egyetlen bűn pedig a sikertelenség: az életképtelenség tényének kétségbevonhatatlan tünete, Taigetosz-pozitív státus. A siker anyagi természetű, s ha mégsem az, gyorsan pénzzé konvertálható, mint az esti horrorhíradók nézettsége vagy a hatalomra jogosító választási eredmények. A siker mértékegysége a kokain, jelképe a Ferrari és a Rolex: a társadalmi hierarchia csúcsán álló személy státusszimbólumai.

Az „underground” értelmiség köreiben a siker, főleg ha anyagi természetű, a legsúlyosabb bűn. A romkocsmák népe számára a sikertelenség, az el nem ismertség, a pénztelenség és a mártíromság a létezés egyetlen etikus módja. Aki sikeres: eladta magát. Áruló. Az erkölcsös ember: mártír. A keresztre szegezve függ, stigmáit és töviskorona ütötte sebeit egyedül az alkohol gyógyítja. Ha nem iszik, ha nem átkozódik, ha nem sajnálja magát a nap huszonnégy órájában, máris megkísérti a sikeresség bűne, ezért permanens világgyűlöletben és meg nem értettségben él. Nem lázad, nem küzd, hanem kivonul és elfordul. Ha mást nem tehet, önmagát csonkolja.

A sötét tömegek jussát a Kárpátok bércei közé a Paulo Coelho köpönyegéből emberi bőr alá furakodó frufrus Buddha hozta el. Oravecz Nóra a szellem szélhámosa: művelete során a sikert az erővel azonosítja. Világmagyarázatában a siker úgy válik számomra elérhetővé, ha továbblépek, ha a világot mint körülményt leszarom, figyelmem köréből kizárom. A jelenleg talán legolvasottabb hazai női író sikerkalauzai hatékony segítséget nyújthatnak fiatal nőknek szakítás után, vagy tömeggyilkos diktátoroknak vérengzés előtt egyaránt. Oravecz szerint a siker záloga a körülmények és önmagam folyamatos legyőzése, állandó háború, amit a sikeres ember élete végéig vív, s bár soha nem nyeri meg, mindennap győztes csatákat ünnepel.

A három szektának: a pénz vallásának, a tehetetlenség fétisének és az erő kultuszának közös jellemzője, hogy mind tagadja a humánumot, a létezést pedig olyan primitív és aljas képletté deformálja, amilyet a reklám- és klipkultúra előtti korokban elképzelni sem lehetett.

Hamvas Béla szerint Krisztusnak eljövetele, az Antikrisztusnak el nem jövetele van – míg Krisztus jelenvalóságával vált meg, az Antikrisztus hiánya által visz kárhozatba. A második évezred végére az Antikrisztus eljött értünk, még sincs neve vagy személyazonossága – itt van, és még sincs. Bár nem él, arcát az óriásplakáton azonnal felismerjük. Ő a reklám alanya. Bár személye változékony, számos tulajdonságát ismerjük. Tudjuk, hogy szép és fiatal, dinamikus és ambiciózus, mindenekfelett pedig sikeres. Élvezi a kihívást, napjai pörgősek, de szereti a harmónia pillanatait. A minőség és a megbízhatóság híve, gondos szülő, családja a legjobbat érdemli. Fél órával ezelőtt még ugyanolyan volt, mint én: frusztrált és boldogtalan. Aztán leemelt a polcról egy terméket – minden megváltozott.

Akárcsak Krisztus, az Antikrisztus is az egyetemes megváltást kínálja, csak míg Krisztus annak fejében az ember teljes lényét kéri, az Antikrisztus mindössze 1990 forintot. A marketing evangéliuma szerint az üdvösségtől minden pillanatban egyetlen termék megvásárlása választ el. Az üzlet megköttetik, az élmény megvalósul, a megváltás elmarad. Pár perc sem telik el, és az Antikrisztus visszatér: ígérete csábítóbb, mint valaha.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.